Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNeodpírejte si, ale naučte se jíst chytře
neodpirejte-si-ale-naucte-se-jist-chytre.png

Neodpírejte si, ale naučte se jíst chytře

Zveřejněno: 21.12.2016

Chutné jídlo nám obvykle přináší potěšení, a proto bychom při něm rozhodně neměli zažívat výčitky svědomí. A už vůbec ne o Vánocích. Díky následujícím jednoduchým zásadám si nebudete muset nic vyčítat a zároveň si o svátcích pochutnáte na tom, co máte rádi. 

Chutné jídlo nám obvykle přináší potěšení, a proto bychom při něm rozhodně neměli zažívat výčitky svědomí. A už vůbec ne o Vánocích. Díky následujícím jednoduchým zásadám si nebudete muset nic vyčítat a zároveň si o svátcích pochutnáte na tom, co máte rádi.

1. S klidem si dejte, na co máte chuť.

Ale recepty trochu upravte Řízky udělejte přírodní, místo plné dávky cukru dejte do cukroví jen poloviční, majonézu v salátu nahraďte bílým jogurtem, zkuste omáčky nezahuštěné moukou. Tipů je spousta, stačí jen zapátrat ve zdravých receptech a nedržet se slepě těch, které už máte zažité.

2. Přidejte k jídlům pořádnou porci zeleniny

Trik je najíst se dosyta, ale nepřejíst se. S tím nám pomůže zelenina – čerstvá, dušená, pečená, nakládaná... Přidávejte ji ke všem jídlům, hlavně k masu. Obsahuje 75–95 % vody a spoustu vlákniny. Sníte méně kalorií, ale budete se cítit sytější.

3. Pořádně kousejte

Tuhle radu známe všichni, ale kdo z nás se jí opravdu řídí… Víte, proč se vyplatí každé sousto důkladně rozžvýkat? Proces trávení začíná už v ústech – sliny obsahují trávicí enzym, který štěpí složité sacharidy (ty najdeme v obilovinách, luštěninách i zelenině). Každé sousto zkuste sežvýknout zhruba 35x, než ho spolknete. Budete dřív sytí, ulehčíte svému trávení a zefektivníte vstřebání živin do těla.

4. Výhodná balení nechte v regálu

Velká balení nám podle psychologů podvědomě vnucují velikost porce. To platí u čokolád, sušenek, oříšků... Když už koupíte větší balení, rozdělte ho doma na menší, abyste nepodlehli pokušení sníst ho celé.

5. Cukroví dávkujte

Cukroví vystavené na talíři po celý den má několik nevýhod: kromě toho, že se při pokojové teplotě krémy a čokolády roztékají, nás tahle hojnost vybízí k celodennímu uždibování. Ztrácíme tak kontrolu nad snědeným množstvím. Zkuste cukroví vyskládat na menší talířek nebo si nandejte pár jeho kousků až ve chvíli, kdy na něj budete mít skutečně chuť.  

Doporučujeme


kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
zradne-zahranicni-nemoci-proti-kterym-neexistuje-ockovani.jpg

Zrádné zahraniční nemoci, proti kterým neexistuje očkování

10.09.2018Infekční nemoci jsou u cestovatelů v exotických zemích poměrně běžné. Proti některým z nich jako například žloutenka A nebo B, břišní tyfus nebo žlutá zimnice je možné se chránit včasným očkováním, proti řadě dalších závažných onemocnění ale bohužel zatím očkovací vakcína neexistuje. Nejspolehlivějším způsobem, jak se po návratu ze zahraničí ujistit o svém zdraví a vyhnout následkům nebezpečných nemocí, je preventivní rozbor krve. Člověk tak ochrání sebe i své okolí, některá onemocnění jsou totiž vysoce nakažlivá.
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.