Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNordic walking – jak správně zvládnout techniku chůze s holemi?
nordic-walking-jak-spravne-zvladnout-techniku-chuze-s-holemi.jpg

Nordic walking – jak správně zvládnout techniku chůze s holemi?

Zveřejněno: 19.06.2015

Leckdo se v létě věnuje pěší turistice se speciálními holemi. Nordic walking, česky severská chůze, si v posledních letech získala řadu příznivců. Lidi s holemi potkáte nejen v přírodě, ale i v městských parcích a na cyklostezkách. Jaká je historie této fyzické aktivity a co byste při severské chůzi měli dodržovat, abyste si neublížili? 

Nordic walking údajně vznikl koncem 80. let ve Finsku a to díky jednomu nepodařenému běžkařskému závodu. V roce 1988 prý napadlo tak málo sněhu, že závodníci na trať vyběhli bez lyží pouze s holemi. Ať už je to pravda, nebo ne, rychlá chůze s holemi se brzy rozšířila i do ostatních skandinávských zemích. Jako doplněk k tréninku ji v letních měsících začali používat právě běžkaři, ale vyznavačů severské chůze začalo přibývat i mezi širokou veřejností.

Ve srovnání s klasickou chůzí se při použití holí zapojuje mnohem větší množství svalů horní poloviny těla a správně zvolené hůlky navíc ulehčí kloubům. Při dodržení správné techniky je tak Nordic walking pro seniory a pro lidi s nadváhou vhodnější fyzická aktivita než klasická chůze.

Důležitá je v tomto ohledu správná výška holí. Zjednodušeně řečeno by ruka s hůlkou měla v lokti svírat pravý úhel. Pokud to ale s Nordic walkingem myslíte vážně, vyplatí se vám zajít do specializovaného obchodu a nechat si s výběrem holí poradit.

Klíčová je taky správná technika chůze. Nohy by při chůzi měly být od sebe na šířku pánve. Špičky chodidel by měly směřovat přímo vpřed a kroky by měly být delší než při normální chůzi. Délka kroku by měla být taková, aby bylo možné došlápnout na patu a poté přes celé chodidlo až k palci. Tělo byste měli držet zpříma nebo v mírném předklonu. Rozhodně ale pozor na záklon! Ten bývá u začátečníků častou chybou. K nácviku správné techniky a držení těla je ideální začít se severskou chůzí v mírném stoupání do kopce. 

Doporučujeme


proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
zjistete-sve-alergie-skutecne-setrnou-metodou.png

Zjistěte své alergie skutečně šetrnou metodou

10.08.2018Alergie dokážou potrápit. Často jde o celoživotní onemocnění, které může propuknout jak v dětství, tak v dospělém věku. Nutností pro správnou diagnózu a léčbu je odhalení konkrétních alergenů.