Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMezinárodní den spánku – víte, že kvůli nedostatku spánku můžete přibrat na váze?
mezinarodni-den-spanku-vite-ze-kvuli-nedostatku-spanku-muzete-pribrat-na-vaze.jpg

Mezinárodní den spánku – víte, že kvůli nedostatku spánku můžete přibrat na váze?

Zveřejněno: 20.03.2015

Zítra, tedy 21. března, si připomínáme Mezinárodní den zdravého spánku. Věděli jste, že člověk je jediný živý tvor, který si dokáže spánek vědomě odpírat a oddalovat ho? A napadlo by vás, že zvýšená chuť k jídlu může souviset s tím, že jste se špatně vyspali? Přečtěte si víc zajímavostí o spánku. Vyplatí se to – přeci jen prospíme skoro třetinu života. 

Na nedostatek spánku nás kromě malátnosti a snížené výkonnosti upozorní také zvýšená chuť k jídlu. Spánková deprivace totiž omezuje  hladinu hormonu leptinu, který snižuje chuť k jídlu. Pokud spíme málo, tedy například méně než šest hodin, zvyšuje se nám v těle hladina grelinu, tedy hormonu, který náš apetit naopak zvyšuje. Spíme-li špatně delší dobu, můžeme i přibírat na váze. Kvůli stresu, pracovnímu vytížení, celodennímu shonu a práci na směny trpí někdy během života poruchami spánku 30 až 40 % lidí.

Jak problémům se spánkem předcházet? Jedním z pravidel je optimální teplota v ložnici. Ta by se měla pohybovat mezi 16 a 20 stupni. Vstávat a chodit spát byste měli chodit každý den ve stejnou dobu, a to i o víkendu. A pomoci můžou také uspávací rituály. Těsně před tím, než se chcete uložit, byste neměli řešit žádná vážná témata, která člověka rozruší. Rychlému usnutí nepomáhá ani těžší fyzická aktivita bezprostředně před spaním nebo konzumace těžkých jídel a alkoholu.

A jedna zajímavost na závěr. Některé vědecké výzkumy tvrdí, že na kvalitu a délku spánku má vliv fáze měsíce. Při úplňku a několik dní před ním a po něm nám údajně trvá déle usnout a spánek je v průměru asi o dvacet minut kratší než jindy. Část vědců se přiklání k tomu, že to souvisí s hladinou hormonu melatoninu, která v té době klesá. Melatonin totiž bývá spojován s pocity ospalosti.

Doporučujeme


rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.