Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMaliny - chutný zdroj antioxidantů a prevence řady chorob
maliny-chutny-zdroj-antioxidantu-a-prevence-rady-chorob.jpg

Maliny - chutný zdroj antioxidantů a prevence řady chorob

Zveřejněno: 25.08.2014

Prevence Alzehimerovy choroby, snížení hladiny krevního cukru, podpůrná léčba při zánětech, silné antioxidační účinky – s konzumací malin bývá spojována celá řada pozitivních účinků na naše zdraví. Přečtěte si o tomto vitamíny nabitém ovoci víc.

Zdroj antioxidantů

Dle údajů ministerstva zemědělství mají maliny až o polovinu vyšší antioxidační schopnosti než jahody a desetkrát větší než rajčata. Obsahují vysoký podíl vlákniny a poměrně hodně vitamínu C – zhruba stejně jako angrešt nebo rajčata, což je 25 mg na 100 gramů ovoce. Z minerálních látek se v malinách ve vyšším množství vyskytuje hořčík, draslík, měď a mangan. Kromě toho obsahuje toto drobné ovoce ještě další silné antioxidanty a to kvercetin a kyselinu gallovou. Tyto látky mají pozitivní vliv na náš oběhový systém, vykazují protirakovinné účinky a zpomalují stárnutí buněk.

Svou charakteristickou výraznou barvu mají maliny díky přírodním barvivům, které nazýváme anthokyany. Čím sytější barvu plody mají, tím víc těchto látek obsahují a tím jsou prospěšnější pro naše zdraví. Tato přírodní barviva totiž kromě antioxidačních vlastností brání množení různých škodlivých mikroorganismů v lidském těle (mj. například kvasinek) a  tím snižují riziko infekcí. Pravidelná konzumace malin je navíc spojována s výrazným snížením pravděpodobnosti vzniku makulární degenerace, což je poškození oční sítnice, ke kterému může docházet ve vyšším věku.

Čaj z listů maliníku

Kromě samotných plodů se pro léčebné účinky používají i listy maliníku. Maliníkový čaj se dá použít jako doplněk například při léčbě žaludečních nebo střevních obtíží – zvlášť při průjmových onemocněních. Řada nastávajících maminek také věří, že pití čaje z listů maliníku v několik posledních týdnech těhotenství může napomoci snazšímu porodu. V tradiční lidové medicíně se maliníkový čaj používal také ke zmírnění menstruačních bolestí. Je třeba mít na paměti, že maliny jsou ovoce, které se rychle kazí – doporučuje se je kupovat jeden nanejvýše dva dny před konzumací. V lednici obvykle vydrží jeden až dva dny. Ideální způsob, jak je uchovat delší dobu je zamražení. Ze zdravotního hlediska je samozřejmě nejlepší konzumovat maliny v syrovém stavu. Tepelnou úpravou totiž ztrácí řadu vitamínů.

Pokud z nich vyrábíme sirup nebo džem, je nutné k nim přidat relativně velké množství cukru. Když ale přece jen chceme maliny využít trochu jinak než je sníst čerstvé, můžeme zkusit různé malinové koktejly. Maliny můžeme rozmixovat například s mlékem, které v případě alergie nebo nesnášenlivosti můžeme nahradit mlékem mandlovým nebo sojovým, případně místo mléka použijeme jablečný mošt. 

Doporučujeme


vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
zjistete-sve-alergie-skutecne-setrnou-metodou.png

Zjistěte své alergie skutečně šetrnou metodou

10.08.2018Alergie dokážou potrápit. Často jde o celoživotní onemocnění, které může propuknout jak v dětství, tak v dospělém věku. Nutností pro správnou diagnózu a léčbu je odhalení konkrétních alergenů.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.