Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMýty o hubnutí: Existují negativní kalorie? Skutečně musíme ráno snídat, když chceme zhubnout?
myty-o-hubnuti-existuji-negativni-kalorie-skutecne-musime-rano-snidat-kdyz-chceme-zhubnout.jpg

Mýty o hubnutí: Existují negativní kalorie? Skutečně musíme ráno snídat, když chceme zhubnout?

Zveřejněno: 22.04.2015

Negativní kalorie. Určitě už jste také někdy slyšeli o potravinách, jejichž konzumací spálíte víc kalorií, než kolik jich přijmete. Pokud by takové potraviny skutečně existovaly, mohli byste se jimi každý den přecpávat, a ještě byste hubli. Nejčastěji se jako příklad takových zázračných potravin uvádí řapíkatý celer, citrusové plody nebo brokolice. Jak je to ale s kalorickou hodnotou takových potravin opravdu? 

Ve skutečnosti neexistují žádné vědecké důkazy, že by existovaly potraviny, jejichž metabolickým zpracováním bychom spálili více kalorií, než kolik bychom z nich přijali. Tělo potřebuje přibližně 5 až 10 % z celkového příjmu energie na zpracování a uchování živin, které zkonzumujeme v potravě. Takže pokud sníte tabulku čokolády, která má zhruba 500 kalorií, pak přibližně 50 kalorií vydáte na její strávení.

Když organismus tráví potravu, která obsahuje vyšší množství vlákniny, potřebuje k jejímu zpracování energie o něco více. I v případě řapíkatého celeru nebo brokolice ale metabolickým procesem tělo spálí asi 20 % energie, kterou konzumací zeleniny získá. Takže bohužel. Jíst a zároveň hubnout se vám nepodaří.

V případě snídaně se ale o mýtus nejedná. Výživoví odborníci se shodují, že během dne bychom měli jíst pravidelně a v několika porcích. Takže pokud si nedáte snídani ani svačinu, začnete až obědem a vše zakončíte večeří, váš metabolismus vám rozhodně nepoděkuje. Nedostatek potravy během dne často lidé kompenzují nárazově ve večerních hodinách, což je špatně. Zdravý den skutečně začíná zdravou snídaní. 

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
9-duvodu-proc-byste-si-meli-nechat-preventivne-vysetrit-jatra.jpg

9 důvodů, proč byste si měli nechat preventivně vyšetřit játra

08.03.2019Největší vnitřní orgán lidského těla, který zastává mnoho nezastupitelných funkcí. Detoxikuje organismus, vyrábí žluč, převádí živiny ze stravy, čistí toxiny z krve, rozkládá tuky, alkohol a mnohé další. Řeč je o játrech, která jsou v České republice druhým nejčastěji transplantovaným orgánem. Jaterní onemocnění totiž může léta probíhat skrytě a projevit se až v pozdní fázi, kdy je léčba již velmi obtížná. Důvodů častého selhání jater je mnoho, lze mu ale předcházet, a to především zdravou životosprávou v kombinaci s pravidelnou kontrolou jejich stavu krevním testem. Z jakých důvodů byste si na vyšetření měli určitě zajít?