Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNeodpírejte si, ale naučte se jíst chytře
neodpirejte-si-ale-naucte-se-jist-chytre.png

Neodpírejte si, ale naučte se jíst chytře

Zveřejněno: 21.12.2016

Chutné jídlo nám obvykle přináší potěšení, a proto bychom při něm rozhodně neměli zažívat výčitky svědomí. A už vůbec ne o Vánocích. Díky následujícím jednoduchým zásadám si nebudete muset nic vyčítat a zároveň si o svátcích pochutnáte na tom, co máte rádi. 

Chutné jídlo nám obvykle přináší potěšení, a proto bychom při něm rozhodně neměli zažívat výčitky svědomí. A už vůbec ne o Vánocích. Díky následujícím jednoduchým zásadám si nebudete muset nic vyčítat a zároveň si o svátcích pochutnáte na tom, co máte rádi.

1. S klidem si dejte, na co máte chuť.

Ale recepty trochu upravte Řízky udělejte přírodní, místo plné dávky cukru dejte do cukroví jen poloviční, majonézu v salátu nahraďte bílým jogurtem, zkuste omáčky nezahuštěné moukou. Tipů je spousta, stačí jen zapátrat ve zdravých receptech a nedržet se slepě těch, které už máte zažité.

2. Přidejte k jídlům pořádnou porci zeleniny

Trik je najíst se dosyta, ale nepřejíst se. S tím nám pomůže zelenina – čerstvá, dušená, pečená, nakládaná... Přidávejte ji ke všem jídlům, hlavně k masu. Obsahuje 75–95 % vody a spoustu vlákniny. Sníte méně kalorií, ale budete se cítit sytější.

3. Pořádně kousejte

Tuhle radu známe všichni, ale kdo z nás se jí opravdu řídí… Víte, proč se vyplatí každé sousto důkladně rozžvýkat? Proces trávení začíná už v ústech – sliny obsahují trávicí enzym, který štěpí složité sacharidy (ty najdeme v obilovinách, luštěninách i zelenině). Každé sousto zkuste sežvýknout zhruba 35x, než ho spolknete. Budete dřív sytí, ulehčíte svému trávení a zefektivníte vstřebání živin do těla.

4. Výhodná balení nechte v regálu

Velká balení nám podle psychologů podvědomě vnucují velikost porce. To platí u čokolád, sušenek, oříšků... Když už koupíte větší balení, rozdělte ho doma na menší, abyste nepodlehli pokušení sníst ho celé.

5. Cukroví dávkujte

Cukroví vystavené na talíři po celý den má několik nevýhod: kromě toho, že se při pokojové teplotě krémy a čokolády roztékají, nás tahle hojnost vybízí k celodennímu uždibování. Ztrácíme tak kontrolu nad snědeným množstvím. Zkuste cukroví vyskládat na menší talířek nebo si nandejte pár jeho kousků až ve chvíli, kdy na něj budete mít skutečně chuť.  

Doporučujeme


onemocneni-srdce-a-cev-mohou-dlouho-probihat-skryte-odhalte-ho-vcas.jpg

Onemocnění srdce a cév mohou dlouho probíhat skrytě, odhalte ho včas

03.06.2019Kardiovaskulární příhody patří mezi nejčastější příčiny úmrtí v Evropě i v České republice. Infarkt myokardu a mozková mrtvice se kvůli špatnému životnímu stylu vyskytují i u čím dál mladších lidí. Tyto nemoci nemusí být předem snadno odhadnutelné, ne vždy jsou totiž spojeny s typickými příznaky, jako je například vysoký krevní tlak nebo zvýšená hladina cholesterolu v těle. Skryté riziko vzniku závažných srdečních a cévních onemocnění lze ale odhalit speciální laboratorní metodou ze vzorku krve.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.