Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyLuštěniny by měly být na talířích v Česku častěji
lusteniny-by-mely-byt-na-talirich-v-cesku-casteji.jpg

Luštěniny by měly být na talířích v Česku častěji

Zveřejněno: 30.01.2015

Málo tuků, hodně bílkovin, spousta zdravých minerálních látek a vitamínů, dostatek vlákniny. Luštěniny jsou jedna z nejvíc zdraví prospěšných potravin na trhu, a navíc jsou obvykle cenově dostupné. I přes všechny tyto klady nepatří mezi Čechy zrovna k oblíbeným pochoutkám. Za rok jich v průměru sníme jen necelé dva kilogramy, což je v porovnání s jinými státy podprůměrný výsledek. 

Hodně lidí se luštěninám vyhýbá kvůli následným problémům s nadýmáním. Vhodnou úpravou ale luštěniny můžeme zbavit velké části oligosacharidů a tím si ušetříme i následné trávicí obtíže. Ideální je nechat je přes noc namočit, protože tím je zbavíme až 40 % zmiňovaných látek, které mají na svědomí právě ono nepříjemné nadýmání. Nejkratší dobu se namáčí čočka, které stačí i pouhé dvě hodiny.

Pokud vás ale trávicí problémy trápí i přes to, že jste luštěniny před kuchyňskou přípravou dostatečně namočili, zkuste některý z méně nadýmavých druhů luštěnin jako je například cizrna. Šetrná k trávicímu systému je v tomto ohledu taky červená čočka. Nutričním složením jsou luštěniny ideální potravina hned z několika důvodů. Obsahují velké množství rostlinných bílkovin, které svým chemickým složením dobře doplňují bílkoviny z obilovin. Proto je dobré konzumovat obiloviny a luštěniny dohromady. Místo čočky s párkem je proto lepší si dát třeba čočkový salát s celozrnným pečivem.

Protože mají luštěniny nízký glykemický index, vydrží nám po jejich konzumaci dlouho pocit sytosti. Jsou tak ideální potravina pro ty, kteří se snaží upravit hmotnost. Díky nízkému glykemickému indexu taky fungují jako prevence proti cukrovce druhého typu. V neposlední řadě obsahují luštěniny hodně vlákniny. Pouhých 100 gramů vařené čočky pokryje téměř polovinu doporučené denní dávky. Proto působí pravidelná konzumace luštěnin preventivně proti rakovině tlustého střeva, která je v České republice jedním z nejčastějších nádorových onemocnění.

Zkuste proto zařadit luštěniny na svůj jídelníček i jindy než na Nový rok. To se podle lidové tradice čočka jí proto, abychom měli v dalším roce hodně peněz. Pokud chcete myslet v první řadě na své zdraví, měli byste luštěniny jíst aspoň dvakrát týdně. 

Doporučujeme


zradne-zahranicni-nemoci-proti-kterym-neexistuje-ockovani.jpg

Zrádné zahraniční nemoci, proti kterým neexistuje očkování

10.09.2018Infekční nemoci jsou u cestovatelů v exotických zemích poměrně běžné. Proti některým z nich jako například žloutenka A nebo B, břišní tyfus nebo žlutá zimnice je možné se chránit včasným očkováním, proti řadě dalších závažných onemocnění ale bohužel zatím očkovací vakcína neexistuje. Nejspolehlivějším způsobem, jak se po návratu ze zahraničí ujistit o svém zdraví a vyhnout následkům nebezpečných nemocí, je preventivní rozbor krve. Člověk tak ochrání sebe i své okolí, některá onemocnění jsou totiž vysoce nakažlivá.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.