Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPolníček je bohatý na železo, ale organismus nabije také vitaminem C
polnicek-je-bohaty-na-zelezo-ale-organismus-nabije-take-vitaminem-c.jpg

Polníček je bohatý na železo, ale organismus nabije také vitaminem C

Zveřejněno: 21.11.2016

S ubývající teplotou začíná být nabídka sezónní zeleniny chudší. Odolný salát polníček se ale dá sklízet ještě v polovině podzimu. I když se na první pohled jedná o celkem nenápadnou rostlinu, obsahuje celou řadu zdraví prospěšných látek, a proto byste ji do jídelníčku určitě měli zařadit.

S ubývající teplotou začíná být nabídka sezónní zeleniny chudší. Odolný salát polníček se ale dá sklízet ještě v polovině podzimu.

I když se na první pohled jedná o celkem nenápadnou rostlinu, obsahuje celou řadu zdraví prospěšných látek, a proto byste ji do jídelníčku určitě měli zařadit. Listy polníčku, který se správně jmenuje Kozlíček polní, připomínají mladý špenát, jejich chuť je však spíš lehce oříšková. Nutričně jsou velmi hodnotné, bohaté zejména na vitamin C a železo, ale obsahují také provitamin A, vitaminy skupiny B a z minerálních látek pak fosfor a vápník.

Polníček není nijak zvlášť náročný na pěstování. Narazit na něj můžete i ve volné přírodě, obzvlášť v minulosti často planě rostl na okrajích polí – odtud jeho český název. Z čerstvých listů polníčku lze připravit chutný zeleninový salát, dají se přidat i ke grilovanému masu nebo smíchat s vařeným bramborem a cibulkou. Chutnou kombinaci tvoří s rajčaty, ať už pečenými, nebo syrovými. Kdo má rád výraznou chuť rukoly, neprohloupí, když polníček smíchá právě s touto listovou zeleninou a přidá kozí sýr. Kdo si naopak na syrovou listovou zeleninu moc nepotrpí, může listy polníčku rozmixovat a přidat do polévky. 

Doporučujeme


dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
pohlidejte-si-zly-cholesterol.jpg

Pohlídejte si „zlý“ cholesterol

08.03.2019Téměř tři čtvrtiny Čechů mají vysokou hladinu cholesterolu v těle. Většina naší populace z toho důvodu čelí hrozbě vážných kardiovaskulárních chorob, jako je například srdeční infarkt. To potvrzují i smutné údaje Ústavu pro zdravotnické informace a statistiku, podle kterých měly vloni tyto choroby v České republice na svědomí 40 % úmrtí. Abyste předešli vzniku takových zdravotních komplikací, je potřeba hlídat si hladiny „hodného“ HDL a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Rozbor krve je vhodné podstoupit jednou ročně.