Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMyslíte si, že protahování svalů je zbytečné? Jste na omylu!
myslite-si-ze-protahovani-svalu-je-zbytecne-jste-na-omylu.jpg

Myslíte si, že protahování svalů je zbytečné? Jste na omylu!

Zveřejněno: 28.11.2014

Strečink neboli protažení svalů je činnost většinou značně neoblíbená. I proto ho mnoho lidí po fyzickém výkonu buď vynechává úplně, nebo ho aspoň co nejvíc zkrátí. To je ale špatně. Proč se správné protahování vyplatí? 

Řadě rekreačních sportovců a těm, kteří cvičí jen příležitostně, přijde strečink zbytečný. Opak je ale pravdou. Proč se správné a dostatečně dlouhé protažení vyplatí? Z krátkodobého hlediska urychluje strečink regeneraci svalů. Pokud si tedy po běhu, jízdě na kole nebo třeba i po delší vycházce ve stylu takzvaného nordic walkingu dostatečně protáhnete zejména svaly na nohou, budete se druhý den cítit mnohem svěžejší. Zvlášť ti, kdo chtějí sportovat pravidelně, třeba kvůli snižování váhy, by neměli protahování vynechávat. Často nás totiž od pravidelné aktivity odradí právě to, že se po ní několik dní cítíme rozlámaní. Další výběh, šlapání na rotopedu nebo návštěvu posilovny potom odkládáme tak dlouho, že na ni už často ani nedojde.

Když se po sportovním výkonu dobře protáhneme, pomůžeme tím svalům lépe odbourat kyselinu mléčnou, která v nich při zátěži vzniká. Svaly se lépe prokrví, rychleji si odpočinou a my můžeme začít bezbolestně sportovat dřív, než kdybychom se neprotáhli. Z dlouhodobého hlediska zabraňuje strečink rozvoji svalové nerovnováhy, zlepšuje kloubní flexibilitu a zamezuje nezdravé zkracování svalů, které jsou při zkrácení náchylnější ke zranění. Protahovat bychom se měli i tehdy, když zatím po výkonu žádné problémy nepociťujeme.

Zkrácení svalů a jejich disbalance totiž vznikají pomalu, a my si jich zpočátku nemusíme vůbec všimnout. Sval se ale může snadno natáhnout, nebo dokonce natrhnout. Svalové disbalance mají negativní vliv na správné postavení páteře nebo kloubů a mohou způsobit i velmi vážné zdravotní problémy.

A jak by tedy mělo vypadat správné protažení? Ideální je statický a pomalý strečink. Rozhodně zapomeňte na kmitání, švihání a nesnažte se dostat do maximálního protažení rychlými pohyby. Pomalu a kontrolovaně se dostaňte do požadované protahovací polohy, ve které setrvejte minimálně půl minuty a déle. Protažení by sice mělo být trochu nepříjemné (tedy takzvaně táhnout), ale nemělo by vás bolet. Protože strečink je nejlepší provádět v teple, je dobré se před ním převléknout ze zpoceného oblečení nebo si na sebe ještě něco přiobléct, pokud převlečení není možné. Je lepší strávit po každé aktivitě deset nebo patnáct minut protažením, než si půl roku léčit natržený sval nebo se muset kvůli poškozeným kloubům vzdát sportu úplně! 

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.