Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMezinárodní den spánku – víte, že kvůli nedostatku spánku můžete přibrat na váze?
mezinarodni-den-spanku-vite-ze-kvuli-nedostatku-spanku-muzete-pribrat-na-vaze.jpg

Mezinárodní den spánku – víte, že kvůli nedostatku spánku můžete přibrat na váze?

Zveřejněno: 20.03.2015

Zítra, tedy 21. března, si připomínáme Mezinárodní den zdravého spánku. Věděli jste, že člověk je jediný živý tvor, který si dokáže spánek vědomě odpírat a oddalovat ho? A napadlo by vás, že zvýšená chuť k jídlu může souviset s tím, že jste se špatně vyspali? Přečtěte si víc zajímavostí o spánku. Vyplatí se to – přeci jen prospíme skoro třetinu života. 

Na nedostatek spánku nás kromě malátnosti a snížené výkonnosti upozorní také zvýšená chuť k jídlu. Spánková deprivace totiž omezuje  hladinu hormonu leptinu, který snižuje chuť k jídlu. Pokud spíme málo, tedy například méně než šest hodin, zvyšuje se nám v těle hladina grelinu, tedy hormonu, který náš apetit naopak zvyšuje. Spíme-li špatně delší dobu, můžeme i přibírat na váze. Kvůli stresu, pracovnímu vytížení, celodennímu shonu a práci na směny trpí někdy během života poruchami spánku 30 až 40 % lidí.

Jak problémům se spánkem předcházet? Jedním z pravidel je optimální teplota v ložnici. Ta by se měla pohybovat mezi 16 a 20 stupni. Vstávat a chodit spát byste měli chodit každý den ve stejnou dobu, a to i o víkendu. A pomoci můžou také uspávací rituály. Těsně před tím, než se chcete uložit, byste neměli řešit žádná vážná témata, která člověka rozruší. Rychlému usnutí nepomáhá ani těžší fyzická aktivita bezprostředně před spaním nebo konzumace těžkých jídel a alkoholu.

A jedna zajímavost na závěr. Některé vědecké výzkumy tvrdí, že na kvalitu a délku spánku má vliv fáze měsíce. Při úplňku a několik dní před ním a po něm nám údajně trvá déle usnout a spánek je v průměru asi o dvacet minut kratší než jindy. Část vědců se přiklání k tomu, že to souvisí s hladinou hormonu melatoninu, která v té době klesá. Melatonin totiž bývá spojován s pocity ospalosti.

Doporučujeme


mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.