Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?
nedostatek-vitaminu-d-je-u-nekterych-cechu-alarmujici-jak-to-napravit.png

Nedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?

Zveřejněno: 29.03.2017

Tento vitamin má mnoho lidí spojený s rybím tukem na lžičce, nad kterým se v minulosti ošklíbala celá řada dětí. Nad vitaminem D bychom se ale rozhodně ošklíbat neměli. Hraje důležitou roli v předcházení infekcím, různým chronickým onemocněním a je významný pro celkovou tělesnou mobilitu a sílu. Klíčový je zejména v prevenci osteoporózy.

Tento vitamin má mnoho lidí spojený s rybím tukem na lžičce, nad kterým se v minulosti ošklíbala celá řada dětí. Nad vitaminem D bychom se ale rozhodně ošklíbat neměli.

Hraje důležitou roli v předcházení infekcím, různým chronickým onemocněním a je významný pro celkovou tělesnou mobilitu a sílu. Klíčový je zejména v prevenci osteoporózy. Tělo si vitamin D dokáže tvořit samo díky slunečnímu záření dopadajícímu na kůži. Potřebujeme ho ale čerpat také z jídla, protože mnoho z nás se dnes na sluníčko dostane jen velmi málo.

Důležitým zdrojem „déčka“ jsou tučné ryby (vitamin se skrývá v tuku, ne ve svalovině), jenže těm česká gastronomická tradice bohužel příliš neholduje. Kapr o Vánocích je pro dostatečné pokrytí potřeby vitaminu D žalostně málo.

Vitamin D se vyskytuje i v dalších potravinách, jako jsou vejce, játra, máslo, mléko, tofu nebo houby (pokud byly vystaveny UV záření). Obsažené množství je však velmi malé, takže nepokryje doporučenou denní dávku 15–20 µg/osobu. Není divu, že se procento lidí ve věku 18–90 let, kteří naplní svou denní potřebu vitaminu D z obvyklé české stravy, blíží nule. Informovala o tom aktuální studie Státního zdravotního ústavu.

Jak si pomoci? Ideálně zvýšit spotřebu ryb, jak sladkovodních, tak mořských. Občas můžete sáhnout po potravinách obohacených vitaminem D (např. rostlinné tuky, cereálie) nebo konzultovat s lékařem jeho užití ve formě doplňku stravy.

A nezapomínejte na tu nejpřirozenější možnost, kterou je pohyb na čerstvém vzduchu za denního světla.   

Vitamín D je důležitější, než jsme mysleli

Máte v těle dostatek vitamínů a co vám hrozí, pokud ne?

Doporučujeme


vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.