Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPitný režim v létě – kolik a co bychom měli denně vypít?
pitny-rezim-v-lete-kolik-a-co-bychom-meli-denne-vypit.jpg

Pitný režim v létě – kolik a co bychom měli denně vypít?

Zveřejněno: 20.07.2015

Všichni víme, že zvlášť v horkých dnech bychom měli dodržovat pitný režim. Většina z nás si taky hned při tom vzpomene na rozšířenou poučku, že bychom za den měli přijmout dva litry tekutin. Rozhodně to ale neznamená vypít večer během hodiny dva litry studené limonády nebo piva. Takový náhlý příjem tekutiny nám dokonce může spíš uškodit než pomoct. Jak tedy v praxi vypadá zdravý pitný režim? 

Všichni víme, že zvlášť v horkých dnech bychom měli dodržovat pitný režim. Většina z nás si taky hned při tom vzpomene na rozšířenou poučku, že bychom za den měli přijmout dva litry tekutin. Rozhodně to ale neznamená vypít večer během hodiny dva litry studené limonády nebo piva. Takový náhlý příjem tekutiny nám dokonce může spíš uškodit než pomoct. Jak tedy v praxi vypadá zdravý pitný režim?

Nejen v horkých dnech, ale celoročně bychom měli tekutiny přijímat rovnoměrně během celého dne. Nepít celý den a večer před spaním se snažit deficit dohnat vypitím velkého objemu naráz rozhodně není správný přístup. Příjem tekutin by měl také reflektovat jejich výdej, a nealkoholické nápoje bychom měli konzumovat celý den. Ideální je obyčejná voda. Pokud bychom si pitný režim chtěli zpestřit, můžeme vodu střídat se slabou minerální vodou, ovocným čajem nebo ředěným džusem.

Odborníci upozorňují, že doporučené dva litry tekutin denně, můžeme částečně přijmout také v potravě. Pokud jíme dostatek čerstvého ovoce a zeleniny, vpravíme si do těla díky tomu také velké množství vody. Jestliže ale konzumujeme hlavně různé polotovary, uzeniny, paštiky, slané pečivo a sladkosti, tato potrava nám moc tekutin neposkytne. Zdravý dospělý by měl jídlem dostat do těla asi 800 ml vody a pitím zhruba 1,5 litru. Pozor, do tohoto množství se samozřejmě nepočítá alkohol, ale ani káva.

I když horké dny svádí hlavně k pití ledově vychlazených nápojů, k správné hydrataci organismu jsou lepší ty vlažné. Proč? Ledový nápoj musejí buňky sliznice v ústech a v trávicím ústrojí ohřát. Tělo proto zareaguje zvýšeným prokrvením těchto částí a zvýšeným výdejem energie. Než jsou naše buňky schopny vodu ze studeného nápoje přijmout, trvá jim to déle a je to pro ně energeticky náročnější, než kdybychom pili nápoj vlažný. Pro rychlou hydrataci je proto ideální tekutina o teplotě lidského těla.

Doporučujeme


nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.