Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNasbírejte si šípky – v chladných měsících vám dodají vitamin C
nasbirejte-si-sipky-v-chladnych-mesicich-vam-dodaji-vitamin-c.jpg

Nasbírejte si šípky – v chladných měsících vám dodají vitamin C

Zveřejněno: 23.09.2016

Koncem září začíná doba ideální ke sběru šípků. Červené bobulky jsou doslova napěchované vitaminem C, ale najdete v nich také vitaminy skupiny B a provitamin A. Z minerálních látek jsou šípky bohaté na draslík a hořčík. Jak je uchovat, abychom z jejich síly mohli těžit i v zimě? 

Koncem září začíná doba ideální ke sběru šípků. Červené bobulky jsou doslova napěchované vitaminem C, ale najdete v nich také vitaminy skupiny B a provitamin A. Z minerálních látek jsou šípky bohaté na draslík a hořčík. Jak je uchovat, abychom z jejich síly mohli těžit i v zimě?

Nejznámější způsob je sušení, například tradičním způsobem na plechu nebo v dřevěné lísce vyložené papírem. Pokud máte sušičku na ovoce, dá se to rychleji zvládnout i v ní. A další možností je nasušit plody v troubě. V takovém případě byste ale měli nechat její dvířka otevřená a teplotu udržovat pouze kolem 55 °C. Správně usušený šípek by si měl zachovat svou červenou až tmavě rudou barvu, rozhodně by neměl být tmavý či dokonce černý.

Nejjednodušší způsob, jak v chladných měsících dostat z usušených šípků do organismu látky prospěšné zdraví, je popíjet šípkový čaj. Zhruba 20 gramů sušených šípků se vhodí do litru vody, uvaří se a nechá vylouhovat. Pomalejší varianta, kterou někteří označují za šetrnější, je, když stejné množství sušených šípků necháte louhovat v litru teplé vody přes noc. Těsně před tím, než chcete čaj pít, zahřejte nálev na teplotu kousek pod bod varu. Z vlastnoručně nasbíraných šípků ale můžete připravit také sirup nebo marmeládu. 

Doporučujeme


renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
alergici-vite-kterym-rostlinam-se-v-kvetnu-vyhnout.jpg

Alergici, víte, kterým rostlinám se v květnu vyhnout?

06.05.2019Květen je pro lidi citlivé na pylové alergeny jedním z nejkritičtějších měsíců. K dřevinám, které jsou v největším rozpuku v březnu a dubnu, se nyní hojně přidávají trávy a byliny. Pokud na sobě pozorujete typické alergické reakce, ale nevíte, které rostliny vám způsobují potíže, nebo se s alergií setkáváte poprvé, požádejte svého lékaře o diagnostiku alergenů z krve. Na základě výsledků se pak kritickým rostlinám můžete lépe vyhnout a krásných jarních dní si budete moct užívat bez nepříjemných komplikací.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.