Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNeobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

Zveřejněno: 05.10.2018

Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.

Potravinová intolerance je nesnášenlivost nebo přecitlivělost organismu na určitou složku potravy, která je způsobena nedostatkem vhodných trávicích enzymů v zažívacím traktu. Nejedná se ale o alergii, při níž organismus reaguje na alergeny v podstatě okamžitě, potravinová intolerance se projeví až po delší době. „Potravinové alergie je mnohem snazší rozpoznat, protože alergická reakce se obvykle dostavuje do několika minut, maximálně dvě hodiny po požití alergenu. Symptomy potravinové intolerance oproti tomu nastupují až po několika hodinách, dnech, nebo dokonce týdnech od konzumace problematické potraviny,“ vysvětluje MUDr. Marek Antoš z naší pražské laboratoře SYNLAB a dodává, že to představuje hlavní důvod, proč si většina lidí své problémy s danou potravinou vůbec nemusí spojit.

Na vině je genetika i špatně zvolená strava

Nesnášenlivost některých potravin je buďto dána geneticky, nebo si za ni můžeme sami špatným jídelníčkem. Přejídání, nevhodné úpravy jídla jako například smažení a kombinace více potravin s vysokým obsahem tuků, sacharidů a proteinů najednou můžou za to, že tělo nezvládá produkovat dostatek trávicích enzymů, které přijímanou potravu zpracovávají. Občas může být na vině i nedostatečné rozžvýkání potravy.

Problematický lepek a laktóza

Mezi potraviny, které nejčastěji vyvolávají intoleranci, patří kravské mléko a obiloviny – konkrétně jde o intoleranci laktózy a lepku. Potíže však může způsobovat i celá řada dalších potravin, jako jsou různé druhy ovoce, zeleniny, oříšků nebo masa.

Snížená schopnost trávení laktózy se podle celosvětových statistik v různé míře objevuje zhruba u pětašedesáti procent populace, intolerancí lepku trpí přibližně šest procent lidí. Zajímavostí je, že vysokou toleranci vůči laktóze mají severoevropské národy, zatímco američtí indiáni a Eskymáci schopnost trávit laktózu zcela postrádají.

Jak zjistit potravinovou intoleranci

Nejspolehlivější metodou, jak odhalit problematické potraviny, je krevní test , který vám do týdne poskytne jasné výsledky. „V laboratořích SYNLAB máme k dispozici testy dva, jeden testuje krev na 108 potravinových alergenů, a druhý, rozsáhlejší na 216 potenciálních škodlivin. Intoleranci je ale možné testovat i u řady dalších látek, jako jsou různá léčiva nebo barviva,“ uvádí MUDr. Marek Antoš. Test je vhodný pro všechny, kteří u sebe pozorují výše uvedené příznaky typické pro potravinovou intoleranci, a přitom jim nebylo diagnostikováno jiné onemocnění.

Léčba eliminačním jídelníčkem

Jakmile zjistíte, jaké potraviny vám způsobují potíže, vyřaďte je ze svého jídelníčku a nahraďte je jinou adekvátní potravinou z hlediska živin. Základem všeho je vyváženost, tedy aby nedošlo k nutriční podvýživě a tělo mělo stále dostatek vitamínů a minerálů. O tom, jak je vhodné kompenzovat chybějící složky potravy odpovídající náhradou, je dobré se poradit s výživovým odborníkem a nechat si vypracovat osobní eliminační jídelníček.

Problematické potraviny je potřeba vyřadit alespoň na dobu tří měsíců, první pocit úlevy by se přitom měl dostavit po několika týdnech. Vyřazení problematických potravin z jídelníčku je zatím jedinou možností léčby potravinové intolerance. V některých případech dojde po určité době k samovolné nápravě funkcí organismu, a tak je možné začít potraviny znovu konzumovat, jindy musí být vyloučení z jídelníčku trvalé.

Čím nahradit nejčastější škůdce?

Mléko i obiloviny jsou sice významným zdrojem živin, i tak ale existuje řada potravin, které je mohou nahradit. V případě kravského mléka jde jak o živočišné náhrady, tedy mléko kozí, ovčí nebo buvolí, tak i o rostlinné alternativy – mléko sójové, rýžové, kokosové a další. Při hledání náhrady za kravské mléko může v některých případech vzniknout intolerance i vůči mléku jiných přežvýkavců, proto je doporučujeme konzumovat jen po přechodnou dobu a pravidelně je v dietě střídat.

Co se lepku týče, je nejvíce obsažen v pšenici, žitu a ječmeni. Některé obiloviny ale lepek neobsahují vůbec –jde například o rýži, kukuřici, pohanku nebo proso. Další významnou bezlepkovou plodinou jsou brambory. V dnešní době už je bezlepková strava poměrně dobře dostupná a na pultech obchodů narazíte i na různé druhy bezlepkového pečiva. Snadno se dají sehnat také základní suroviny na domácí pečení.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Co byste měli vědět o laktózové intoleranci

Celiakie - mnoho Čechů vůbec neví, že tuto nemoc má

Doporučujeme


bylinka-kterou-si-nespletete-kontryhel.png

Bylinka, kterou si nespletete. Kontryhel!

08.06.2018Právě v tomto období je v rozkvětu kontryhel obecný, pro jehož anglický název „Our Lady's Mantle“ (plášť Panny Marie) byly inspirací listy, na nichž se třpytí kapky rosy či deště. Ve středověku se tyto malé drahokamy považovaly za „nebeskou vodu“ a využití nacházely v alchymii. Odtud pochází latinské jméno kontryhelu – Alchemilla. Tato tradiční léčivka je oblíbená hlavně u žen.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?