Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPotraviny pro snadné usnutí a kvalitnější spánek
potraviny-pro-snadne-usnuti-a-kvalitnejsi-spanek.jpg

Potraviny pro snadné usnutí a kvalitnější spánek

Zveřejněno: 27.04.2016

Věděli jste, že tím, co jíte, mimo jiné ovlivňujete i kvalitu svého spánku? Proč se vyplatí dát si před usnutím, ale i přes den banán nebo celozrnné pečivo? A proč byste se naopak měli vyhnout třeba sušenkám nebo řízku? Na náš spánek má totiž mimo jiné vliv hormon zvaný serotonin. A ten zase velice ovlivňuje právě strava. 

Věděli jste, že tím, co jíte, mimo jiné ovlivňujete i kvalitu svého spánku? Proč se vyplatí dát si před usnutím, ale i přes den banán nebo celozrnné pečivo? A proč byste se naopak měli vyhnout třeba sušenkám nebo řízku? Na náš spánek má totiž mimo jiné vliv hormon zvaný serotonin. A ten zase velice ovlivňuje právě strava.

Komplexní sacharidy

Před ulehnutím se vyhněte jednoduchým cukrům. To znamená žádné sušenky, sladkosti, koláče, bílé pečivo a podobně. Tyto potraviny totiž mohou negativně působit na hladinu serotoninu a mohou vám bránit v klidném spánku. Co naopak při nespavosti pomáhá, je přidat do jídelníčku víc potravin s obsahem komplexních sacharidů. K těm patří celozrnné pečivo a celozrnné těstoviny, luštěniny nebo hnědá rýže.

Kvalitní zdroje bílkovin

Na hladinu serotoninu mají vliv i potraviny bohaté na bílkoviny. Patří sem například libové drůbeží maso, ryby a nízkotučné sýry. Při potížích se spánkem byste ale měli omezit konzumaci těchto potravin upravených smažením. Kromě toho, že kvůli této úpravě ztrácejí látky prospěšné zdraví, jsou těžko stravitelné, což má velký vliv na kvalitu spánku.

Nenasycené tuky

Tyto látky nejen pomáhají udržovat vaše srdce a cévy zdravé, ale stejně jako komplexní sacharidy a bílkoviny mohou ovlivňovat hladinu serotoninu. Dopřejte si například nesolené a nepražené arašídy, mandle, vlašské či kešu ořechy. Noční či večerní chutě naopak nezahánějte smaženými chipsy, hranolkami a dalšími potravinami s obsahem nasycených tuků.

Bylinky Šalvěj, bazalka či meduňka – to jsou bylinky, které by chroničtí nespavci měli zařadit do jídelníčku. Šalvějí nebo bazalkou, které pomáhají uvolnit v těle napětí, můžete dochutit například celozrnné těstoviny a z meduňky si můžete připravit uklidňující čaj.

Konkrétní tipy na lehká jídla před spaním

Banán s nízkotučným tvarohem – banán je zdrojem tryptofanu a vitaminů skupiny B, které tělu pomáhají produkovat serotonin, tvarohem doplníte bílkoviny.
Sýr cottage a celozrnný chlebíček – bílkoviny a komplexní sacharidy v jednom.
Menší porce celozrnných špaget s bazalkovým pestem.
Hrst nesolených a nepražených ořechů.

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.