Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMéně známé luštěniny – cizrna, červená čočka a žlutý hrách
mene-zname-lusteniny-cizrna-cervena-cocka-a-zluty-hrach.png

Méně známé luštěniny – cizrna, červená čočka a žlutý hrách

Zveřejněno: 13.04.2016

Prevence diabetu, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Luštěniny našemu zdraví prospívají v mnoha směrech. Přesto jich Češi nejedí tolik, kolik by měli. 

Prevence diabetu, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Luštěniny našemu zdraví prospívají v mnoha směrech. Přesto jich Češi nejedí tolik, kolik by měli.

Cizrna

Cizrna beraní neboli římský hrách je jedna z nejpoužívanějších luštěnin na světě. V posledních letech začala naštěstí pronikat také do českých jídelníčků. Kromě rostlinných bílkovin je cizrna výborným zdrojem vápníku, železa, fosforu, hořčíku a zinku. Z vitaminů jsou v této luštěnině hojně zastoupeny vitaminy skupiny B a provitamin A. Organismu navíc dodá prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Cizrnu můžete využít jako přílohu nebo ji přidat do zeleninových salátů a polévek. Rovněž se z ní připravuje mouka, kterou můžete použít jako náhradu klasické pšeničné. Stejně jako většina luštěnin, může cizrna způsobit u lidí s citlivějším trávením nadýmání. Abyste těmto potížím předešli, doporučuje se vařit ji spolu s bylinkami, jako saturejka, bazalka, oregano nebo majoránka.

Červená čočka

Obrovská dávka rostlinných bílkovin, zinku, železa, vitaminů skupiny B a vlákniny. To vše tělu dodá červená čočka. Její výhodou je i to, že ji nemusíte dlouho vařit a dokonce ani není nutné ji předem namáčet. Zároveň je to jedna z nejsnáze stravitelných luštěnin. A jak červenou čočku zpracovat? Můžete z ní uvařit polévku nebo ji pouze dochutit česnekem a použít jako zdravou přílohu. Pokud ji rozmixujete s olivovým olejem a kořením, rychle připravíte chutnou pomazánku.

Žlutý hrách

Žlutý hrách (zvlášť pokud koupíte ten půlený) je stejně jako červená čočka jedna z nejlépe stravitelných luštěnin. Před vařením stačí namočit ho asi na 30 minut, ale v případě půleného to není nezbytné. Stejně tak jako ostatní luštěniny doplní žlutý hrách bílkoviny, vitaminy skupiny B a také vlákninu. Jeden z tradičních pokrmů ze žlutého hrachu je indický dhal. Je to jakási hutná kaše, do které se přidávají ještě cibule, rajčata, česnek, zázvor, kurkuma, případně další koření. Výsledkem je pokrm nabitý zdravím, který navíc zasytí na dlouhou dobu. 

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.