Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMáte v těle dostatek vitamínů a co vám hrozí, pokud ne?
mate-v-tele-dostatek-vitaminu-a-co-vam-hrozi-pokud-ne.jpg

Máte v těle dostatek vitamínů a co vám hrozí, pokud ne?

Zveřejněno: 16.04.2014

Naše tělo si až na několik málo výjimek neumí vitamíny samo vyrobit. Proto je musíme přijímat v potravě. Dnes existuje i celá řada potravinových doplňků a vitamínových preparátů. Nejlepším způsobem, jak tělo zásobovat vitamíny, ale stále zůstává vyvážená a pestrá strava. Jak poznáte, že vám některý z klíčových vitamínů chybí? A víte, že některými vitamíny se můžete předávkovat?

Vitamín A

Jedním z projevů nedostatku tohoto vitamínu jsou časté záněty spojivek a citelná bolest v očích při přechodu ze tmy na světlo. Také se může objevit šeroslepost a tzv. syndrom suchého oka, který se projevuje řezavou bolestí a pocitem pálení. Přírodními zdroji vitamínu A jsou vajíčka, tučné ryby, játra, mrkev, špenát, dýně a meruňky. Pozor! Vitamín A je jedním z mála vitamínů, kterými se dá předávkovat. Pokud byste ho chtěli přijímat ve formě potravinových doplňků je vhodné poradit se s lékařem o správném dávkování.

B-komplex nebo-li vitamíny skupiny B

Pod názvem B-komplex se skrývá hned několik vitamínů, které označujeme číslovkami – B1, B2, B12 atd. Každý z nich hraje v našem těle jinou roli, i proto je projevů nedostatku béčka celá řada. Afty, ekzémy, opary, rozpraskané koutky, únava, zhoršení paměti, zvýšený pocit nervozity. Mezi hlavní zdroje vitamínů skupiny B řadíme ořechy, luštěniny, kvasnice, sýry, celozrnné obilniny a jáhly.

Vitamín C

Při nedostatku vitamínu C jsme náchylnější k infekcím, často jsme nachlazení, cítíme se rychle unavení, může se objevit krvácení z dásní a snadno se nám tvoří modřiny. Největšími zásobárnami céčka jsou citrusové plody, šípek, černý rybíz, brokolice, kiwi, špenát, brusinky a kapusta. Při tepelném zpracování potravin vitamínu C k masivnímu ubývá, a proto je nejlepší konzumovat ovoce a zeleninu v syrovém stavu.

Vitamín D

Křehké a snadno lámavé kosti, vyšší kazivost zubů – to jsou hlavní příznaky toho, že trpíme nedostatkem vitamínu D. Ve vyšším věku může jeho nedostatek vést až k osteoporóze. Přirozeným zdrojem vitamínu D je sluneční záření. Zvlášť lidé žijící ve městech a často také nemohoucí senioři dnes ale na slunci netráví dostatek času, a proto by měli dbát i na příjem vitamínu D z potravy. Největší množství obsahují tučné mořské ryby (losos, makrela, sleď, tuňák), vajíčka a mléčné výrobky, v menším množství se vyskytuje taky v avokádu a banánech.

Pokud byste chtěli přesně zjistit, zda vám některé vitamíny chybí, je možné si nechat provést laboratorní vyšetření, které zjistí jejich množství v organismu. Plánujete-li začít užívat vitamíny ve formě potravinových doplňků, je vhodné nejprve se o tom poradit s lékařem. 

Doporučujeme


renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.