Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMezinárodní den spánku – víte, že kvůli nedostatku spánku můžete přibrat na váze?
mezinarodni-den-spanku-vite-ze-kvuli-nedostatku-spanku-muzete-pribrat-na-vaze.jpg

Mezinárodní den spánku – víte, že kvůli nedostatku spánku můžete přibrat na váze?

Zveřejněno: 20.03.2015

Zítra, tedy 21. března, si připomínáme Mezinárodní den zdravého spánku. Věděli jste, že člověk je jediný živý tvor, který si dokáže spánek vědomě odpírat a oddalovat ho? A napadlo by vás, že zvýšená chuť k jídlu může souviset s tím, že jste se špatně vyspali? Přečtěte si víc zajímavostí o spánku. Vyplatí se to – přeci jen prospíme skoro třetinu života. 

Na nedostatek spánku nás kromě malátnosti a snížené výkonnosti upozorní také zvýšená chuť k jídlu. Spánková deprivace totiž omezuje  hladinu hormonu leptinu, který snižuje chuť k jídlu. Pokud spíme málo, tedy například méně než šest hodin, zvyšuje se nám v těle hladina grelinu, tedy hormonu, který náš apetit naopak zvyšuje. Spíme-li špatně delší dobu, můžeme i přibírat na váze. Kvůli stresu, pracovnímu vytížení, celodennímu shonu a práci na směny trpí někdy během života poruchami spánku 30 až 40 % lidí.

Jak problémům se spánkem předcházet? Jedním z pravidel je optimální teplota v ložnici. Ta by se měla pohybovat mezi 16 a 20 stupni. Vstávat a chodit spát byste měli chodit každý den ve stejnou dobu, a to i o víkendu. A pomoci můžou také uspávací rituály. Těsně před tím, než se chcete uložit, byste neměli řešit žádná vážná témata, která člověka rozruší. Rychlému usnutí nepomáhá ani těžší fyzická aktivita bezprostředně před spaním nebo konzumace těžkých jídel a alkoholu.

A jedna zajímavost na závěr. Některé vědecké výzkumy tvrdí, že na kvalitu a délku spánku má vliv fáze měsíce. Při úplňku a několik dní před ním a po něm nám údajně trvá déle usnout a spánek je v průměru asi o dvacet minut kratší než jindy. Část vědců se přiklání k tomu, že to souvisí s hladinou hormonu melatoninu, která v té době klesá. Melatonin totiž bývá spojován s pocity ospalosti.

Doporučujeme


proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.