Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyNa co by si měli kardiaci dávat v létě pozor?
na-co-by-si-meli-kardiaci-davat-v-lete-pozor.jpg

Na co by si měli kardiaci dávat v létě pozor?

Zveřejněno: 25.07.2014

Počet smrtelných případů infarktu myokardu v ČR už několik let klesá. I tak ale zůstávají ischemické choroby srdce jednou z nejčastějších příčin hospitalizace a úmrtí u nás. Trpí-li někdo srdeční chorobou, představuje pro něj letní horké a dusné počasí zvýšenou zátěž. Na co by si kardiak měl dát v létě pozor a čemu se úplně vyhnout? 

 Dostatek tekutin

Lidé s kardiovaskulárními chorobami by si v létě měli dávat pozor na to, aby pravidelně přijímali dostatek tekutin. Při dehydrataci se totiž krev zahušťuje a stoupá tak riziko vzniku krevní sraženiny, která může v krajním případě způsobit plicní embolii nebo cévní mozkovou příhodu. Nápoje, které v horkém létě pijete, by při tom neměly být ledově chladné.

Stín

Určitě se vyhněte delšímu pobytu na přímém slunci a rozhodně se vyhněte pobytu na slunci spojenému se zvýšenou fyzickou zátěží jako jsou například stavební práce, štípání dřeva, prořezávání stromů atd. Ideální je pobývat během dne ve stínu nebo v polostínu. Pokud byste se chystali trávit letní dovolenou u moře, je lepší zvolit severněji položené země s chladnějším podnebím. Do Středozemí se vypravte raději až v září, kdy bude chladněji a slunce nebude tolik pražit.

Vyhýbat se teplotním šokům

Ve velkém vedru se rozhodně rychle neochlazujte – například skokem do studené vody nebo rychlým vstupem do vody bez předchozího osmělení. Šok způsobený takovým teplotním rozdílem může způsobit stažení cév a prudké zvýšení krevního tlaku, případně dokonce srdeční zástavu.

Jíst zdravá a lehká jídla

Těžká jídla vyžadují dlouhé a složité trávení. Trávicí system se proto musí delší dobu víc prokrvovat a musí pak odčerpávat krev z jiných důležitých orgánů. Pro kardiovaskulární systém to následně představuje další zátěž, které je lepší se v horkém počasí vyhnout.

Jízda autem

Chystáte-li se v létě na delší cestu autem a trpíte-li kadrdiovaskulrání chorobou, měli byste brat v potaz, že u kardiaků se únava dostavuje dřív než u lidí se zdravým srdcem. Proto si během cesty autem naplánujte dostatek přestávek. Navíc se během pravidelné pauzy můžete protáhnout a předejdete tak možnému vzniku trombózy, jejíž riziko při dlouhém sezení v jedné pozici vzrůstá. Ideální také je, pokud se vyhnete řízení přes poledne a vyrazíte brzy ráno nebo k večeru, kdy je teplota vzduch nižší. Na delší cestu autem je take vhodné si vzít volné a prodyšné oblečení, které neaškrcuje žádnou část těla, umožňuje odpařování potu a tím i ochlazování organismu.

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.