Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMaliny - chutný zdroj antioxidantů a prevence řady chorob
maliny-chutny-zdroj-antioxidantu-a-prevence-rady-chorob.jpg

Maliny - chutný zdroj antioxidantů a prevence řady chorob

Zveřejněno: 25.08.2014

Prevence Alzehimerovy choroby, snížení hladiny krevního cukru, podpůrná léčba při zánětech, silné antioxidační účinky – s konzumací malin bývá spojována celá řada pozitivních účinků na naše zdraví. Přečtěte si o tomto vitamíny nabitém ovoci víc.

Zdroj antioxidantů

Dle údajů ministerstva zemědělství mají maliny až o polovinu vyšší antioxidační schopnosti než jahody a desetkrát větší než rajčata. Obsahují vysoký podíl vlákniny a poměrně hodně vitamínu C – zhruba stejně jako angrešt nebo rajčata, což je 25 mg na 100 gramů ovoce. Z minerálních látek se v malinách ve vyšším množství vyskytuje hořčík, draslík, měď a mangan. Kromě toho obsahuje toto drobné ovoce ještě další silné antioxidanty a to kvercetin a kyselinu gallovou. Tyto látky mají pozitivní vliv na náš oběhový systém, vykazují protirakovinné účinky a zpomalují stárnutí buněk.

Svou charakteristickou výraznou barvu mají maliny díky přírodním barvivům, které nazýváme anthokyany. Čím sytější barvu plody mají, tím víc těchto látek obsahují a tím jsou prospěšnější pro naše zdraví. Tato přírodní barviva totiž kromě antioxidačních vlastností brání množení různých škodlivých mikroorganismů v lidském těle (mj. například kvasinek) a  tím snižují riziko infekcí. Pravidelná konzumace malin je navíc spojována s výrazným snížením pravděpodobnosti vzniku makulární degenerace, což je poškození oční sítnice, ke kterému může docházet ve vyšším věku.

Čaj z listů maliníku

Kromě samotných plodů se pro léčebné účinky používají i listy maliníku. Maliníkový čaj se dá použít jako doplněk například při léčbě žaludečních nebo střevních obtíží – zvlášť při průjmových onemocněních. Řada nastávajících maminek také věří, že pití čaje z listů maliníku v několik posledních týdnech těhotenství může napomoci snazšímu porodu. V tradiční lidové medicíně se maliníkový čaj používal také ke zmírnění menstruačních bolestí. Je třeba mít na paměti, že maliny jsou ovoce, které se rychle kazí – doporučuje se je kupovat jeden nanejvýše dva dny před konzumací. V lednici obvykle vydrží jeden až dva dny. Ideální způsob, jak je uchovat delší dobu je zamražení. Ze zdravotního hlediska je samozřejmě nejlepší konzumovat maliny v syrovém stavu. Tepelnou úpravou totiž ztrácí řadu vitamínů.

Pokud z nich vyrábíme sirup nebo džem, je nutné k nim přidat relativně velké množství cukru. Když ale přece jen chceme maliny využít trochu jinak než je sníst čerstvé, můžeme zkusit různé malinové koktejly. Maliny můžeme rozmixovat například s mlékem, které v případě alergie nebo nesnášenlivosti můžeme nahradit mlékem mandlovým nebo sojovým, případně místo mléka použijeme jablečný mošt. 

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.