Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyLuštěniny by měly být na talířích v Česku častěji
lusteniny-by-mely-byt-na-talirich-v-cesku-casteji.jpg

Luštěniny by měly být na talířích v Česku častěji

Zveřejněno: 30.01.2015

Málo tuků, hodně bílkovin, spousta zdravých minerálních látek a vitamínů, dostatek vlákniny. Luštěniny jsou jedna z nejvíc zdraví prospěšných potravin na trhu, a navíc jsou obvykle cenově dostupné. I přes všechny tyto klady nepatří mezi Čechy zrovna k oblíbeným pochoutkám. Za rok jich v průměru sníme jen necelé dva kilogramy, což je v porovnání s jinými státy podprůměrný výsledek. 

Hodně lidí se luštěninám vyhýbá kvůli následným problémům s nadýmáním. Vhodnou úpravou ale luštěniny můžeme zbavit velké části oligosacharidů a tím si ušetříme i následné trávicí obtíže. Ideální je nechat je přes noc namočit, protože tím je zbavíme až 40 % zmiňovaných látek, které mají na svědomí právě ono nepříjemné nadýmání. Nejkratší dobu se namáčí čočka, které stačí i pouhé dvě hodiny.

Pokud vás ale trávicí problémy trápí i přes to, že jste luštěniny před kuchyňskou přípravou dostatečně namočili, zkuste některý z méně nadýmavých druhů luštěnin jako je například cizrna. Šetrná k trávicímu systému je v tomto ohledu taky červená čočka. Nutričním složením jsou luštěniny ideální potravina hned z několika důvodů. Obsahují velké množství rostlinných bílkovin, které svým chemickým složením dobře doplňují bílkoviny z obilovin. Proto je dobré konzumovat obiloviny a luštěniny dohromady. Místo čočky s párkem je proto lepší si dát třeba čočkový salát s celozrnným pečivem.

Protože mají luštěniny nízký glykemický index, vydrží nám po jejich konzumaci dlouho pocit sytosti. Jsou tak ideální potravina pro ty, kteří se snaží upravit hmotnost. Díky nízkému glykemickému indexu taky fungují jako prevence proti cukrovce druhého typu. V neposlední řadě obsahují luštěniny hodně vlákniny. Pouhých 100 gramů vařené čočky pokryje téměř polovinu doporučené denní dávky. Proto působí pravidelná konzumace luštěnin preventivně proti rakovině tlustého střeva, která je v České republice jedním z nejčastějších nádorových onemocnění.

Zkuste proto zařadit luštěniny na svůj jídelníček i jindy než na Nový rok. To se podle lidové tradice čočka jí proto, abychom měli v dalším roce hodně peněz. Pokud chcete myslet v první řadě na své zdraví, měli byste luštěniny jíst aspoň dvakrát týdně. 

Doporučujeme


chronicka-obstrukcni-plicni-nemoc-hrozi-vsem-kurakum.jpg

Chronická obstrukční plicní nemoc hrozí všem kuřákům

21.11.2018Chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN) je závažné onemocnění plic, při kterém dochází k poruše průchodnosti dýchacích cest. V Česku postihuje přes 8 procent populace. Většinou se týká mužů, ale v posledních letech přibývá i případů u žen. Převážná část postižených osob jsou kuřáci, zbylých zhruba 10 procent představují lidé pracující v prašném prostředí či v prostředí s těkavými chemikáliemi. Výjimečně se nemoc vyskytuje také jako důsledek opakovaných zápalů plic nebo komplikovaného astmatu. Zásadním preventivním opatřením je přestat kouřit.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.