Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNejčastější příčiny bolesti zad: sedavé zaměstnání, stres, ale i špatná matrace
nejcastejsi-priciny-bolesti-zad-sedave-zamestnani-stres-ale-i-spatna-matrace.png

Nejčastější příčiny bolesti zad: sedavé zaměstnání, stres, ale i špatná matrace

Zveřejněno: 30.09.2015

Bolest zad je dlouhodobě jedna z nejčastějších zdravotních obtíží v ČR. Když jsme mladí, obvykle jí nepřikládáme moc velkou váhu. Bohužel až příliš pozdě si uvědomíme, že zpočátku banální bolest zad nás může řádně potrápit a omezit kvalitu našeho života. Jaké jsou nejčastější příčiny tohoto problému? Patří sem třeba sedavé zaměstnání, stres, nedostatek pohybu nebo naopak nevhodná sportovní zátěž, ale i špatně zvolená matrace. 

Bolest zad je dlouhodobě jedna z nejčastějších zdravotních obtíží v ČR. Když jsme mladí, obvykle jí nepřikládáme moc velkou váhu. Bohužel až příliš pozdě si uvědomíme, že zpočátku banální bolest zad nás může řádně potrápit a omezit kvalitu našeho života. Jaké jsou nejčastější příčiny tohoto problému?

Patří sem třeba sedavé zaměstnání, stres, nedostatek pohybu nebo naopak nevhodná sportovní zátěž, ale i špatně zvolená matrace. Jednou z nejčastějších příčin dlouhodobé bolesti zad je špatné držení těla. V dnešní moderní době máme mnohem méně pohybu než naši předkové. Většina z nás má sedavé zaměstnání, doma trávíme spoustu času u televize nebo u počítače, do práce se dopravujeme autem nebo městskou hromadnou dopravou a na přirozený pohyb nám už bohužel nezbývá moc času.

Naši páteř ale ve správné poloze drží velké množství vazů a svalů, které kvůli nedostatečnému pohybu ochabují. Páteř se poté deformuje a my si zakládáme na vážné problémy. Pomoci může už minimální pohybová aktivita. Ideální je podle odborníků třeba každodenní svižná procházka. Zádové svaly ideálně posílíte také na józe nebo při plavání. Tady je ale třeba dbát na správnou techniku. Pokud plavete prsa takzvaným stylem „paní radová“ – tedy s hlavou vystrčenou křečovitě nad vodu  ̶  můžete své krční páteři naopak uškodit. Rehabilitace zad pomocí plavání se tak kvůli špatné technice mění v přesný opak.

Častým důvodem bolestí zad je také stres. Pokud jsme v psychickém vypětí, máme tendenci zvedat ramena, a tak přetěžujeme krční páteř. A tady opět může pomoci pravidelný pohyb v podobě zmiňované každodenní svižné chůze. Kromě toho, že pozitivně působí na svaly, pomáhá pohyb odbourávat stres, a tím nám v boji proti bolesti zad vlastně pomáhá dvakrát.

Podceňovat byste neměli ani matraci, na níž spíte. V žádném případě by neměla být příliš měkká, protože v takovém případě neposkytuje našemu tělu dostatečnou oporu. Pokud každý den strávíme spánkem v průměru osm hodin a páteř je v nepřirozené poloze, výsledkem může být právě chronická bolest zad. Matrace by proto měla být spíš tvrdší než měkčí. Pečlivě byste si měli vybírat také polštář, který by neměl být příliš objemný a vysoký, ale naopak spíš nižší.  

Doporučujeme


podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.