Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMýty o hubnutí: Existují negativní kalorie? Skutečně musíme ráno snídat, když chceme zhubnout?
myty-o-hubnuti-existuji-negativni-kalorie-skutecne-musime-rano-snidat-kdyz-chceme-zhubnout.jpg

Mýty o hubnutí: Existují negativní kalorie? Skutečně musíme ráno snídat, když chceme zhubnout?

Zveřejněno: 22.04.2015

Negativní kalorie. Určitě už jste také někdy slyšeli o potravinách, jejichž konzumací spálíte víc kalorií, než kolik jich přijmete. Pokud by takové potraviny skutečně existovaly, mohli byste se jimi každý den přecpávat, a ještě byste hubli. Nejčastěji se jako příklad takových zázračných potravin uvádí řapíkatý celer, citrusové plody nebo brokolice. Jak je to ale s kalorickou hodnotou takových potravin opravdu? 

Ve skutečnosti neexistují žádné vědecké důkazy, že by existovaly potraviny, jejichž metabolickým zpracováním bychom spálili více kalorií, než kolik bychom z nich přijali. Tělo potřebuje přibližně 5 až 10 % z celkového příjmu energie na zpracování a uchování živin, které zkonzumujeme v potravě. Takže pokud sníte tabulku čokolády, která má zhruba 500 kalorií, pak přibližně 50 kalorií vydáte na její strávení.

Když organismus tráví potravu, která obsahuje vyšší množství vlákniny, potřebuje k jejímu zpracování energie o něco více. I v případě řapíkatého celeru nebo brokolice ale metabolickým procesem tělo spálí asi 20 % energie, kterou konzumací zeleniny získá. Takže bohužel. Jíst a zároveň hubnout se vám nepodaří.

V případě snídaně se ale o mýtus nejedná. Výživoví odborníci se shodují, že během dne bychom měli jíst pravidelně a v několika porcích. Takže pokud si nedáte snídani ani svačinu, začnete až obědem a vše zakončíte večeří, váš metabolismus vám rozhodně nepoděkuje. Nedostatek potravy během dne často lidé kompenzují nárazově ve večerních hodinách, což je špatně. Zdravý den skutečně začíná zdravou snídaní. 

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
personalizovana-medicina-jako-pomocnik-v-onkologii.png

Personalizovaná medicína jako pomocník v onkologii

20.11.2018Každý člověk je jedinečný, a tak se může stát, že různí pacienti se stejnou nemocí reagují na shodnou léčbu jinak. Účinky léčby totiž značně ovlivňují individuální charakteristiky jednotlivých lidí, jako jsou genetické dispozice nebo celkový zdravotní stav. Personalizovaná medicína je obor, který se cíleně zaměřuje na jednotlivce a snaží se upravit léčebné a diagnostické postupy tak, aby byly ušity na míru konkrétnímu pacientovi, a tím pádem byly účinnější. Výrazně pomáhá zejména v onkologické terapii.