Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMezinárodní den spánku – víte, že kvůli nedostatku spánku můžete přibrat na váze?
mezinarodni-den-spanku-vite-ze-kvuli-nedostatku-spanku-muzete-pribrat-na-vaze.jpg

Mezinárodní den spánku – víte, že kvůli nedostatku spánku můžete přibrat na váze?

Zveřejněno: 20.03.2015

Zítra, tedy 21. března, si připomínáme Mezinárodní den zdravého spánku. Věděli jste, že člověk je jediný živý tvor, který si dokáže spánek vědomě odpírat a oddalovat ho? A napadlo by vás, že zvýšená chuť k jídlu může souviset s tím, že jste se špatně vyspali? Přečtěte si víc zajímavostí o spánku. Vyplatí se to – přeci jen prospíme skoro třetinu života. 

Na nedostatek spánku nás kromě malátnosti a snížené výkonnosti upozorní také zvýšená chuť k jídlu. Spánková deprivace totiž omezuje  hladinu hormonu leptinu, který snižuje chuť k jídlu. Pokud spíme málo, tedy například méně než šest hodin, zvyšuje se nám v těle hladina grelinu, tedy hormonu, který náš apetit naopak zvyšuje. Spíme-li špatně delší dobu, můžeme i přibírat na váze. Kvůli stresu, pracovnímu vytížení, celodennímu shonu a práci na směny trpí někdy během života poruchami spánku 30 až 40 % lidí.

Jak problémům se spánkem předcházet? Jedním z pravidel je optimální teplota v ložnici. Ta by se měla pohybovat mezi 16 a 20 stupni. Vstávat a chodit spát byste měli chodit každý den ve stejnou dobu, a to i o víkendu. A pomoci můžou také uspávací rituály. Těsně před tím, než se chcete uložit, byste neměli řešit žádná vážná témata, která člověka rozruší. Rychlému usnutí nepomáhá ani těžší fyzická aktivita bezprostředně před spaním nebo konzumace těžkých jídel a alkoholu.

A jedna zajímavost na závěr. Některé vědecké výzkumy tvrdí, že na kvalitu a délku spánku má vliv fáze měsíce. Při úplňku a několik dní před ním a po něm nám údajně trvá déle usnout a spánek je v průměru asi o dvacet minut kratší než jindy. Část vědců se přiklání k tomu, že to souvisí s hladinou hormonu melatoninu, která v té době klesá. Melatonin totiž bývá spojován s pocity ospalosti.

Doporučujeme


osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.