Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNadměrný příjem kuchyňské soli je rizikovější, než si řada lidí myslí
nadmerny-prijem-kuchynske-soli-je-rizikovejsi-nez-si-rada-lidi-mysli.jpg

Nadměrný příjem kuchyňské soli je rizikovější, než si řada lidí myslí

Zveřejněno: 10.09.2014

Zatímco Světová zdravotnická organizace doporučuje dospělým přijmout denně maximálně cca 5 gramů soli, průměrný denní příjem soli na osobu se v ČR pohybuje okolo 15 gramů. Zvýšený příjem soli je přitom ze zdravotního hlediska velmi rizikový. Nadměrný příjem sodíku, který se v kuchyňské soli neboli v chloridu sodném vyskytuje, se totiž podílí na zvyšování krevního tlaku a ten může zapříčinit vážná kardiovaskulární onemocnění.

Kardiovaskulární choroby jsou v ČR nejčastější příčinou úmrtí. Přesto bohužel většina lidí stále podceňuje závažnost rizik spojených se vznikem těchto onemocnění a dělá pro prevenci méně, než by se mělo. Jedním z významných faktorů, které se podílí na zvyšování krevního tlaku a tím přispívají k rozvoji nemocí srdce a cév, je nadměrná konzumace soli. Z výsledků národní studie Státního zdravotního ústavu vyšli Češi jako skuteční “přeborníci“ ve spotřebě soli. V Evropě konzumují víc soli než Češi už jen Turci, Maďaři, Chorvati a Makedonci.

Největší množství soli se nám do organismu nedostane tak, že bychom si sami přisolili hotový pokrm. Sůl nejčastěji nevědomky přijímáme už v samotných potravinách. Mezi ty s nejvyšším obsahem soli patří uzeniny, tavené a plísňové sýry, slané pečivo, smažené bramborové lupínky, ale také různé instantní polévky, vakuově balená předpřipravená jídla, bujóny, konzervy, paštiky a nakládané potraviny jako například olivy nebo okurky. Kvůli současným stravovacím návykům je proto nedostatek sodíku v organismu problém, se kterým se v české populaci téměř nesetkáme.

Naopak nadbytek sodíku je poměrně častý jev, o kterém bohužel řada lidí ani nemusí vědět až do chvíle, než se dostaví zdravotní problémy. Nadbytek sodíku v organismu způsobuje zadržování tekutin v těle, které je následně příčinou vysokého krevního tlaku. Hypertenze pak přímo souvisí se zvýšeným rizikem vzniku kardiovaskulárních chorob, jako je například infarkt nebo mrtvice.

Chcete-li snížit příjem sodíku, jezte hodně syrového ovoce a zeleniny a omezte spotřebu konzervovaných a instantních výrobků. Místo klasické soli zkuste uvařená jídla dochutit česnekem, cibulí, citrónem nebo čerstvými bylinkami. Místo slaného pečiva zkuste mlsat nesolené ořechy nebo semínka. Konzumujete-li větší množství sodíku (tedy soli), doporučují odborníci dbát i na dostatečný přísun draslíku, který ve srovnání se sodíkem naopak krevní tlak snižuje. Mezi potraviny s vyšším obsahem draslíku patří banány, vařené brambory, rajčata, luštěniny a houby.

Chcete-li vědět, jak vysokou hladinu sodíku, draslíku a dalších klíčových minerálů, v těle máte, nechte se až do konce září zdarma otestovat v rámci projektu Zdraví národa společnosti synlab. Seznam testovacích míst najdete zde: http://www.zdravinaroda.cz/seznam-spolupracujicich-lekaru  

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...