Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMéně známé luštěniny – cizrna, červená čočka a žlutý hrách
mene-zname-lusteniny-cizrna-cervena-cocka-a-zluty-hrach.png

Méně známé luštěniny – cizrna, červená čočka a žlutý hrách

Zveřejněno: 13.04.2016

Prevence diabetu, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Luštěniny našemu zdraví prospívají v mnoha směrech. Přesto jich Češi nejedí tolik, kolik by měli. 

Prevence diabetu, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Luštěniny našemu zdraví prospívají v mnoha směrech. Přesto jich Češi nejedí tolik, kolik by měli.

Cizrna

Cizrna beraní neboli římský hrách je jedna z nejpoužívanějších luštěnin na světě. V posledních letech začala naštěstí pronikat také do českých jídelníčků. Kromě rostlinných bílkovin je cizrna výborným zdrojem vápníku, železa, fosforu, hořčíku a zinku. Z vitaminů jsou v této luštěnině hojně zastoupeny vitaminy skupiny B a provitamin A. Organismu navíc dodá prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Cizrnu můžete využít jako přílohu nebo ji přidat do zeleninových salátů a polévek. Rovněž se z ní připravuje mouka, kterou můžete použít jako náhradu klasické pšeničné. Stejně jako většina luštěnin, může cizrna způsobit u lidí s citlivějším trávením nadýmání. Abyste těmto potížím předešli, doporučuje se vařit ji spolu s bylinkami, jako saturejka, bazalka, oregano nebo majoránka.

Červená čočka

Obrovská dávka rostlinných bílkovin, zinku, železa, vitaminů skupiny B a vlákniny. To vše tělu dodá červená čočka. Její výhodou je i to, že ji nemusíte dlouho vařit a dokonce ani není nutné ji předem namáčet. Zároveň je to jedna z nejsnáze stravitelných luštěnin. A jak červenou čočku zpracovat? Můžete z ní uvařit polévku nebo ji pouze dochutit česnekem a použít jako zdravou přílohu. Pokud ji rozmixujete s olivovým olejem a kořením, rychle připravíte chutnou pomazánku.

Žlutý hrách

Žlutý hrách (zvlášť pokud koupíte ten půlený) je stejně jako červená čočka jedna z nejlépe stravitelných luštěnin. Před vařením stačí namočit ho asi na 30 minut, ale v případě půleného to není nezbytné. Stejně tak jako ostatní luštěniny doplní žlutý hrách bílkoviny, vitaminy skupiny B a také vlákninu. Jeden z tradičních pokrmů ze žlutého hrachu je indický dhal. Je to jakási hutná kaše, do které se přidávají ještě cibule, rajčata, česnek, zázvor, kurkuma, případně další koření. Výsledkem je pokrm nabitý zdravím, který navíc zasytí na dlouhou dobu. 

Doporučujeme


zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.