Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPotraviny pro snadné usnutí a kvalitnější spánek
potraviny-pro-snadne-usnuti-a-kvalitnejsi-spanek.jpg

Potraviny pro snadné usnutí a kvalitnější spánek

Zveřejněno: 27.04.2016

Věděli jste, že tím, co jíte, mimo jiné ovlivňujete i kvalitu svého spánku? Proč se vyplatí dát si před usnutím, ale i přes den banán nebo celozrnné pečivo? A proč byste se naopak měli vyhnout třeba sušenkám nebo řízku? Na náš spánek má totiž mimo jiné vliv hormon zvaný serotonin. A ten zase velice ovlivňuje právě strava. 

Věděli jste, že tím, co jíte, mimo jiné ovlivňujete i kvalitu svého spánku? Proč se vyplatí dát si před usnutím, ale i přes den banán nebo celozrnné pečivo? A proč byste se naopak měli vyhnout třeba sušenkám nebo řízku? Na náš spánek má totiž mimo jiné vliv hormon zvaný serotonin. A ten zase velice ovlivňuje právě strava.

Komplexní sacharidy

Před ulehnutím se vyhněte jednoduchým cukrům. To znamená žádné sušenky, sladkosti, koláče, bílé pečivo a podobně. Tyto potraviny totiž mohou negativně působit na hladinu serotoninu a mohou vám bránit v klidném spánku. Co naopak při nespavosti pomáhá, je přidat do jídelníčku víc potravin s obsahem komplexních sacharidů. K těm patří celozrnné pečivo a celozrnné těstoviny, luštěniny nebo hnědá rýže.

Kvalitní zdroje bílkovin

Na hladinu serotoninu mají vliv i potraviny bohaté na bílkoviny. Patří sem například libové drůbeží maso, ryby a nízkotučné sýry. Při potížích se spánkem byste ale měli omezit konzumaci těchto potravin upravených smažením. Kromě toho, že kvůli této úpravě ztrácejí látky prospěšné zdraví, jsou těžko stravitelné, což má velký vliv na kvalitu spánku.

Nenasycené tuky

Tyto látky nejen pomáhají udržovat vaše srdce a cévy zdravé, ale stejně jako komplexní sacharidy a bílkoviny mohou ovlivňovat hladinu serotoninu. Dopřejte si například nesolené a nepražené arašídy, mandle, vlašské či kešu ořechy. Noční či večerní chutě naopak nezahánějte smaženými chipsy, hranolkami a dalšími potravinami s obsahem nasycených tuků.

Bylinky Šalvěj, bazalka či meduňka – to jsou bylinky, které by chroničtí nespavci měli zařadit do jídelníčku. Šalvějí nebo bazalkou, které pomáhají uvolnit v těle napětí, můžete dochutit například celozrnné těstoviny a z meduňky si můžete připravit uklidňující čaj.

Konkrétní tipy na lehká jídla před spaním

Banán s nízkotučným tvarohem – banán je zdrojem tryptofanu a vitaminů skupiny B, které tělu pomáhají produkovat serotonin, tvarohem doplníte bílkoviny.
Sýr cottage a celozrnný chlebíček – bílkoviny a komplexní sacharidy v jednom.
Menší porce celozrnných špaget s bazalkovým pestem.
Hrst nesolených a nepražených ořechů.

Doporučujeme


s-nebezpecnou-trombofilii-se-da-bojovat-nejdriv-je-ale-nutne-ji-odhalit.jpg

S nebezpečnou trombofilií se dá bojovat. Nejdřív je ale nutné ji odhalit

17.05.2019U trombofiliků dochází vlivem genetické mutace ke zvýšenému srážení krve – trombofilii. Hrozí tak, že se vytvoří krevní sraženiny neboli tromby, které mohou částečně nebo úplně ucpat cévu a ohrozit člověka na životě. Trombofilie je ovlivněna vrozenými dispozicemi a zevními vlivy, jako je pohybový režim, obezita, věk, kouření, úraz či užívání některých léků jako například antikoncepce. O příčinách i následcích trombofilie je bohužel stále obecně nízké povědomí a ohrožení lidé tak často ani neví, že se jich tato porucha týká. Pro diagnostiku přitom stačí zajít na odběr krve.
zradne-zahranicni-nemoci-proti-kterym-neexistuje-ockovani.jpg

Zrádné zahraniční nemoci, proti kterým neexistuje očkování

10.09.2018Infekční nemoci jsou u cestovatelů v exotických zemích poměrně běžné. Proti některým z nich jako například žloutenka A nebo B, břišní tyfus nebo žlutá zimnice je možné se chránit včasným očkováním, proti řadě dalších závažných onemocnění ale bohužel zatím očkovací vakcína neexistuje. Nejspolehlivějším způsobem, jak se po návratu ze zahraničí ujistit o svém zdraví a vyhnout následkům nebezpečných nemocí, je preventivní rozbor krve. Člověk tak ochrání sebe i své okolí, některá onemocnění jsou totiž vysoce nakažlivá.
vcasna-kontrola-stitne-zlazy-muze-zachranit-zivot.jpg

Včasná kontrola štítné žlázy může zachránit život

03.06.2019Poruchy štítné žlázy postihují obě pohlaví, častěji však ženy. Snížená funkce štítné žlázy, takzvaná hypotyreóza, může být příčinou problémů s otěhotněním. Způsobuje také zvyšování hladiny cholesterolu, které vede k vážným kardiovaskulárním chorobám. Zvýšená funkce štítné žlázy neboli hypertyreóza způsobuje poruchy srdečního rytmu a může vést k osteoporóze, úbytku kostní hmoty. Tyto nemoci jsou většinou dobře léčitelné, musí se však odhalit včas. Zda vám štítná žláza funguje správně, zjistíte z krevního testu.