Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNeodpírejte si, ale naučte se jíst chytře
neodpirejte-si-ale-naucte-se-jist-chytre.png

Neodpírejte si, ale naučte se jíst chytře

Zveřejněno: 21.12.2016

Chutné jídlo nám obvykle přináší potěšení, a proto bychom při něm rozhodně neměli zažívat výčitky svědomí. A už vůbec ne o Vánocích. Díky následujícím jednoduchým zásadám si nebudete muset nic vyčítat a zároveň si o svátcích pochutnáte na tom, co máte rádi. 

Chutné jídlo nám obvykle přináší potěšení, a proto bychom při něm rozhodně neměli zažívat výčitky svědomí. A už vůbec ne o Vánocích. Díky následujícím jednoduchým zásadám si nebudete muset nic vyčítat a zároveň si o svátcích pochutnáte na tom, co máte rádi.

1. S klidem si dejte, na co máte chuť.

Ale recepty trochu upravte Řízky udělejte přírodní, místo plné dávky cukru dejte do cukroví jen poloviční, majonézu v salátu nahraďte bílým jogurtem, zkuste omáčky nezahuštěné moukou. Tipů je spousta, stačí jen zapátrat ve zdravých receptech a nedržet se slepě těch, které už máte zažité.

2. Přidejte k jídlům pořádnou porci zeleniny

Trik je najíst se dosyta, ale nepřejíst se. S tím nám pomůže zelenina – čerstvá, dušená, pečená, nakládaná... Přidávejte ji ke všem jídlům, hlavně k masu. Obsahuje 75–95 % vody a spoustu vlákniny. Sníte méně kalorií, ale budete se cítit sytější.

3. Pořádně kousejte

Tuhle radu známe všichni, ale kdo z nás se jí opravdu řídí… Víte, proč se vyplatí každé sousto důkladně rozžvýkat? Proces trávení začíná už v ústech – sliny obsahují trávicí enzym, který štěpí složité sacharidy (ty najdeme v obilovinách, luštěninách i zelenině). Každé sousto zkuste sežvýknout zhruba 35x, než ho spolknete. Budete dřív sytí, ulehčíte svému trávení a zefektivníte vstřebání živin do těla.

4. Výhodná balení nechte v regálu

Velká balení nám podle psychologů podvědomě vnucují velikost porce. To platí u čokolád, sušenek, oříšků... Když už koupíte větší balení, rozdělte ho doma na menší, abyste nepodlehli pokušení sníst ho celé.

5. Cukroví dávkujte

Cukroví vystavené na talíři po celý den má několik nevýhod: kromě toho, že se při pokojové teplotě krémy a čokolády roztékají, nás tahle hojnost vybízí k celodennímu uždibování. Ztrácíme tak kontrolu nad snědeným množstvím. Zkuste cukroví vyskládat na menší talířek nebo si nandejte pár jeho kousků až ve chvíli, kdy na něj budete mít skutečně chuť.  

Doporučujeme


proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
chronicka-obstrukcni-plicni-nemoc-hrozi-vsem-kurakum.jpg

Chronická obstrukční plicní nemoc hrozí všem kuřákům

21.11.2018Chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN) je závažné onemocnění plic, při kterém dochází k poruše průchodnosti dýchacích cest. V Česku postihuje přes 8 procent populace. Většinou se týká mužů, ale v posledních letech přibývá i případů u žen. Převážná část postižených osob jsou kuřáci, zbylých zhruba 10 procent představují lidé pracující v prašném prostředí či v prostředí s těkavými chemikáliemi. Výjimečně se nemoc vyskytuje také jako důsledek opakovaných zápalů plic nebo komplikovaného astmatu. Zásadním preventivním opatřením je přestat kouřit.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.