Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNordic walking – jak správně zvládnout techniku chůze s holemi?
nordic-walking-jak-spravne-zvladnout-techniku-chuze-s-holemi.jpg

Nordic walking – jak správně zvládnout techniku chůze s holemi?

Zveřejněno: 19.06.2015

Leckdo se v létě věnuje pěší turistice se speciálními holemi. Nordic walking, česky severská chůze, si v posledních letech získala řadu příznivců. Lidi s holemi potkáte nejen v přírodě, ale i v městských parcích a na cyklostezkách. Jaká je historie této fyzické aktivity a co byste při severské chůzi měli dodržovat, abyste si neublížili? 

Nordic walking údajně vznikl koncem 80. let ve Finsku a to díky jednomu nepodařenému běžkařskému závodu. V roce 1988 prý napadlo tak málo sněhu, že závodníci na trať vyběhli bez lyží pouze s holemi. Ať už je to pravda, nebo ne, rychlá chůze s holemi se brzy rozšířila i do ostatních skandinávských zemích. Jako doplněk k tréninku ji v letních měsících začali používat právě běžkaři, ale vyznavačů severské chůze začalo přibývat i mezi širokou veřejností.

Ve srovnání s klasickou chůzí se při použití holí zapojuje mnohem větší množství svalů horní poloviny těla a správně zvolené hůlky navíc ulehčí kloubům. Při dodržení správné techniky je tak Nordic walking pro seniory a pro lidi s nadváhou vhodnější fyzická aktivita než klasická chůze.

Důležitá je v tomto ohledu správná výška holí. Zjednodušeně řečeno by ruka s hůlkou měla v lokti svírat pravý úhel. Pokud to ale s Nordic walkingem myslíte vážně, vyplatí se vám zajít do specializovaného obchodu a nechat si s výběrem holí poradit.

Klíčová je taky správná technika chůze. Nohy by při chůzi měly být od sebe na šířku pánve. Špičky chodidel by měly směřovat přímo vpřed a kroky by měly být delší než při normální chůzi. Délka kroku by měla být taková, aby bylo možné došlápnout na patu a poté přes celé chodidlo až k palci. Tělo byste měli držet zpříma nebo v mírném předklonu. Rozhodně ale pozor na záklon! Ten bývá u začátečníků častou chybou. K nácviku správné techniky a držení těla je ideální začít se severskou chůzí v mírném stoupání do kopce. 

Doporučujeme


dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!