Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMalá chia semínka v sobě skrývají velký potenciál
mala-chia-seminka-v-sobe-skryvaji-velky-potencial.jpg

Malá chia semínka v sobě skrývají velký potenciál

Zveřejněno: 31.08.2015

Semena šalvěje hispánské neboli chia semínka jsou oblíbený potravinový doplněk běžců. Oceníte je ale i během náročného pracovního dne v kanceláři, na delším výletě nebo prostě kdykoliv se cítíte vyčerpaní – a to jak fyzicky, tak psychicky. Chia semínka příznivě ovlivňují hladinu krevního cukru, energie z přijaté potravy se díky tomu uvolňuje postupně a tělo ji dokáže lépe využít. Kromě toho jsou nabitá prvky prospěšnými zdraví. 

Semena šalvěje hispánské neboli chia semínka jsou oblíbený potravinový doplněk běžců. Oceníte je ale i během náročného pracovního dne v kanceláři, na delším výletě nebo prostě kdykoliv se cítíte vyčerpaní – a to jak fyzicky, tak psychicky.

Chia semínka příznivě ovlivňují hladinu krevního cukru, energie z přijaté potravy se díky tomu uvolňuje postupně a tělo ji dokáže lépe využít. Kromě toho jsou nabitá prvky prospěšnými zdraví. Šalvěj hispánská pochází z Latinské Ameriky a její semena údajně kdysi tvořila důležitou součást jídelníčku bájných Aztéků a Mayů. Používali je jako zdroj energie na dlouhých cestách a při boji.

Právě pro jejich vysokou nutriční hodnotu si chia semínka oblíbili vrcholoví, ale i rekreační sportovci. Tato semena jsou bohatá na kvalitní proteiny a sacharidy, a proto jsou už v malém množství schopna poskytnout tělu velké množství energie. Kromě toho obsahují velké množství omega3-mastných kyselin, které jsou důležité pro správnou funkci kardiovaskulárního systému.

Drobná semínka navíc mají nezvykle vysoký podíl fosforu, manganu, železa, vápníku a obsahují dostatek vlákniny. Kromě příznivého vlivu na kardiovaskulární systém, dokážou stabilizovat hladinu krevního cukru, a proto jsou vhodná i pro diabetiky. A jak tenhle potravinový doplněk užívat? Doporučená denní dávka jsou dvě lžičky pro dospělého. Semínka můžete zamíchat třeba do ovocného džusu, mléka, jogurtu nebo salátu, ale někdo je konzumuje i samotná. Některým připadají téměř bez chuti, jiným vzdáleně připomínají chuť oříšků.

Doporučujeme


nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.