Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMaliny - chutný zdroj antioxidantů a prevence řady chorob
maliny-chutny-zdroj-antioxidantu-a-prevence-rady-chorob.jpg

Maliny - chutný zdroj antioxidantů a prevence řady chorob

Zveřejněno: 25.08.2014

Prevence Alzehimerovy choroby, snížení hladiny krevního cukru, podpůrná léčba při zánětech, silné antioxidační účinky – s konzumací malin bývá spojována celá řada pozitivních účinků na naše zdraví. Přečtěte si o tomto vitamíny nabitém ovoci víc.

Zdroj antioxidantů

Dle údajů ministerstva zemědělství mají maliny až o polovinu vyšší antioxidační schopnosti než jahody a desetkrát větší než rajčata. Obsahují vysoký podíl vlákniny a poměrně hodně vitamínu C – zhruba stejně jako angrešt nebo rajčata, což je 25 mg na 100 gramů ovoce. Z minerálních látek se v malinách ve vyšším množství vyskytuje hořčík, draslík, měď a mangan. Kromě toho obsahuje toto drobné ovoce ještě další silné antioxidanty a to kvercetin a kyselinu gallovou. Tyto látky mají pozitivní vliv na náš oběhový systém, vykazují protirakovinné účinky a zpomalují stárnutí buněk.

Svou charakteristickou výraznou barvu mají maliny díky přírodním barvivům, které nazýváme anthokyany. Čím sytější barvu plody mají, tím víc těchto látek obsahují a tím jsou prospěšnější pro naše zdraví. Tato přírodní barviva totiž kromě antioxidačních vlastností brání množení různých škodlivých mikroorganismů v lidském těle (mj. například kvasinek) a  tím snižují riziko infekcí. Pravidelná konzumace malin je navíc spojována s výrazným snížením pravděpodobnosti vzniku makulární degenerace, což je poškození oční sítnice, ke kterému může docházet ve vyšším věku.

Čaj z listů maliníku

Kromě samotných plodů se pro léčebné účinky používají i listy maliníku. Maliníkový čaj se dá použít jako doplněk například při léčbě žaludečních nebo střevních obtíží – zvlášť při průjmových onemocněních. Řada nastávajících maminek také věří, že pití čaje z listů maliníku v několik posledních týdnech těhotenství může napomoci snazšímu porodu. V tradiční lidové medicíně se maliníkový čaj používal také ke zmírnění menstruačních bolestí. Je třeba mít na paměti, že maliny jsou ovoce, které se rychle kazí – doporučuje se je kupovat jeden nanejvýše dva dny před konzumací. V lednici obvykle vydrží jeden až dva dny. Ideální způsob, jak je uchovat delší dobu je zamražení. Ze zdravotního hlediska je samozřejmě nejlepší konzumovat maliny v syrovém stavu. Tepelnou úpravou totiž ztrácí řadu vitamínů.

Pokud z nich vyrábíme sirup nebo džem, je nutné k nim přidat relativně velké množství cukru. Když ale přece jen chceme maliny využít trochu jinak než je sníst čerstvé, můžeme zkusit různé malinové koktejly. Maliny můžeme rozmixovat například s mlékem, které v případě alergie nebo nesnášenlivosti můžeme nahradit mlékem mandlovým nebo sojovým, případně místo mléka použijeme jablečný mošt. 

Doporučujeme


je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.