Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?
nedostatek-vitaminu-d-je-u-nekterych-cechu-alarmujici-jak-to-napravit.png

Nedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?

Zveřejněno: 29.03.2017

Tento vitamin má mnoho lidí spojený s rybím tukem na lžičce, nad kterým se v minulosti ošklíbala celá řada dětí. Nad vitaminem D bychom se ale rozhodně ošklíbat neměli. Hraje důležitou roli v předcházení infekcím, různým chronickým onemocněním a je významný pro celkovou tělesnou mobilitu a sílu. Klíčový je zejména v prevenci osteoporózy.

Tento vitamin má mnoho lidí spojený s rybím tukem na lžičce, nad kterým se v minulosti ošklíbala celá řada dětí. Nad vitaminem D bychom se ale rozhodně ošklíbat neměli.

Hraje důležitou roli v předcházení infekcím, různým chronickým onemocněním a je významný pro celkovou tělesnou mobilitu a sílu. Klíčový je zejména v prevenci osteoporózy. Tělo si vitamin D dokáže tvořit samo díky slunečnímu záření dopadajícímu na kůži. Potřebujeme ho ale čerpat také z jídla, protože mnoho z nás se dnes na sluníčko dostane jen velmi málo.

Důležitým zdrojem „déčka“ jsou tučné ryby (vitamin se skrývá v tuku, ne ve svalovině), jenže těm česká gastronomická tradice bohužel příliš neholduje. Kapr o Vánocích je pro dostatečné pokrytí potřeby vitaminu D žalostně málo.

Vitamin D se vyskytuje i v dalších potravinách, jako jsou vejce, játra, máslo, mléko, tofu nebo houby (pokud byly vystaveny UV záření). Obsažené množství je však velmi malé, takže nepokryje doporučenou denní dávku 15–20 µg/osobu. Není divu, že se procento lidí ve věku 18–90 let, kteří naplní svou denní potřebu vitaminu D z obvyklé české stravy, blíží nule. Informovala o tom aktuální studie Státního zdravotního ústavu.

Jak si pomoci? Ideálně zvýšit spotřebu ryb, jak sladkovodních, tak mořských. Občas můžete sáhnout po potravinách obohacených vitaminem D (např. rostlinné tuky, cereálie) nebo konzultovat s lékařem jeho užití ve formě doplňku stravy.

A nezapomínejte na tu nejpřirozenější možnost, kterou je pohyb na čerstvém vzduchu za denního světla.   

Vitamín D je důležitější, než jsme mysleli

Máte v těle dostatek vitamínů a co vám hrozí, pokud ne?

Doporučujeme


planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.
podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.