Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMáte v těle dostatek vitamínů a co vám hrozí, pokud ne?
mate-v-tele-dostatek-vitaminu-a-co-vam-hrozi-pokud-ne.jpg

Máte v těle dostatek vitamínů a co vám hrozí, pokud ne?

Zveřejněno: 16.04.2014

Naše tělo si až na několik málo výjimek neumí vitamíny samo vyrobit. Proto je musíme přijímat v potravě. Dnes existuje i celá řada potravinových doplňků a vitamínových preparátů. Nejlepším způsobem, jak tělo zásobovat vitamíny, ale stále zůstává vyvážená a pestrá strava. Jak poznáte, že vám některý z klíčových vitamínů chybí? A víte, že některými vitamíny se můžete předávkovat?

Vitamín A

Jedním z projevů nedostatku tohoto vitamínu jsou časté záněty spojivek a citelná bolest v očích při přechodu ze tmy na světlo. Také se může objevit šeroslepost a tzv. syndrom suchého oka, který se projevuje řezavou bolestí a pocitem pálení. Přírodními zdroji vitamínu A jsou vajíčka, tučné ryby, játra, mrkev, špenát, dýně a meruňky. Pozor! Vitamín A je jedním z mála vitamínů, kterými se dá předávkovat. Pokud byste ho chtěli přijímat ve formě potravinových doplňků je vhodné poradit se s lékařem o správném dávkování.

B-komplex nebo-li vitamíny skupiny B

Pod názvem B-komplex se skrývá hned několik vitamínů, které označujeme číslovkami – B1, B2, B12 atd. Každý z nich hraje v našem těle jinou roli, i proto je projevů nedostatku béčka celá řada. Afty, ekzémy, opary, rozpraskané koutky, únava, zhoršení paměti, zvýšený pocit nervozity. Mezi hlavní zdroje vitamínů skupiny B řadíme ořechy, luštěniny, kvasnice, sýry, celozrnné obilniny a jáhly.

Vitamín C

Při nedostatku vitamínu C jsme náchylnější k infekcím, často jsme nachlazení, cítíme se rychle unavení, může se objevit krvácení z dásní a snadno se nám tvoří modřiny. Největšími zásobárnami céčka jsou citrusové plody, šípek, černý rybíz, brokolice, kiwi, špenát, brusinky a kapusta. Při tepelném zpracování potravin vitamínu C k masivnímu ubývá, a proto je nejlepší konzumovat ovoce a zeleninu v syrovém stavu.

Vitamín D

Křehké a snadno lámavé kosti, vyšší kazivost zubů – to jsou hlavní příznaky toho, že trpíme nedostatkem vitamínu D. Ve vyšším věku může jeho nedostatek vést až k osteoporóze. Přirozeným zdrojem vitamínu D je sluneční záření. Zvlášť lidé žijící ve městech a často také nemohoucí senioři dnes ale na slunci netráví dostatek času, a proto by měli dbát i na příjem vitamínu D z potravy. Největší množství obsahují tučné mořské ryby (losos, makrela, sleď, tuňák), vajíčka a mléčné výrobky, v menším množství se vyskytuje taky v avokádu a banánech.

Pokud byste chtěli přesně zjistit, zda vám některé vitamíny chybí, je možné si nechat provést laboratorní vyšetření, které zjistí jejich množství v organismu. Plánujete-li začít užívat vitamíny ve formě potravinových doplňků, je vhodné nejprve se o tom poradit s lékařem. 

Doporučujeme


ledviny-se-samy-vcas-neozvou.jpg

Ledviny se samy včas neozvou

01.11.2018Zdravotními problémy s tímto nepostradatelným orgánem trpí každý desátý člověk, mnoho z nich o tom ale neví. Ledviny totiž téměř nikdy nebolí a první příznaky jejich onemocnění se začínají objevovat až s velkým zpožděním. O to důležitější je prevence, která spočívá ve zdravém životním stylu, pravidelných prohlídkách u lékaře a testech krve nebo moči.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?