Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyOsvojte si lásku k jídlu a neplýtvání
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

Zveřejněno: 18.04.2018

Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?

Změnu zaběhlých návyků máte ve svých rukou. Stačí začít malými krůčky – třeba těmi, které vedou do vaší kuchyně a obchodu s potravinami. Naučte se mít jídlo rádi a važte si ho.

5 základních kroků odpadové hierarchie v domácnosti:

1. Odpusťte si, co nepotřebujete.

2. Redukujte na množství, které potřebujete.

3. Zužitkovávejte s minimálním množstvím zbytků.

4. Recyklujte, co lze dále využít.

5. Kompostujte.

10 tipů, jak neplýtvat jídlem:

* Rozmyslete si, co chcete jíst a vařit. Omezíte tak hory nevyužitých zásob.

* Běžte nakupovat sytí. Plánování jídelníčku tak půjde lépe.

* Potraviny správně uskladněte, ať co nejvíce zamezíte jejich zkažení.

* Krása je v nedokonalosti. Dejte šanci i křivé mrkvi či menšímu jablku.

* Staré pečivo využijte na strouhanku či krutony.

* Natě kořenové zeleniny rozmixujte do smoothie, pesta nebo je přidejte do polévek, salátů a pomazánek. Listy poduste jako špenát.

* Ovocné slupky nasušte na ovocný čaj a křížaly. Uchováte tak zdravou vlákninu. Z citrusové kůry uvařte marmeládu.

* Z pečlivě očištěných zeleninových slupek můžete udělat vývar nebo je rozmixované či sušené použít jako koření.

Pozor: V případě zpracování ovoce a zeleniny vybírejte bio kvalitu bez chemikálií.

* Věnujte jídlo potřebným. Tématu neplýtvání se věnuje například organizace Zachraň jídlo.

 

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

Netradiční použití koření pro vaše zdraví

Doporučujeme


jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
9-duvodu-proc-byste-si-meli-nechat-preventivne-vysetrit-jatra.jpg

9 důvodů, proč byste si měli nechat preventivně vyšetřit játra

08.03.2019Největší vnitřní orgán lidského těla, který zastává mnoho nezastupitelných funkcí. Detoxikuje organismus, vyrábí žluč, převádí živiny ze stravy, čistí toxiny z krve, rozkládá tuky, alkohol a mnohé další. Řeč je o játrech, která jsou v České republice druhým nejčastěji transplantovaným orgánem. Jaterní onemocnění totiž může léta probíhat skrytě a projevit se až v pozdní fázi, kdy je léčba již velmi obtížná. Důvodů častého selhání jater je mnoho, lze mu ale předcházet, a to především zdravou životosprávou v kombinaci s pravidelnou kontrolou jejich stavu krevním testem. Z jakých důvodů byste si na vyšetření měli určitě zajít?