Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMalá chia semínka v sobě skrývají velký potenciál
mala-chia-seminka-v-sobe-skryvaji-velky-potencial.jpg

Malá chia semínka v sobě skrývají velký potenciál

Zveřejněno: 31.08.2015

Semena šalvěje hispánské neboli chia semínka jsou oblíbený potravinový doplněk běžců. Oceníte je ale i během náročného pracovního dne v kanceláři, na delším výletě nebo prostě kdykoliv se cítíte vyčerpaní – a to jak fyzicky, tak psychicky. Chia semínka příznivě ovlivňují hladinu krevního cukru, energie z přijaté potravy se díky tomu uvolňuje postupně a tělo ji dokáže lépe využít. Kromě toho jsou nabitá prvky prospěšnými zdraví. 

Semena šalvěje hispánské neboli chia semínka jsou oblíbený potravinový doplněk běžců. Oceníte je ale i během náročného pracovního dne v kanceláři, na delším výletě nebo prostě kdykoliv se cítíte vyčerpaní – a to jak fyzicky, tak psychicky.

Chia semínka příznivě ovlivňují hladinu krevního cukru, energie z přijaté potravy se díky tomu uvolňuje postupně a tělo ji dokáže lépe využít. Kromě toho jsou nabitá prvky prospěšnými zdraví. Šalvěj hispánská pochází z Latinské Ameriky a její semena údajně kdysi tvořila důležitou součást jídelníčku bájných Aztéků a Mayů. Používali je jako zdroj energie na dlouhých cestách a při boji.

Právě pro jejich vysokou nutriční hodnotu si chia semínka oblíbili vrcholoví, ale i rekreační sportovci. Tato semena jsou bohatá na kvalitní proteiny a sacharidy, a proto jsou už v malém množství schopna poskytnout tělu velké množství energie. Kromě toho obsahují velké množství omega3-mastných kyselin, které jsou důležité pro správnou funkci kardiovaskulárního systému.

Drobná semínka navíc mají nezvykle vysoký podíl fosforu, manganu, železa, vápníku a obsahují dostatek vlákniny. Kromě příznivého vlivu na kardiovaskulární systém, dokážou stabilizovat hladinu krevního cukru, a proto jsou vhodná i pro diabetiky. A jak tenhle potravinový doplněk užívat? Doporučená denní dávka jsou dvě lžičky pro dospělého. Semínka můžete zamíchat třeba do ovocného džusu, mléka, jogurtu nebo salátu, ale někdo je konzumuje i samotná. Některým připadají téměř bez chuti, jiným vzdáleně připomínají chuť oříšků.

Doporučujeme


renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.