Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMá přechod na letní čas vliv na naše zdraví?
ma-prechod-na-letni-cas-vliv-na-nase-zdravi.jpg

Má přechod na letní čas vliv na naše zdraví?

Zveřejněno: 28.03.2014

Poslední neděli v březnu si každoročně ve dvě hodiny ráno posunujeme ručičku na hodinkách o hodinu dopředu. Někdo letní čas vítá, protože je večer déle světlo. Jiní posun kritizují, protože musí ráno o hodinu dřív vstávat. Argumentem zastánců letního času jsou úspory elektrické energie. Odpůrci tvrdí, že tyto úspory jsou diskutabilní. Kritici zavádění letního času navíc tvrdí, že změna času přináší lidem celou řadu zdravotních problémů fyzického i psychického rázu.

Letní čas byl v několika evropských zemích poprvé zaveden v roce 1916. Mezi prvními novinku zavedly třeba Německo a Rakousko-Uhersko. Názory na výhody či problémy spojené s hodinovým časovým posunem jsou dnes různé. Některým lidem nečiní přechod na letní čas žádný problém, posunou si hodinky a tím je pro ně celá záležitost vyřízená. Jiní se ale cítí být kvůli časovému posunu unavení, bolí je hlava, hůř se jim vstává, hůř se soustředí nebo mají problém s nespavostí.

Názory odborníků a lékařů na zdravotní dopady letního času se stejně tak jako názory laické veřejnosti rozcházejí. Většina zdravotníků se ale shoduje, že zdravému člověku obvykle trvá cca týden, než si jeho tělo na tuto časovou změnu zcela navykne. Odpůrci letního času tvrdí, že bezprostředně po změně času stoupá počet dopravních nehod, infarktů nebo sebevražd. Odborníci ale žádný z těchto argumentů stoprocentně nepotvrdili.

Kritici změny času navíc připomínají, že v lidském organismu probíhá řada procesů, které se řídí pravidelným rytmem. Pokud jsme třeba zvyklí vstávat každý den ve stejnou hodinu, naše tělo tomu už před probuzením přizpůsobuje hladiny různých hormonů. Náhlá změna času může tyto biorytmické procesy narušit. Pravdou ale je, že hodně z nás dnes vstává každý den v jinou hodinu, popřípadě o víkendu spíme i během části dne, takže si svůj biorytmus vlastně dobrovolně narušujeme sami. Někdy při umělém osvětlení pracujeme dlouho do noci, jindy jsme schopní prospat celé dopoledne. To vše nám naše vnitřní hodiny může rozhodit víc než jednorázový hodinový posun.  

Doporučujeme


vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?