Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyOdběr krve – pravidla, která je třeba dodržovat
odber-krve-pravidla-ktera-je-treba-dodrzovat.jpg

Odběr krve – pravidla, která je třeba dodržovat

Zveřejněno: 03.06.2016

Pokud se chystáte na laboratorní vyšetření, měli byste kvůli přesnosti výsledků dodržet před odběrem několik jednoduchých zásad. V opačném případě totiž mohou být výsledky testování zkreslené. Jaká pravidla byste měli mít na paměti?

Pokud se chystáte na laboratorní vyšetření, měli byste kvůli přesnosti výsledků dodržet před odběrem několik jednoduchých zásad. V opačném případě totiž mohou být výsledky testování zkreslené. Jaká pravidla byste měli mít na paměti?

Přijďte nalačno

Co to v praxi znamená? Pro většinu vyšetření platí, že dvanáct hodin před odběrem byste neměli nic jíst. Protože se odběry provádí ráno, měli byste si dát jako poslední jídlo večeři, která by měla být spíš lehčí. Tučné maso či sladká jídla nedoporučujeme. Den před odběrem, a to zhruba od 16 hodin, byste se kvůli případnému zkreslení výsledků měli také vyhýbat čokoládě, ořechům, alkoholu, ale i cigaretám.

Ráno před odběrem se nezapomeňte napít.

Nalačno totiž neznamená, že musíte trpět žízní, naopak. „Před odběrem se doporučuje vypít minimálně čtvrt litru tekutin, které krev naředí a usnadní její odběr,“ říká Martina Vršková, vedoucí odběrových pracovišť synlab czech. Vynechte ale kávu, mléko nebo silný čaj. K pití si dejte nejlépe vodu nebo slabý neslazený čaj.

Pozor na únavu

Další z faktorů, který může výsledky testování zkreslit, je fyzická námaha. Den před odběrem byste se z tohoto důvodu měli vyhnout fyzicky náročnému cvičení. Protože výsledky může ovlivnit také únava, měli byste jít večer před odběrem včas spát. „Kvůli únavě a nastavení organismu se rovněž nedoporučuje jít na odběr krátce poté, co jste absolvovali cestu letadlem přes několik časových pásem,“ doplňuje Martina Vršková. K odběru byste se zkrátka měli dostavit vyspaní, odpočinutí a pokud možno i co nejméně vystresovaní. I stres totiž může výsledky zkreslit.

Doporučujeme


pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.