Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMáte v těle nedostatek minerálů? Jak to zjistit a co s tím
mate-v-tele-nedostatek-mineralu-jak-to-zjistit-a-co-s-tim.jpg

Máte v těle nedostatek minerálů? Jak to zjistit a co s tím

Zveřejněno: 19.03.2014

Chronická únava, padání vlasů, zvýšená nervozita, poruchy paměti, chudokrevnost ale i snížená imunita nebo rozvoj závažných onemocnění jako třeba cukrovka.  Nedostatek minerálů v lidském těle se může projevovat různě. Může být příčinou nejen lehčích obtíží, ale i závažných zdravotních problémů. 

Minerály jsou anorganické látky, které si lidské tělo nedokáže samo vyrobit. Musíme je proto přijímat v potravě, v nápojích nebo ve výjimečných případech ve formě potravinových doplňků. Mezi hlavní minerály potřebné pro správné fungování našeho těla patří železo, hořčík, vápník a zinek. Jak konkrétně poznáte, že trpíte nedostatkem některého z uvedených minerálů?

Železo patří k hlavním stavebním kamenům pro červené krvinky, při výraznějším nedostatku železa proto hrozí chudokrevnost. Vzhledem k tomu, že hlavním zdrojem železa je červené maso a vnitřnosti, jsou jeho nedostatkem ohroženi hlavně vegetariáni. Alternativními zdroji železa jsou luštěniny, ořechy a celá řada ovoce a zeleniny – mj. červená řepa, hlávkový salát, brokolice a meruňky.

Nedostatek hořčíku se projeví únavou, dlouhodobým nedostatkem energie a špatným soustředěním. Extrémně nízká hladina hořčíku pak může způsobovat dokonce svalové křeče. Dle posledních průzkumů trpí z důvodu špatného stravování nedostatkem hořčíku téměř každý třetí obyvatel ČR.  Nejlepší přírodní zdroje hořčíku jsou banány, mandle, tmavá listová zelenina a taky hořká čokoláda.

Vápník je hojně zastoupen v lidských kostech a zubech. Jeho nedostatek proto může vést k osteoporóze (řídnutí kostí) a ke zvýšené kazivosti zubů. Největší spotřebu vápníku mají těhotné ženy, senioři, ale taky dospívající děti. Největším zdrojem vápníku jsou mléčné výrobky, lze ho ale získat i z potravin rostlinného původu jako je mák, sezam, mandle a lískové ořechy.

Když je v našem těle málo zinku, jedním z prvních projevů je zpomalení buněčného dělení a s ním související zhoršení kvality pleti. Akné, vyrážky a zhoršení hojení ran – to všechno jsou projevy chybějícího zinku. K jeho nedostatku jsou víc náchylní kuřáci, kteří obecně trpí nedostatkem antioxidantů, mezi které zinek náleží.Mezi potraviny s vysokým obsahem zinku patří vaječný žloutek, fazole, dýňová semínka a játra.

Zda trpíte nedostatkem některého z minerálů, zjistíte s největší přesností, pokud si necháte změřit jejich hladinu ve vzorku krve nebo moči. 

Doporučujeme


jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.
v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...