Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMéně známé luštěniny – cizrna, červená čočka a žlutý hrách
mene-zname-lusteniny-cizrna-cervena-cocka-a-zluty-hrach.png

Méně známé luštěniny – cizrna, červená čočka a žlutý hrách

Zveřejněno: 13.04.2016

Prevence diabetu, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Luštěniny našemu zdraví prospívají v mnoha směrech. Přesto jich Češi nejedí tolik, kolik by měli. 

Prevence diabetu, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Luštěniny našemu zdraví prospívají v mnoha směrech. Přesto jich Češi nejedí tolik, kolik by měli.

Cizrna

Cizrna beraní neboli římský hrách je jedna z nejpoužívanějších luštěnin na světě. V posledních letech začala naštěstí pronikat také do českých jídelníčků. Kromě rostlinných bílkovin je cizrna výborným zdrojem vápníku, železa, fosforu, hořčíku a zinku. Z vitaminů jsou v této luštěnině hojně zastoupeny vitaminy skupiny B a provitamin A. Organismu navíc dodá prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Cizrnu můžete využít jako přílohu nebo ji přidat do zeleninových salátů a polévek. Rovněž se z ní připravuje mouka, kterou můžete použít jako náhradu klasické pšeničné. Stejně jako většina luštěnin, může cizrna způsobit u lidí s citlivějším trávením nadýmání. Abyste těmto potížím předešli, doporučuje se vařit ji spolu s bylinkami, jako saturejka, bazalka, oregano nebo majoránka.

Červená čočka

Obrovská dávka rostlinných bílkovin, zinku, železa, vitaminů skupiny B a vlákniny. To vše tělu dodá červená čočka. Její výhodou je i to, že ji nemusíte dlouho vařit a dokonce ani není nutné ji předem namáčet. Zároveň je to jedna z nejsnáze stravitelných luštěnin. A jak červenou čočku zpracovat? Můžete z ní uvařit polévku nebo ji pouze dochutit česnekem a použít jako zdravou přílohu. Pokud ji rozmixujete s olivovým olejem a kořením, rychle připravíte chutnou pomazánku.

Žlutý hrách

Žlutý hrách (zvlášť pokud koupíte ten půlený) je stejně jako červená čočka jedna z nejlépe stravitelných luštěnin. Před vařením stačí namočit ho asi na 30 minut, ale v případě půleného to není nezbytné. Stejně tak jako ostatní luštěniny doplní žlutý hrách bílkoviny, vitaminy skupiny B a také vlákninu. Jeden z tradičních pokrmů ze žlutého hrachu je indický dhal. Je to jakási hutná kaše, do které se přidávají ještě cibule, rajčata, česnek, zázvor, kurkuma, případně další koření. Výsledkem je pokrm nabitý zdravím, který navíc zasytí na dlouhou dobu. 

Doporučujeme


co-vsechno-lze-zjistit-z-vysetreni-krve.jpg

Co všechno lze zjistit z vyšetření krve

05.04.2019Fungují vaše ledviny a játra správně? Máte v pořádku imunitu či zdravou hladinu cukrů a tuků v krvi? To vše se dozvíte z krevního rozboru. Výsledky mohou poukázat také na nedostatek vitamínů či minerálů v těle nebo upozornit na probíhající infekci. Kromě toho odhalí i závažné nemoci, které zajím mohou probíhat bez viditelných příznaků, nebo potenciální riziko dědičných chorob.
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.