Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNenechte si osamělostí „zlomit srdce“
nenechte-si-osamelosti-zlomit-srdce.png

Nenechte si osamělostí „zlomit srdce“

Zveřejněno: 26.04.2017

Lidé jsou sociální tvorové. Náš úspěch spočívá ve schopnosti žít, pracovat a vycházet spolu pohromadě. Ukazuje se, že samota může mít negativní vliv nejen na psychiku, ale i na fyzické zdraví.  

Lidé jsou sociální tvorové. Náš úspěch spočívá ve schopnosti žít, pracovat a vycházet spolu pohromadě. Ukazuje se, že samota může mít negativní vliv nejen na psychiku, ale i na fyzické zdraví.

Vědci vysvětlují, že osamělost ubližuje nejen duši, ale i tělu. Bývá spojována s vyšším krevním tlakem a se zvýšeným rizikem srdečních chorob, přeneseně řečeno nám „láme srdce“. Na základě vyhodnocení sedmdesáti různých studií vyšlo najevo, že osamění může dokonce zvyšovat úmrtnost. U dlouhodobě osamělých lidí byly například vypozorovány vyšší sklony k zánětlivým reakcím. Ty hrají roli mimo jiné v rozvoji neurodegenerativních onemocnění a negativně působí také na oběhový systém. Zároveň se kvůli nim snižuje schopnost organismu bojovat proti virovým infekcím.

Reakce na dlouhodobou samotu se podle aktuálních zjištění příliš neliší od reakcí na jiné zdroje chronického stresu. V těle dochází k podobným procesům jako například při posttraumatickém stresu nebo déle trvajících extrémně špatných socioekonomických podmínkách. Svoji roli hrají i hormony adrenalin a kortizol, které se při stresu, ale zřejmě právě i při déle trvající samotě, v těle uvolňují ve zvýšené míře a z dlouhodobého hlediska mu škodí. Rodina a přátelé rozhodně dělají náš život příjemnějším, ale s největší pravděpodobností i zdravějším.

Učte se mít rádi ticho – prospějete svému zdraví a produktivitě

Je možné za život skutečně změnit svou povahu?  

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.