Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNovoroční předsevzetí pro zdraví – jak to udělat, abyste je neporušili?
novorocni-predsevzeti-pro-zdravi-jak-to-udelat-abyste-je-neporusili.jpg

Novoroční předsevzetí pro zdraví – jak to udělat, abyste je neporušili?

Zveřejněno: 12.01.2015

Řada lidí si počátkem nového roku dává nejrůznější předsevzetí. A to i přes to, že mnohé studie ukazují, že víc než polovina lidí je nevydrží plnit déle než týden. Možná i vy máte podobnou zkušenost z loňského roku. Jak to udělat, aby to v roce 2015 bylo jinak? Našli jsme pro vás pár tipů. 

Nezáleží na tom, jestli jste si předsevzali, že zhubnete, přestanete kouřit, začnete cvičit nebo budete jíst zdravěji. Tyhle tipy fungují nezávisle na tom, čeho chcete v novém roce dosáhnout.

Specifikujte své předsevzetí

Hodně lidí si dává velmi vágní předsevzetí typu “budu žít zdravěji” nebo “shodím pár kilo”. Taková vágní předsevzetí ale nefungují. Čím víc své předsevzetí specifikujete, tím vyšší je šance, že se ho budete držet. Například místo “budu jíst zdravě”, si přesně naplánujte, že denně sníte tři porce ovoce, jednu přílohu denně nahradíte zeleninou a k snídani si budete dávat ovesné vločky nebo cereální pečivo.

Plánujte a sbírejte informace

Nikdo vás nenutí, abyste začali zdravě žít hned od prvního nebo druhého ledna. Kromě toho, že byste měli co nejvíc specifikovat, čeho chcete v novém roce dosáhnout, je ideální si taky přesně naplánovat, jak toho chcete dosáhnout. Tak například, když si řeknete, že chcete přestat kouřit, neznamená to, že musíte poslední cigaretu típnout 31. prosince. Naopak. Tak je šance, že skutečně definitivně přestanete kouřit dost malá. Mnohem líp funguje, když si jako cíl stanovíte, že celý leden budete hledat způsoby, jak s kouřením skoncovat a během měsíce si následně stanovíte i přesné datum, kdy to uděláte. Díky nasbíraným informacím, ale budete mnohem lépe připraveni čelit případným těžkostem a komplikacím.

Věřte si

Pokud si sice dáte chvályhodné předsevzetí, ale pořád si tajně v hlavě opakujete, že to nejspíš nedokážete, tak nakonec skutečně selžete. Pokud máte pochybnosti a nedostatek sebedůvěry, zkuste se jim postavit čelem. Pokud si třeba nevěříte, že dokážete do prázdnin shodit deset kilo, napište si podrobný seznam důkazů, které naopak svědčí o tom, že to dokážete. Zkuste se sami nad sebou důkladně zamyslet a sepište si důkazy, proč byste si měli věřit a proč dokážete svůj cíl splnit. Tenhle pozitivní seznam si pročítejte každý den a noste ho pořád s sebou, abyste se na něj mohli podívat vždycky, když na vás přijdou pochybnosti. 

Doporučujeme


proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
personalizovana-medicina-jako-pomocnik-v-onkologii.png

Personalizovaná medicína jako pomocník v onkologii

20.11.2018Každý člověk je jedinečný, a tak se může stát, že různí pacienti se stejnou nemocí reagují na shodnou léčbu jinak. Účinky léčby totiž značně ovlivňují individuální charakteristiky jednotlivých lidí, jako jsou genetické dispozice nebo celkový zdravotní stav. Personalizovaná medicína je obor, který se cíleně zaměřuje na jednotlivce a snaží se upravit léčebné a diagnostické postupy tak, aby byly ušity na míru konkrétnímu pacientovi, a tím pádem byly účinnější. Výrazně pomáhá zejména v onkologické terapii.