Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMyslíte si, že protahování svalů je zbytečné? Jste na omylu!
myslite-si-ze-protahovani-svalu-je-zbytecne-jste-na-omylu.jpg

Myslíte si, že protahování svalů je zbytečné? Jste na omylu!

Zveřejněno: 28.11.2014

Strečink neboli protažení svalů je činnost většinou značně neoblíbená. I proto ho mnoho lidí po fyzickém výkonu buď vynechává úplně, nebo ho aspoň co nejvíc zkrátí. To je ale špatně. Proč se správné protahování vyplatí? 

Řadě rekreačních sportovců a těm, kteří cvičí jen příležitostně, přijde strečink zbytečný. Opak je ale pravdou. Proč se správné a dostatečně dlouhé protažení vyplatí? Z krátkodobého hlediska urychluje strečink regeneraci svalů. Pokud si tedy po běhu, jízdě na kole nebo třeba i po delší vycházce ve stylu takzvaného nordic walkingu dostatečně protáhnete zejména svaly na nohou, budete se druhý den cítit mnohem svěžejší. Zvlášť ti, kdo chtějí sportovat pravidelně, třeba kvůli snižování váhy, by neměli protahování vynechávat. Často nás totiž od pravidelné aktivity odradí právě to, že se po ní několik dní cítíme rozlámaní. Další výběh, šlapání na rotopedu nebo návštěvu posilovny potom odkládáme tak dlouho, že na ni už často ani nedojde.

Když se po sportovním výkonu dobře protáhneme, pomůžeme tím svalům lépe odbourat kyselinu mléčnou, která v nich při zátěži vzniká. Svaly se lépe prokrví, rychleji si odpočinou a my můžeme začít bezbolestně sportovat dřív, než kdybychom se neprotáhli. Z dlouhodobého hlediska zabraňuje strečink rozvoji svalové nerovnováhy, zlepšuje kloubní flexibilitu a zamezuje nezdravé zkracování svalů, které jsou při zkrácení náchylnější ke zranění. Protahovat bychom se měli i tehdy, když zatím po výkonu žádné problémy nepociťujeme.

Zkrácení svalů a jejich disbalance totiž vznikají pomalu, a my si jich zpočátku nemusíme vůbec všimnout. Sval se ale může snadno natáhnout, nebo dokonce natrhnout. Svalové disbalance mají negativní vliv na správné postavení páteře nebo kloubů a mohou způsobit i velmi vážné zdravotní problémy.

A jak by tedy mělo vypadat správné protažení? Ideální je statický a pomalý strečink. Rozhodně zapomeňte na kmitání, švihání a nesnažte se dostat do maximálního protažení rychlými pohyby. Pomalu a kontrolovaně se dostaňte do požadované protahovací polohy, ve které setrvejte minimálně půl minuty a déle. Protažení by sice mělo být trochu nepříjemné (tedy takzvaně táhnout), ale nemělo by vás bolet. Protože strečink je nejlepší provádět v teple, je dobré se před ním převléknout ze zpoceného oblečení nebo si na sebe ještě něco přiobléct, pokud převlečení není možné. Je lepší strávit po každé aktivitě deset nebo patnáct minut protažením, než si půl roku léčit natržený sval nebo se muset kvůli poškozeným kloubům vzdát sportu úplně! 

Doporučujeme


proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.