Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyLepší dělat jednu věc naplno než tříštit pozornost
lepsi-delat-jednu-vec-naplno-nez-tristit-pozornost.png

Lepší dělat jednu věc naplno než tříštit pozornost

Zveřejněno: 28.06.2017

Traduje se, že ženy oproti mužům umí zvládat víc věcí najednou. Jde ale spíš o zažitý stereotyp. Podle neuropsychologů se téměř nikdo nedokáže věnovat jednotlivým akcím současně a zároveň naplno. Myslíte, že jste mezi tou hrstkou vyvolených (údajně je to 2,5 % lidí), kterým to jde? Zkuste se zamyslet, jestli stíháním všeho najednou spíš jen rychle nepřeskakujete z jednoho úkonu na druhý.  

Traduje se, že ženy oproti mužům umí zvládat víc věcí najednou. Jde ale spíš o zažitý stereotyp. Podle neuropsychologů se téměř nikdo nedokáže věnovat jednotlivým akcím současně a zároveň naplno.

Myslíte, že jste mezi tou hrstkou vyvolených (údajně je to 2,5 % lidí), kterým to jde? Zkuste se zamyslet, jestli stíháním všeho najednou spíš jen rychle nepřeskakujete z jednoho úkonu na druhý. Jestliže zrovna vaříte a přitom sledujete televizi, nejspíš vás nečeká nic horšího než spálená cibulka. Mnohem nebezpečnější je například používání telefonu během řízení auta. Taková situace může dokonce ohrozit váš život.

Pozornost

Pro telefonování v autě je určeno handsfree zařízení, které uvolní ruce. Nicméně vědecké výzkumy naznačují, že sníženou aktivitu mozku a horší výkon za jízdy způsobuje i samotný hovor při řízení. Zkuste si tedy telefonní hovory vyřídit předtím, než usednete za volant. Ve Francii či Řecku jsou handsfree sady do ucha pro řidiče dokonce zakázány. 

Schopnost učení

Rozptylování se psaním zpráv, sledováním e-mailů či poslechem hudby narušuje hluboké soustředění potřebné k učení a uchování informací. Čím více chcete dohromady stihnout, tím méně zachytíte v hlavě. Možná se vám zdá, že hudba nebo puštěná televize jsou podkres, který vaši soustředěnost nenarušuje, zkuste to ale bez této kulisy a možná budete výsledkem příjemně překvapeni.

Zkuste žít v přítomnosti

Pokud například vaříte či pracujete na zahrádce, zkuste se plně soustředit jen na činnost, kterou právě děláte. Nepřemýšlejte o tom, co budete dělat, až bude jídlo hotové, nebo co musíte jít ještě nakoupit k večeři, až skončíte s pletím záhonků. Některé psychologické studie naznačují, že právě schopnost žít přítomným okamžikem přináší pocit naplnění a štěstí. 

5 způsobů, jak si udržet klidnou mysl, i když jste pod tlakem

Antistresové omalovánky pro dospělé – jen móda, nebo skutečně mohou pomoci od stresu?

Doporučujeme


podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
s-nebezpecnou-trombofilii-se-da-bojovat-nejdriv-je-ale-nutne-ji-odhalit.jpg

S nebezpečnou trombofilií se dá bojovat. Nejdřív je ale nutné ji odhalit

17.05.2019U trombofiliků dochází vlivem genetické mutace ke zvýšenému srážení krve – trombofilii. Hrozí tak, že se vytvoří krevní sraženiny neboli tromby, které mohou částečně nebo úplně ucpat cévu a ohrozit člověka na životě. Trombofilie je ovlivněna vrozenými dispozicemi a zevními vlivy, jako je pohybový režim, obezita, věk, kouření, úraz či užívání některých léků jako například antikoncepce. O příčinách i následcích trombofilie je bohužel stále obecně nízké povědomí a ohrožení lidé tak často ani neví, že se jich tato porucha týká. Pro diagnostiku přitom stačí zajít na odběr krve.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.