Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPotraviny pro snadné usnutí a kvalitnější spánek
potraviny-pro-snadne-usnuti-a-kvalitnejsi-spanek.jpg

Potraviny pro snadné usnutí a kvalitnější spánek

Zveřejněno: 27.04.2016

Věděli jste, že tím, co jíte, mimo jiné ovlivňujete i kvalitu svého spánku? Proč se vyplatí dát si před usnutím, ale i přes den banán nebo celozrnné pečivo? A proč byste se naopak měli vyhnout třeba sušenkám nebo řízku? Na náš spánek má totiž mimo jiné vliv hormon zvaný serotonin. A ten zase velice ovlivňuje právě strava. 

Věděli jste, že tím, co jíte, mimo jiné ovlivňujete i kvalitu svého spánku? Proč se vyplatí dát si před usnutím, ale i přes den banán nebo celozrnné pečivo? A proč byste se naopak měli vyhnout třeba sušenkám nebo řízku? Na náš spánek má totiž mimo jiné vliv hormon zvaný serotonin. A ten zase velice ovlivňuje právě strava.

Komplexní sacharidy

Před ulehnutím se vyhněte jednoduchým cukrům. To znamená žádné sušenky, sladkosti, koláče, bílé pečivo a podobně. Tyto potraviny totiž mohou negativně působit na hladinu serotoninu a mohou vám bránit v klidném spánku. Co naopak při nespavosti pomáhá, je přidat do jídelníčku víc potravin s obsahem komplexních sacharidů. K těm patří celozrnné pečivo a celozrnné těstoviny, luštěniny nebo hnědá rýže.

Kvalitní zdroje bílkovin

Na hladinu serotoninu mají vliv i potraviny bohaté na bílkoviny. Patří sem například libové drůbeží maso, ryby a nízkotučné sýry. Při potížích se spánkem byste ale měli omezit konzumaci těchto potravin upravených smažením. Kromě toho, že kvůli této úpravě ztrácejí látky prospěšné zdraví, jsou těžko stravitelné, což má velký vliv na kvalitu spánku.

Nenasycené tuky

Tyto látky nejen pomáhají udržovat vaše srdce a cévy zdravé, ale stejně jako komplexní sacharidy a bílkoviny mohou ovlivňovat hladinu serotoninu. Dopřejte si například nesolené a nepražené arašídy, mandle, vlašské či kešu ořechy. Noční či večerní chutě naopak nezahánějte smaženými chipsy, hranolkami a dalšími potravinami s obsahem nasycených tuků.

Bylinky Šalvěj, bazalka či meduňka – to jsou bylinky, které by chroničtí nespavci měli zařadit do jídelníčku. Šalvějí nebo bazalkou, které pomáhají uvolnit v těle napětí, můžete dochutit například celozrnné těstoviny a z meduňky si můžete připravit uklidňující čaj.

Konkrétní tipy na lehká jídla před spaním

Banán s nízkotučným tvarohem – banán je zdrojem tryptofanu a vitaminů skupiny B, které tělu pomáhají produkovat serotonin, tvarohem doplníte bílkoviny.
Sýr cottage a celozrnný chlebíček – bílkoviny a komplexní sacharidy v jednom.
Menší porce celozrnných špaget s bazalkovým pestem.
Hrst nesolených a nepražených ořechů.

Doporučujeme


zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.
kocky-a-ledviny-proc-je-nutna-preventivni-pece.jpg

Kočky a ledviny – proč je nutná preventivní péče?

13.07.2018Kočky se nebojí žádné šarvátky a většinou z nich také vyváznou bez úhony, jako by doopravdy měly devět životů. Jednu neviditelnou slabinu ale sdílejí všechny z nich – ledviny, respektive závažné onemocnění ledvin, které může vyústit až v jejich kompletní selhání. Zákeřnost tohoto onemocnění spočívá v tom, že jeho příznaky jsou viditelné až ve chvíli, kdy už je pozdě. Spolehlivým způsobem, jak toto onemocnění včas odhalit, je laboratorní test krve nebo moči.
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...