Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPotraviny pro snadné usnutí a kvalitnější spánek
potraviny-pro-snadne-usnuti-a-kvalitnejsi-spanek.jpg

Potraviny pro snadné usnutí a kvalitnější spánek

Zveřejněno: 27.04.2016

Věděli jste, že tím, co jíte, mimo jiné ovlivňujete i kvalitu svého spánku? Proč se vyplatí dát si před usnutím, ale i přes den banán nebo celozrnné pečivo? A proč byste se naopak měli vyhnout třeba sušenkám nebo řízku? Na náš spánek má totiž mimo jiné vliv hormon zvaný serotonin. A ten zase velice ovlivňuje právě strava. 

Věděli jste, že tím, co jíte, mimo jiné ovlivňujete i kvalitu svého spánku? Proč se vyplatí dát si před usnutím, ale i přes den banán nebo celozrnné pečivo? A proč byste se naopak měli vyhnout třeba sušenkám nebo řízku? Na náš spánek má totiž mimo jiné vliv hormon zvaný serotonin. A ten zase velice ovlivňuje právě strava.

Komplexní sacharidy

Před ulehnutím se vyhněte jednoduchým cukrům. To znamená žádné sušenky, sladkosti, koláče, bílé pečivo a podobně. Tyto potraviny totiž mohou negativně působit na hladinu serotoninu a mohou vám bránit v klidném spánku. Co naopak při nespavosti pomáhá, je přidat do jídelníčku víc potravin s obsahem komplexních sacharidů. K těm patří celozrnné pečivo a celozrnné těstoviny, luštěniny nebo hnědá rýže.

Kvalitní zdroje bílkovin

Na hladinu serotoninu mají vliv i potraviny bohaté na bílkoviny. Patří sem například libové drůbeží maso, ryby a nízkotučné sýry. Při potížích se spánkem byste ale měli omezit konzumaci těchto potravin upravených smažením. Kromě toho, že kvůli této úpravě ztrácejí látky prospěšné zdraví, jsou těžko stravitelné, což má velký vliv na kvalitu spánku.

Nenasycené tuky

Tyto látky nejen pomáhají udržovat vaše srdce a cévy zdravé, ale stejně jako komplexní sacharidy a bílkoviny mohou ovlivňovat hladinu serotoninu. Dopřejte si například nesolené a nepražené arašídy, mandle, vlašské či kešu ořechy. Noční či večerní chutě naopak nezahánějte smaženými chipsy, hranolkami a dalšími potravinami s obsahem nasycených tuků.

Bylinky Šalvěj, bazalka či meduňka – to jsou bylinky, které by chroničtí nespavci měli zařadit do jídelníčku. Šalvějí nebo bazalkou, které pomáhají uvolnit v těle napětí, můžete dochutit například celozrnné těstoviny a z meduňky si můžete připravit uklidňující čaj.

Konkrétní tipy na lehká jídla před spaním

Banán s nízkotučným tvarohem – banán je zdrojem tryptofanu a vitaminů skupiny B, které tělu pomáhají produkovat serotonin, tvarohem doplníte bílkoviny.
Sýr cottage a celozrnný chlebíček – bílkoviny a komplexní sacharidy v jednom.
Menší porce celozrnných špaget s bazalkovým pestem.
Hrst nesolených a nepražených ořechů.

Doporučujeme


jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.
jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.
personalizovana-medicina-jako-pomocnik-v-onkologii.png

Personalizovaná medicína jako pomocník v onkologii

20.11.2018Každý člověk je jedinečný, a tak se může stát, že různí pacienti se stejnou nemocí reagují na shodnou léčbu jinak. Účinky léčby totiž značně ovlivňují individuální charakteristiky jednotlivých lidí, jako jsou genetické dispozice nebo celkový zdravotní stav. Personalizovaná medicína je obor, který se cíleně zaměřuje na jednotlivce a snaží se upravit léčebné a diagnostické postupy tak, aby byly ušity na míru konkrétnímu pacientovi, a tím pádem byly účinnější. Výrazně pomáhá zejména v onkologické terapii.