Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?
nedostatek-vitaminu-d-je-u-nekterych-cechu-alarmujici-jak-to-napravit.png

Nedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?

Zveřejněno: 29.03.2017

Tento vitamin má mnoho lidí spojený s rybím tukem na lžičce, nad kterým se v minulosti ošklíbala celá řada dětí. Nad vitaminem D bychom se ale rozhodně ošklíbat neměli. Hraje důležitou roli v předcházení infekcím, různým chronickým onemocněním a je významný pro celkovou tělesnou mobilitu a sílu. Klíčový je zejména v prevenci osteoporózy.

Tento vitamin má mnoho lidí spojený s rybím tukem na lžičce, nad kterým se v minulosti ošklíbala celá řada dětí. Nad vitaminem D bychom se ale rozhodně ošklíbat neměli.

Hraje důležitou roli v předcházení infekcím, různým chronickým onemocněním a je významný pro celkovou tělesnou mobilitu a sílu. Klíčový je zejména v prevenci osteoporózy. Tělo si vitamin D dokáže tvořit samo díky slunečnímu záření dopadajícímu na kůži. Potřebujeme ho ale čerpat také z jídla, protože mnoho z nás se dnes na sluníčko dostane jen velmi málo.

Důležitým zdrojem „déčka“ jsou tučné ryby (vitamin se skrývá v tuku, ne ve svalovině), jenže těm česká gastronomická tradice bohužel příliš neholduje. Kapr o Vánocích je pro dostatečné pokrytí potřeby vitaminu D žalostně málo.

Vitamin D se vyskytuje i v dalších potravinách, jako jsou vejce, játra, máslo, mléko, tofu nebo houby (pokud byly vystaveny UV záření). Obsažené množství je však velmi malé, takže nepokryje doporučenou denní dávku 15–20 µg/osobu. Není divu, že se procento lidí ve věku 18–90 let, kteří naplní svou denní potřebu vitaminu D z obvyklé české stravy, blíží nule. Informovala o tom aktuální studie Státního zdravotního ústavu.

Jak si pomoci? Ideálně zvýšit spotřebu ryb, jak sladkovodních, tak mořských. Občas můžete sáhnout po potravinách obohacených vitaminem D (např. rostlinné tuky, cereálie) nebo konzultovat s lékařem jeho užití ve formě doplňku stravy.

A nezapomínejte na tu nejpřirozenější možnost, kterou je pohyb na čerstvém vzduchu za denního světla.   

Vitamín D je důležitější, než jsme mysleli

Máte v těle dostatek vitamínů a co vám hrozí, pokud ne?

Doporučujeme


renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.