Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPo ránu se chřipkou nakazíme snáz než odpoledne
po-ranu-se-chripkou-nakazime-snaz-nez-odpoledne.png

Po ránu se chřipkou nakazíme snáz než odpoledne

Zveřejněno: 30.01.2017

Lidé pracující v nepravidelném směnném provozu nebo ti, kteří o víkendu rádi ponocují, jsou zřejmě náchylnější k infekcím. Proč? Svůj podíl na tom má narušení jejich cirkadiánních rytmů. 

Lidé pracující v nepravidelném směnném provozu nebo ti, kteří o víkendu rádi ponocují, jsou zřejmě náchylnější k infekcím. Proč? Svůj podíl na tom má narušení jejich cirkadiánních rytmů.

Cirkadiánní nebo také biologické rytmy v těle řídí celou řadu procesů. Mimo jiné se podílejí na produkci mnoha hormonů. Například s ubývajícím denním světlem biologický rytmus v těle nastaví zvýšení produkce hormonu melatoninu, který ovlivňuje spánek. I proto se doporučuje spát v temné místnosti, a ne s rozsvícenou lampou nebo před zapnutou televizní obrazovkou, jejichž světlo tento proces narušuje.

Vědecký tým z Cambridgeské univerzity ovšem přišel se zjištěním, že nastavení biologických rytmů má mimo jiné vliv také na odolnost organismu vůči virům. Denní doba totiž dle jejich výzkumu ovlivňuje to, jak rychle jsou viry schopné se v lidském těle množit.

Závěry testování zatím ukazují, že se v těle množí snáz, pokud buňku infikují v ranních hodinách. Mnohem hůř se jim daří replikovat v pozdních odpoledních hodinách. Další důležité zjištění je, že pokud je cirkadiánní rytmus narušen, například u lidí pracujících na směny nebo u těch, kteří nechodí spát a nevstávají zhruba ve stejnou dobu, pak jsou jejich buňky k infekci rovněž náchylnější. I proto je pravděpodobnější, že se případný virus v našem těle rozmnoží rychleji, když se o víkendu večer vypravíme za zábavou a druhý den půjdeme spát až k ránu.

Chytře na virózy – větrejte a pijte    

Doporučujeme


renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?