Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNejčastější příčiny bolesti zad: sedavé zaměstnání, stres, ale i špatná matrace
nejcastejsi-priciny-bolesti-zad-sedave-zamestnani-stres-ale-i-spatna-matrace.png

Nejčastější příčiny bolesti zad: sedavé zaměstnání, stres, ale i špatná matrace

Zveřejněno: 30.09.2015

Bolest zad je dlouhodobě jedna z nejčastějších zdravotních obtíží v ČR. Když jsme mladí, obvykle jí nepřikládáme moc velkou váhu. Bohužel až příliš pozdě si uvědomíme, že zpočátku banální bolest zad nás může řádně potrápit a omezit kvalitu našeho života. Jaké jsou nejčastější příčiny tohoto problému? Patří sem třeba sedavé zaměstnání, stres, nedostatek pohybu nebo naopak nevhodná sportovní zátěž, ale i špatně zvolená matrace. 

Bolest zad je dlouhodobě jedna z nejčastějších zdravotních obtíží v ČR. Když jsme mladí, obvykle jí nepřikládáme moc velkou váhu. Bohužel až příliš pozdě si uvědomíme, že zpočátku banální bolest zad nás může řádně potrápit a omezit kvalitu našeho života. Jaké jsou nejčastější příčiny tohoto problému?

Patří sem třeba sedavé zaměstnání, stres, nedostatek pohybu nebo naopak nevhodná sportovní zátěž, ale i špatně zvolená matrace. Jednou z nejčastějších příčin dlouhodobé bolesti zad je špatné držení těla. V dnešní moderní době máme mnohem méně pohybu než naši předkové. Většina z nás má sedavé zaměstnání, doma trávíme spoustu času u televize nebo u počítače, do práce se dopravujeme autem nebo městskou hromadnou dopravou a na přirozený pohyb nám už bohužel nezbývá moc času.

Naši páteř ale ve správné poloze drží velké množství vazů a svalů, které kvůli nedostatečnému pohybu ochabují. Páteř se poté deformuje a my si zakládáme na vážné problémy. Pomoci může už minimální pohybová aktivita. Ideální je podle odborníků třeba každodenní svižná procházka. Zádové svaly ideálně posílíte také na józe nebo při plavání. Tady je ale třeba dbát na správnou techniku. Pokud plavete prsa takzvaným stylem „paní radová“ – tedy s hlavou vystrčenou křečovitě nad vodu  ̶  můžete své krční páteři naopak uškodit. Rehabilitace zad pomocí plavání se tak kvůli špatné technice mění v přesný opak.

Častým důvodem bolestí zad je také stres. Pokud jsme v psychickém vypětí, máme tendenci zvedat ramena, a tak přetěžujeme krční páteř. A tady opět může pomoci pravidelný pohyb v podobě zmiňované každodenní svižné chůze. Kromě toho, že pozitivně působí na svaly, pomáhá pohyb odbourávat stres, a tím nám v boji proti bolesti zad vlastně pomáhá dvakrát.

Podceňovat byste neměli ani matraci, na níž spíte. V žádném případě by neměla být příliš měkká, protože v takovém případě neposkytuje našemu tělu dostatečnou oporu. Pokud každý den strávíme spánkem v průměru osm hodin a páteř je v nepřirozené poloze, výsledkem může být právě chronická bolest zad. Matrace by proto měla být spíš tvrdší než měkčí. Pečlivě byste si měli vybírat také polštář, který by neměl být příliš objemný a vysoký, ale naopak spíš nižší.  

Doporučujeme


pohlidejte-si-zly-cholesterol.jpg

Pohlídejte si „zlý“ cholesterol

08.03.2019Téměř tři čtvrtiny Čechů mají vysokou hladinu cholesterolu v těle. Většina naší populace z toho důvodu čelí hrozbě vážných kardiovaskulárních chorob, jako je například srdeční infarkt. To potvrzují i smutné údaje Ústavu pro zdravotnické informace a statistiku, podle kterých měly vloni tyto choroby v České republice na svědomí 40 % úmrtí. Abyste předešli vzniku takových zdravotních komplikací, je potřeba hlídat si hladiny „hodného“ HDL a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Rozbor krve je vhodné podstoupit jednou ročně.
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.