Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyO víkendu nás čeká změna času – s jakými obtížemi se mohou potýkat citlivější jedinci?
o-vikendu-nas-ceka-zmena-casu-s-jakymi-obtizemi-se-mohou-potykat-citlivejsi-jedinci.png

O víkendu nás čeká změna času – s jakými obtížemi se mohou potýkat citlivější jedinci?

Zveřejněno: 28.10.2016

Změnu na zimní čas má mnoho lidí výrazně radši než na letní. V noci z 29. na 30. října se hodinová ručička přesune o hodinu nazpět a my si budeme moct přispat. Hurá! Kvůli přechodu z letního na zimní čas se však musíme smířit s tím, že stmívání přijde dřív. Ti citlivější z nás mohou v souvislosti se změnou času zažívat i další nepříjemnosti.

Změnu na zimní čas má mnoho lidí výrazně radši než na letní. V noci z 29. na 30. října se hodinová ručička přesune o hodinu nazpět a my si budeme moct přispat. Hurá!

Kvůli přechodu z letního na zimní čas se však musíme smířit s tím, že stmívání přijde dřív. Ti citlivější z nás mohou v souvislosti se změnou času zažívat i další nepříjemnosti. Zatímco někteří lidé si posunu času sotva všimnou, jiní mohou pociťovat zvýšenou únavu, malátnost či propady nálad. Někdy se zhorší schopnost koncentrace nebo se dostaví potíže s usínáním.

Zcela přesný výčet a potvrzení dopadů změn času ale ještě vědci k dispozici nemají. Protože v organismu probíhá celá řada procesů, které se řídí takzvanými cirkadiánními rytmy, je podle odpůrců střídání zimního a letního času jeho dopad na náš organismus vyšší, než si myslíme. Cirkadiánní rytmy mají periodu zhruba 24 hodin. Perioda může kolísat mezi 20–28 hodinami a odvíjí se z velké části od množství denního světla. Jestliže na podzim množství denního světla klesá a tma přichází dřív, cirkadiánní rytmus na to reaguje nezávisle na ručičkách hodin. Pro lidi, kteří jsou zvyklí vstávat a uléhat v přesně danou hodinu, může být časová změna náročnější a víc rozhodí i jejich biologické rytmy. Obvykle se ale uvádí, že zdravému organismu trvá zhruba týden, než na změnu času přivykne.

Doporučujeme


ledviny-se-samy-vcas-neozvou.jpg

Ledviny se samy včas neozvou

01.11.2018Zdravotními problémy s tímto nepostradatelným orgánem trpí každý desátý člověk, mnoho z nich o tom ale neví. Ledviny totiž téměř nikdy nebolí a první příznaky jejich onemocnění se začínají objevovat až s velkým zpožděním. O to důležitější je prevence, která spočívá ve zdravém životním stylu, pravidelných prohlídkách u lékaře a testech krve nebo moči.
predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.