Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMinerální vody a jejich využití pro zdraví
mineralni-vody-a-jejich-vyuziti-pro-zdravi.png

Minerální vody a jejich využití pro zdraví

Zveřejněno: 22.03.2017

Dnes slavíme Světový den vody. To je příležitost si připomenout, proč je voda jedním z největších bohatství, která nám naše planeta dává. Přečtěte si o přírodních minerálkách, jež můžete využít při lehčích i vážnějších zdravotních problémech či v rámci jejich prevence.

Dnes slavíme Světový den vody. To je příležitost si připomenout, proč je voda jedním z největších bohatství, která nám naše planeta dává. Přečtěte si o přírodních minerálkách, jež můžete využít při lehčích i vážnějších zdravotních problémech či v rámci jejich prevence.

Ke každodenní konzumaci je nejvhodnější čistá pitná voda. Balená minerální voda by se rozhodně neměla stát náhradou té obyčejné kohoutkové. Pro pravidelný pitný režim je doporučeno maximálně 500 ml minerálky za den s obsahem do 500 mg minerálů na litr. Denně byste měli vypít 1,5 až dva litry vody. V případě zdravotních problémů ale může být vhodně vybraná minerální voda vaším pomocníkem.

Nemusíte za ozdravnými prameny do lázní, v některých případech stačí zajít do obchodu nebo lékárny. Minerálky z přírodních léčivých zdrojů se pro svoje vlastnosti využívají k prevenci a při podpoře léčby různých onemocnění. Které seženete na českém trhu a v jakých případech se používají?

* Vincentka

Lokalita zdroje: Luhačovice

Vlastnosti: Jódová, uhličitá minerální voda hydrogenuhličitano-chlorido-sodného typu, se zvýšeným obsahem fluoridů a kyseliny borité. Obvykle se používá k pitným a inhalačním kúrám pro svůj příznivý účinek na sliznice a hladinu imunoglobulinů při nemocích dýchacích cest a hlasivek. Dále je vhodná při vředové chorobě žaludku a dvanáctníku, k doplnění jódu a výplachům dutiny ústní jako prevence vzniku zubního kazu.

* Bílinská kyselka

Lokalita zdroje: Bílina

Vlastnosti: Přírodní alkalická hydrogenuhličitanová kyselka s vysokou koncentrací minerálních látek (5–7 gramů na 1 litr). Využívá se při onemocněních dýchacího systému, žaludku (překyselení, pálení žáhy, vředy) a slinivky břišní, dále při chorobách jater, žlučníku, ledvin nebo močového měchýře. Pomáhá také při dně.

* Rudolfův pramen

Lokalita zdroje: Mariánské Lázně

Vlastnosti: Minerální voda charakteristická vysokým obsahem vápníku. Pro své močopudné a protizánětlivé účinky se doporučuje při onemocněních ledvin a močových cest.

* Šaratica

Lokalita zdroje: okolí obce Šaratice a města Újezd u Brna

Vlastnosti: Sírano-sodno-hořečnatá minerální voda s projímavými účinky. Užívá se při nemocech trávicího traktu jako například zácpa a také při potížích se žlučníkem.

* Zaječická hořká voda

Lokalita zdroje: České středohoří u vsi Zaječice u Bečova

Vlastnosti: Síranohořečnatá minerální voda s vysokým obsahem minerálních látek, která se doporučuje při zácpě, nadýmání nebo hemoroidech.  

Sliny – víc než obyčejná voda v ústech

5 důvodů, proč začít každý den vypitím sklenice vody s citronem

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.