Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPodceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě
podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

Zveřejněno: 19.11.2018

Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.

Vitamín D je skutečný supervitamín, neboť má na lidský organismus komplexní vliv. Jeho hlavní předností je schopnost posilovat vrozenou imunitu. Aktivací bílých krvinek odstraňuje patogeny z těla, což z něj dělá rychlého a účinného pomocníka v boji proti nemocem. Ovlivňuje také psychickou pohodu, celkovou tělesnou kondici a pomáhá s hubnutím. Když vám vitamín D chybí, můžete se cítit unavenější, vaše svaly jsou oslabené a tím klesá i vytrvalost.

Silné kosti a zdravé zuby

„Déčko“ se podílí na vstřebávání a ukládání vápníku a fosforu z potravin do kostí a zubů, čímž zvyšuje jejich pevnost. Nízká hladina vitamínu D naopak způsobuje vyšší kazivost zubů a lámavost kostí. „Nedostatek vitamínu D bývá výraznější na jaře, kdy se v organismu vyčerpají jeho zásoby z léta. Doplňovat tento vitamín by měli zejména starší lidé, s přibývajícím věkem totiž jeho nedostatek může vést k nebezpečnému řídnutí kostí známému jako osteoporóza. Také tvorba vitamínu D ze slunečního záření je u starších osob silně snížená,“ vysvětluje MUDr. Aleš Ducháček z ambulance SYNLAB a dodává, že doplňování vitamínu D u dětí je v České republice standardním postupem.

Chrání před infarktem i cukrovkou

Nedávné studie naznačují, že nedostatek vitamínu D by mohl souviset i se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních chorob, jako jsou cévní mozková příhoda a infarkt. U lidí s nízkou hladinou vitamínu D jsou také častěji diagnostikovány nemoci jako cukrovka druhého typu, roztroušená skleróza, artritida nebo vysoký krevní tlak.

Důležitý pro matku i dítě

Nedostatek vitamínu D zřejmě působí i na rychlost pohybu spermií, a může tak mít vliv na potíže s otěhotněním. Zvyšování hladiny tohoto vitamínu je také důležité v tom, že pomáhá předcházet těhotenským komplikacím a snižuje riziko předčasného porodu. Množství vitamínu D v těle matky se promítá do vývoje kostí plodu, doplňovat by jej proto měly hlavně nastávající maminky. U dětí se chybějící vitamín D projevuje zpomaleným růstem, apatií nebo svalovými křečemi.

Přírodní zdroje vitamínu D

Přezdívku „sluneční vitamín“ získal vitamín D díky tomu, že si ho tělo dokáže vytvářet samo ze slunečního záření dopadajícího na kůži. Abychom jej načerpali dostatek, museli bychom pobýt každý den 20–30 minut na slunci. Bohužel v dnešní době se přirozenému slunečnímu záření nevystavujeme tak často, a proto je nutné tento vitamín čerpat ještě z dalších zdrojů. Které to jsou?

Mnozí z nás si jistě vzpomenou na neoblíbený rybí olej na lžičce. Naštěstí dnes existují i chutnější varianty, jak obohatit náš jídelníček o tento supervitamín. „Přírodním zdrojem vitamínu D jsou hlavně tučné mořské ryby, například losos, tuňák nebo sardinky. Vyskytuje se i ve vaječném žloutku, hovězích nebo tresčích játrech, tofu a houbách. Naleznete ho také v mléčných výrobcích jako máslo, mléko, sýr či některých cereáliích,“ radí MUDr. Aleš Ducháček. Pozor na nedostatek tohoto vitamínu by si měli dávat vegani, kteří nejedí maso ani mléčné výrobky.

Sáhnout můžete i po doplňcích stravy, raději ale konzultujte jejich podávání s lékařem na základě vašeho věku a zdravotního stavu.

Otestujte se

Zdravotní komplikace způsobené nedostatkem vitamínu D se neprojeví hned, signály naše tělo vysílá postupně v podobě různých příznaků. Pokud se například nemůžete zbavit nachlazení, jste podráždění nebo trpíte poruchami spánku, na vině může být právě nedostatek „déčka“. Na odběrových pracovištích společnosti SYNLAB si můžete nechat odebrat a vyšetřit krev, abyste se dozvěděli, jaká je vaše hladina vitamínu D. Případné obtíže tak můžete začít řešit včas.

Mohlo by vás dále zajímat Máte v těle dostatek vitamínu?

Doporučujeme


kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.