Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyMá přechod na letní čas vliv na naše zdraví?
ma-prechod-na-letni-cas-vliv-na-nase-zdravi.jpg

Má přechod na letní čas vliv na naše zdraví?

Zveřejněno: 28.03.2014

Poslední neděli v březnu si každoročně ve dvě hodiny ráno posunujeme ručičku na hodinkách o hodinu dopředu. Někdo letní čas vítá, protože je večer déle světlo. Jiní posun kritizují, protože musí ráno o hodinu dřív vstávat. Argumentem zastánců letního času jsou úspory elektrické energie. Odpůrci tvrdí, že tyto úspory jsou diskutabilní. Kritici zavádění letního času navíc tvrdí, že změna času přináší lidem celou řadu zdravotních problémů fyzického i psychického rázu.

Letní čas byl v několika evropských zemích poprvé zaveden v roce 1916. Mezi prvními novinku zavedly třeba Německo a Rakousko-Uhersko. Názory na výhody či problémy spojené s hodinovým časovým posunem jsou dnes různé. Některým lidem nečiní přechod na letní čas žádný problém, posunou si hodinky a tím je pro ně celá záležitost vyřízená. Jiní se ale cítí být kvůli časovému posunu unavení, bolí je hlava, hůř se jim vstává, hůř se soustředí nebo mají problém s nespavostí.

Názory odborníků a lékařů na zdravotní dopady letního času se stejně tak jako názory laické veřejnosti rozcházejí. Většina zdravotníků se ale shoduje, že zdravému člověku obvykle trvá cca týden, než si jeho tělo na tuto časovou změnu zcela navykne. Odpůrci letního času tvrdí, že bezprostředně po změně času stoupá počet dopravních nehod, infarktů nebo sebevražd. Odborníci ale žádný z těchto argumentů stoprocentně nepotvrdili.

Kritici změny času navíc připomínají, že v lidském organismu probíhá řada procesů, které se řídí pravidelným rytmem. Pokud jsme třeba zvyklí vstávat každý den ve stejnou hodinu, naše tělo tomu už před probuzením přizpůsobuje hladiny různých hormonů. Náhlá změna času může tyto biorytmické procesy narušit. Pravdou ale je, že hodně z nás dnes vstává každý den v jinou hodinu, popřípadě o víkendu spíme i během části dne, takže si svůj biorytmus vlastně dobrovolně narušujeme sami. Někdy při umělém osvětlení pracujeme dlouho do noci, jindy jsme schopní prospat celé dopoledne. To vše nám naše vnitřní hodiny může rozhodit víc než jednorázový hodinový posun.  

Doporučujeme


astma-jak-ho-lecit-a-mirnit-priznaky.jpg

Astma – jak ho léčit a mírnit příznaky?

12.06.2019Astma je chronické onemocnění dýchacích cest, kterým v České republice dle odhadů trpí více než 800 tisíc lidí. Astma má z části dědičný základ, rozvinout se může v důsledku alergie, tělesné námahy či kvůli znečištěnému ovzduší. Nemoc se nejčastěji poprvé projevuje v dětství, propuknout však může i kdykoliv později. Nejlepším způsobem, jak se vyhnout astmatu nebo zmírnit jeho příznaky, je prevence. V léčbě pomůže laboratorní vyšetření, které odhalí alergeny způsobující potíže při dýchání.
soutez-pro-deti-dovolena-s-panem-kapickou-je-tady.png

Soutěž pro děti DOVOLENÁ S PANEM KAPIČKOU je tady!

11.06.2019Soutěž pro děti DOVOLENÁ S KAPIČKOU je tady! Letní prázdniny se nezadržitelně blíží a všechny děti se už určitě těší na dva měsíce pohody, zábavy a dovádění. Než se ale rozběhnou k vodě, na chatu nebo tábor, stihnou si s námi ještě zasoutěžit! Na výherce čeká batůžek, omalovánky, tetovačky, náplasti a sportovní láhev, a ani rodiče nepřijdou zkrátka! Získají totiž balíček krevních testů na zjištění hladiny tuků a cukrů a celkové kondice jater a ledvin. Jak s námi soutěžit?
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!