Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?
nedostatek-vitaminu-d-je-u-nekterych-cechu-alarmujici-jak-to-napravit.png

Nedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?

Zveřejněno: 29.03.2017

Tento vitamin má mnoho lidí spojený s rybím tukem na lžičce, nad kterým se v minulosti ošklíbala celá řada dětí. Nad vitaminem D bychom se ale rozhodně ošklíbat neměli. Hraje důležitou roli v předcházení infekcím, různým chronickým onemocněním a je významný pro celkovou tělesnou mobilitu a sílu. Klíčový je zejména v prevenci osteoporózy.

Tento vitamin má mnoho lidí spojený s rybím tukem na lžičce, nad kterým se v minulosti ošklíbala celá řada dětí. Nad vitaminem D bychom se ale rozhodně ošklíbat neměli.

Hraje důležitou roli v předcházení infekcím, různým chronickým onemocněním a je významný pro celkovou tělesnou mobilitu a sílu. Klíčový je zejména v prevenci osteoporózy. Tělo si vitamin D dokáže tvořit samo díky slunečnímu záření dopadajícímu na kůži. Potřebujeme ho ale čerpat také z jídla, protože mnoho z nás se dnes na sluníčko dostane jen velmi málo.

Důležitým zdrojem „déčka“ jsou tučné ryby (vitamin se skrývá v tuku, ne ve svalovině), jenže těm česká gastronomická tradice bohužel příliš neholduje. Kapr o Vánocích je pro dostatečné pokrytí potřeby vitaminu D žalostně málo.

Vitamin D se vyskytuje i v dalších potravinách, jako jsou vejce, játra, máslo, mléko, tofu nebo houby (pokud byly vystaveny UV záření). Obsažené množství je však velmi malé, takže nepokryje doporučenou denní dávku 15–20 µg/osobu. Není divu, že se procento lidí ve věku 18–90 let, kteří naplní svou denní potřebu vitaminu D z obvyklé české stravy, blíží nule. Informovala o tom aktuální studie Státního zdravotního ústavu.

Jak si pomoci? Ideálně zvýšit spotřebu ryb, jak sladkovodních, tak mořských. Občas můžete sáhnout po potravinách obohacených vitaminem D (např. rostlinné tuky, cereálie) nebo konzultovat s lékařem jeho užití ve formě doplňku stravy.

A nezapomínejte na tu nejpřirozenější možnost, kterou je pohyb na čerstvém vzduchu za denního světla.   

Vitamín D je důležitější, než jsme mysleli

Máte v těle dostatek vitamínů a co vám hrozí, pokud ne?

Doporučujeme


v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.
jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
nevite-ktere-pylove-alergeny-vas-trapi-zajdete-si-na-krevni-test.jpg

Nevíte, které pylové alergeny vás trápí? Zajděte si na krevní test.

03.06.2019Rok se s rokem sešel a opět tu máme bujaré jarní období. S probouzením přírody se vzduchem začíná šířit také velké množství alergenů, které dle údajů České společnosti alergologie a klinické imunologie negativně ovlivňuje zdraví až 2,5 milionu Čechů. Nejpočetnější skupina alergiků je citlivá na pyly trav a břízy, kterých je ovzduší plné v období od března do května. Trpíte-li na jaře častým kýcháním, rýmou, bolestmi hlavy či svěděním očí, pravděpodobně máte alergii na některé z pylů.