Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMýty rozšířené o potravinách – je hnědý cukr zdravější než bílý?
myty-rozsirene-o-potravinach-je-hnedy-cukr-zdravejsi-nez-bily.jpg

Mýty rozšířené o potravinách – je hnědý cukr zdravější než bílý?

Zveřejněno: 19.01.2015

Stále víc lidí se dnes začíná zajímat o zásady zdravé výživy. Bohužel tento trend už zaregistrovali i obchodníci a snaží se v nakupujících všemožně vyvolat dojem, že zrovna jejich výrobky jsou ty nejzdravější. Myslíte si, že hnědý cukr je automaticky zdravější než hnědý? A co když to tak není? 

Hnědý cukr je zdravější než rafinovaný bílý

Energeticky jsou na tom hnědý a bílý cukr stejně. Tedy úplně přesně řečeno má sice hnědý cukr o něco méně kalorií než bílý, ale je to tak zanedbatelný rozdíl, že v celkovém energetickém příjmu to vůbec nehraje roli. Bílý cukr se vyrábí takzvanou rafinací. Při ní se odstraňují nežádoucí příměsi z cukrové hmoty. Tedy i vitamínů, minerálů, ale třeba i zbytky hnojiv. Nerafinovaný hnědý cukr, který obsahuje třtinovou melasu, sice nějaké množství vitamínů a minerálních látek obsahuje, ale vážně se jedná o tak minimální množství, že rozdíl ve srovnání s bílým cukrem je zanedbatelný.

Tmavé pečivo je celozrnné a zdravější

Z hlediska prevence mnoha civilizačních chorob doporučují odborníci zvýšení příjmu vlákniny, a proto i upřednostňovat celozrnné výrobky. Většina nakupujících se ovšem mylně domnívá, že veškeré pečivo tmavší barvy je automaticky celozrnné. Tak tomu ale není. Tmavou barvu totiž pečivo může získat i díky způsobu pražení ječmene nebo žita či díky přídavku karamelové složky či kávoviny. Takovéto pečivo ale vůbec nemusí být celozrnné. Pokud si chcete být jistí, že kupujete celozrnné pekařské výrobky, podívejte se na jejich složení. Pokud se ve složení uvádí na prvním místě hladká mouka a celozrnná až na druhém nebo třetím, nejedná se o celozrnný výrobek.

Označení CZ na obalu znamená české maso

Řada spotřebitelů chce dnes podporovat lokální chovatele, a proto se čím dál víc lidí hledá na etiketách potravin místo původu. Podle informací Ministerstva zemědělství ale označení CZ v případě masa a masných výrobků neznamená, že se jedná o maso v České republice chovaných zvířat. Zkratka CZ znamená, že se tohle maso na území České republiky naposledy zpracovávalo. Tedy, že ho zde třeba pouze vakuově zabalili nebo namleli. 

Doporučujeme


onemocneni-srdce-a-cev-mohou-dlouho-probihat-skryte-odhalte-ho-vcas.jpg

Onemocnění srdce a cév mohou dlouho probíhat skrytě, odhalte ho včas

03.06.2019Kardiovaskulární příhody patří mezi nejčastější příčiny úmrtí v Evropě i v České republice. Infarkt myokardu a mozková mrtvice se kvůli špatnému životnímu stylu vyskytují i u čím dál mladších lidí. Tyto nemoci nemusí být předem snadno odhadnutelné, ne vždy jsou totiž spojeny s typickými příznaky, jako je například vysoký krevní tlak nebo zvýšená hladina cholesterolu v těle. Skryté riziko vzniku závažných srdečních a cévních onemocnění lze ale odhalit speciální laboratorní metodou ze vzorku krve.
soutez-pro-deti-dovolena-s-panem-kapickou-je-tady.png

Soutěž pro děti DOVOLENÁ S PANEM KAPIČKOU je tady!

11.06.2019Soutěž pro děti DOVOLENÁ S KAPIČKOU je tady! Letní prázdniny se nezadržitelně blíží a všechny děti se už určitě těší na dva měsíce pohody, zábavy a dovádění. Než se ale rozběhnou k vodě, na chatu nebo tábor, stihnou si s námi ještě zasoutěžit! Na výherce čeká batůžek, omalovánky, tetovačky, náplasti a sportovní láhev, a ani rodiče nepřijdou zkrátka! Získají totiž balíček krevních testů na zjištění hladiny tuků a cukrů a celkové kondice jater a ledvin. Jak s námi soutěžit?
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.