Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMrkev prospívá očím a vařená se doporučuje při potížích se žlučníkem
mrkev-prospiva-ocim-a-varena-se-doporucuje-pri-potizich-se-zlucnikem.png

Mrkev prospívá očím a vařená se doporučuje při potížích se žlučníkem

Zveřejněno: 24.06.2016

Od dětství slýcháme, že mrkev je dobrá pro zdravý a ostrý zrak. Díky betakarotenu nás chrání před šeroslepostí a negativními účinky slunečního záření. Vitamin A, který si naše tělo vytváří z betakarotenu, navíc výrazně napomáhá při fungování našeho imunitního systému.

Od dětství slýcháme, že mrkev je dobrá pro zdravý a ostrý zrak. Díky betakarotenu nás chrání před šeroslepostí a negativními účinky slunečního záření. Vitamin A, který si naše tělo vytváří z betakarotenu, navíc výrazně napomáhá při fungování našeho imunitního systému.

Mrkev však není jen betakaroten. Obsahuje velké množství minerálů a dalších vitaminů. Tělu tato oranžová zelenina dodá mimo jiné draslík, vápník, hořčík, fosfor a v neposlední řadě také selen. Tento prvek je velmi důležitý v prevenci šedého zákalu a makulární degenerace. Je to tak další kamínek do mozaiky prospěšných účinků mrkve pro náš zrak.

Konzumací mrkve dostáváme do těla také vitaminy C, E, vitaminy skupiny B a vlákninu důležitou pro správně fungující trávicí soustavu. Mrkev tak pomáhá posilovat imunitu, hraje roli v prevenci nádorových onemocnění trávicí soustavy, ale má i pozitivní vliv na pokožku. Není proto na škodu konzumovat ji při obtížích s akné či hnisavými kožními záněty.

Vařená mrkev se doporučuje jako součást takzvané žlučníkové diety. Zdraví prospěšná je i nedoslazená a nepasterizovaná mrkvová šťáva. Nastrouhaná mrkev s jablkem má přírodní projímavé účinky, a šetrně tak dokáže pomoci všem, kdo mají potíže se zácpou. Vařená rozmixovaná s vařeným jablkem jsou pak vhodným příkrmem pro nejmenší děti. To ale neznamená, že si na nich nepochutnají i dospělí. 

Doporučujeme


bylinka-kterou-si-nespletete-kontryhel.png

Bylinka, kterou si nespletete. Kontryhel!

08.06.2018Právě v tomto období je v rozkvětu kontryhel obecný, pro jehož anglický název „Our Lady's Mantle“ (plášť Panny Marie) byly inspirací listy, na nichž se třpytí kapky rosy či deště. Ve středověku se tyto malé drahokamy považovaly za „nebeskou vodu“ a využití nacházely v alchymii. Odtud pochází latinské jméno kontryhelu – Alchemilla. Tato tradiční léčivka je oblíbená hlavně u žen.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.