Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPět rad, jak se připravit na odběr krve
pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

Zveřejněno: 28.11.2018

Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?

Krev je biologický materiál, který se k určení správné diagnózy používá vůbec nejčastěji. Málokdo ale ví, že příprava na odběr by měla začít už den předem. Jejím cílem je zamezit jakémukoliv narušení přesnosti výsledků. To je také důvod, proč se na odběr krve chodí vždy v ranních hodinách, ideálně mezi sedmou a devátou hodinou ranní. Hodnoty určitých látek v krvi totiž kolísají v závislosti na denní době.

Omezte fyzickou námahu

Pro co nejpřesnější výsledky krevního rozboru je důležité se již den před samotným odběrem vyhnout sportovním aktivitám a jiným fyzicky namáhavým činnostem. Krátký strečink bude mít na naměřené hodnoty minimální vliv, půlmaraton ale raději odložte na jindy. Také si dejte pozor na zvýšenou aktivitu těsně před příchodem do ordinace. Pokud jste například dobíhali autobus, sedněte si alespoň na pět minut v čekárně a v klidu se vydýchejte.

Večer před odběrem jezte jen lehká jídla

Co se týče jídla, den před odběrem je vhodné po čtvrté hodině odpolední konzumovat pouze lehkou stravu a omezit přísun některých potravin. „Večer před odběrem doporučuji dát si zeleninový salát nebo například kuřecí vývar. Chybu neuděláte, ani když zvolíte přírodní rybí filé. Rozhodně je ale nutné vyhnout se alkoholu, čokoládě a ořechům. Hodnoty krevního rozboru výrazně ovlivní i tučná jídla,“ vysvětluje MUDr. Aleš Ducháček z ambulance SYNLAB.

Přijďte na lačno, napijte se

Ráno před odběrem vůbec nejezte. Jídlo může v první řadě zkreslit hodnoty cholesterolu a cukru v krvi, vliv má ale i na spoustu dalších věcí. Pojem na lačno stále pro mnoho lidí znamená nejíst a nepít, příjem tekutin je ale před odběrem žádoucí, ráno je dobré vypít alespoň čtvrt litru vody nebo neslazeného čaje. Vynechte kávu, mléko a silný čaj.

Nekuřte

Den před odběrem je vhodné co nejvíce omezit kouření, ráno před odběrem pak nekuřte vůbec. Vlivem nikotinu se totiž zvyšuje tvorba žaludečních šťáv a stoupá hladina cholesterolu, roste také výskyt stresového hormonu kortizolu.

Komunikujte

Pokud máte alergii na dezinfekční prostředky, informujte o tom personál na odběrovém pracovišti. Nebojte se také říci, že při odběru krve trpíváte nevolností či pokud se vám začne točit hlava. Po odběru pak na místo po vpichu jehly přimáčkněte na pět minut speciální polštářek, aby se ranka zatáhla.

Je nutné doporučení od lékaře?

Na odběrová pracoviště společnosti SYNLAB mohou přijít buď pacienti na základě doporučení od svého praktického či odborného lékaře, nebo lidé, kteří se sami chtějí nechat preventivně vyšetřit a absolvují tak odběr jako takzvaní samoplátci.

Mohlo by vás dále zajímat Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl?

Doporučujeme


dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
ledviny-se-samy-vcas-neozvou.jpg

Ledviny se samy včas neozvou

01.11.2018Zdravotními problémy s tímto nepostradatelným orgánem trpí každý desátý člověk, mnoho z nich o tom ale neví. Ledviny totiž téměř nikdy nebolí a první příznaky jejich onemocnění se začínají objevovat až s velkým zpožděním. O to důležitější je prevence, která spočívá ve zdravém životním stylu, pravidelných prohlídkách u lékaře a testech krve nebo moči.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?