Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMéně známé luštěniny – cizrna, červená čočka a žlutý hrách
mene-zname-lusteniny-cizrna-cervena-cocka-a-zluty-hrach.png

Méně známé luštěniny – cizrna, červená čočka a žlutý hrách

Zveřejněno: 13.04.2016

Prevence diabetu, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Luštěniny našemu zdraví prospívají v mnoha směrech. Přesto jich Češi nejedí tolik, kolik by měli. 

Prevence diabetu, rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Luštěniny našemu zdraví prospívají v mnoha směrech. Přesto jich Češi nejedí tolik, kolik by měli.

Cizrna

Cizrna beraní neboli římský hrách je jedna z nejpoužívanějších luštěnin na světě. V posledních letech začala naštěstí pronikat také do českých jídelníčků. Kromě rostlinných bílkovin je cizrna výborným zdrojem vápníku, železa, fosforu, hořčíku a zinku. Z vitaminů jsou v této luštěnině hojně zastoupeny vitaminy skupiny B a provitamin A. Organismu navíc dodá prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Cizrnu můžete využít jako přílohu nebo ji přidat do zeleninových salátů a polévek. Rovněž se z ní připravuje mouka, kterou můžete použít jako náhradu klasické pšeničné. Stejně jako většina luštěnin, může cizrna způsobit u lidí s citlivějším trávením nadýmání. Abyste těmto potížím předešli, doporučuje se vařit ji spolu s bylinkami, jako saturejka, bazalka, oregano nebo majoránka.

Červená čočka

Obrovská dávka rostlinných bílkovin, zinku, železa, vitaminů skupiny B a vlákniny. To vše tělu dodá červená čočka. Její výhodou je i to, že ji nemusíte dlouho vařit a dokonce ani není nutné ji předem namáčet. Zároveň je to jedna z nejsnáze stravitelných luštěnin. A jak červenou čočku zpracovat? Můžete z ní uvařit polévku nebo ji pouze dochutit česnekem a použít jako zdravou přílohu. Pokud ji rozmixujete s olivovým olejem a kořením, rychle připravíte chutnou pomazánku.

Žlutý hrách

Žlutý hrách (zvlášť pokud koupíte ten půlený) je stejně jako červená čočka jedna z nejlépe stravitelných luštěnin. Před vařením stačí namočit ho asi na 30 minut, ale v případě půleného to není nezbytné. Stejně tak jako ostatní luštěniny doplní žlutý hrách bílkoviny, vitaminy skupiny B a také vlákninu. Jeden z tradičních pokrmů ze žlutého hrachu je indický dhal. Je to jakási hutná kaše, do které se přidávají ještě cibule, rajčata, česnek, zázvor, kurkuma, případně další koření. Výsledkem je pokrm nabitý zdravím, který navíc zasytí na dlouhou dobu. 

Doporučujeme


cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.