Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMyslíte si, že protahování svalů je zbytečné? Jste na omylu!
myslite-si-ze-protahovani-svalu-je-zbytecne-jste-na-omylu.jpg

Myslíte si, že protahování svalů je zbytečné? Jste na omylu!

Zveřejněno: 28.11.2014

Strečink neboli protažení svalů je činnost většinou značně neoblíbená. I proto ho mnoho lidí po fyzickém výkonu buď vynechává úplně, nebo ho aspoň co nejvíc zkrátí. To je ale špatně. Proč se správné protahování vyplatí? 

Řadě rekreačních sportovců a těm, kteří cvičí jen příležitostně, přijde strečink zbytečný. Opak je ale pravdou. Proč se správné a dostatečně dlouhé protažení vyplatí? Z krátkodobého hlediska urychluje strečink regeneraci svalů. Pokud si tedy po běhu, jízdě na kole nebo třeba i po delší vycházce ve stylu takzvaného nordic walkingu dostatečně protáhnete zejména svaly na nohou, budete se druhý den cítit mnohem svěžejší. Zvlášť ti, kdo chtějí sportovat pravidelně, třeba kvůli snižování váhy, by neměli protahování vynechávat. Často nás totiž od pravidelné aktivity odradí právě to, že se po ní několik dní cítíme rozlámaní. Další výběh, šlapání na rotopedu nebo návštěvu posilovny potom odkládáme tak dlouho, že na ni už často ani nedojde.

Když se po sportovním výkonu dobře protáhneme, pomůžeme tím svalům lépe odbourat kyselinu mléčnou, která v nich při zátěži vzniká. Svaly se lépe prokrví, rychleji si odpočinou a my můžeme začít bezbolestně sportovat dřív, než kdybychom se neprotáhli. Z dlouhodobého hlediska zabraňuje strečink rozvoji svalové nerovnováhy, zlepšuje kloubní flexibilitu a zamezuje nezdravé zkracování svalů, které jsou při zkrácení náchylnější ke zranění. Protahovat bychom se měli i tehdy, když zatím po výkonu žádné problémy nepociťujeme.

Zkrácení svalů a jejich disbalance totiž vznikají pomalu, a my si jich zpočátku nemusíme vůbec všimnout. Sval se ale může snadno natáhnout, nebo dokonce natrhnout. Svalové disbalance mají negativní vliv na správné postavení páteře nebo kloubů a mohou způsobit i velmi vážné zdravotní problémy.

A jak by tedy mělo vypadat správné protažení? Ideální je statický a pomalý strečink. Rozhodně zapomeňte na kmitání, švihání a nesnažte se dostat do maximálního protažení rychlými pohyby. Pomalu a kontrolovaně se dostaňte do požadované protahovací polohy, ve které setrvejte minimálně půl minuty a déle. Protažení by sice mělo být trochu nepříjemné (tedy takzvaně táhnout), ale nemělo by vás bolet. Protože strečink je nejlepší provádět v teple, je dobré se před ním převléknout ze zpoceného oblečení nebo si na sebe ještě něco přiobléct, pokud převlečení není možné. Je lepší strávit po každé aktivitě deset nebo patnáct minut protažením, než si půl roku léčit natržený sval nebo se muset kvůli poškozeným kloubům vzdát sportu úplně! 

Doporučujeme


nakaza-tetanem-hrozi-i-dnes-overte-si-stav-protilatek.jpg

Nákaza tetanem hrozí i dnes. Ověřte si stav protilátek

03.06.2019Každý rok onemocní ve světě tetanem milion lidí. Jak vyplývá z údajů Světové zdravotnické organizace, i přes nejlepší možnou lékařskou péči polovina infikovaných nákaze podlehne. Od roku 1958, kdy bylo v České republice zavedeno pravidelné očkování proti tomuto onemocnění, u nás případy nákazy téměř vymizely. Bakterie způsobující tuto infekci jsou však v přírodě stále přítomné a onemocnění tetanem se v tuzemsku dosud ojediněle objevuje. Může za to především nedodržování pravidelných termínů přeočkování, které jsou pro ochranu před nemocí velmi významné. Díky nim je v organismu vytvořena potřebná hladina specifických protilátek. Pokud si nepamatujete, kdy jste se naposledy nechali přeočkovat, a nevíte, zdali jste proti tetanu stále chráněni, zajděte si na krevní test.
pohlidejte-si-zly-cholesterol.jpg

Pohlídejte si „zlý“ cholesterol

08.03.2019Téměř tři čtvrtiny Čechů mají vysokou hladinu cholesterolu v těle. Většina naší populace z toho důvodu čelí hrozbě vážných kardiovaskulárních chorob, jako je například srdeční infarkt. To potvrzují i smutné údaje Ústavu pro zdravotnické informace a statistiku, podle kterých měly vloni tyto choroby v České republice na svědomí 40 % úmrtí. Abyste předešli vzniku takových zdravotních komplikací, je potřeba hlídat si hladiny „hodného“ HDL a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Rozbor krve je vhodné podstoupit jednou ročně.
podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.