Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKvěták chrání před rakovinou a kardiovaskulárními chorobami
kvetak-chrani-pred-rakovinou-a-kardiovaskularnimi-chorobami.png

Květák chrání před rakovinou a kardiovaskulárními chorobami

Zveřejněno: 30.03.2016

Víte, že květák obsahuje větší množství vitaminu C než citróny a díky draslíku pomáhá udržet zdravé cévy a srdce? Navíc sloučenina indol – 3 – karabinol, kterou obsahuje, má silné protirakovinné účinky. Květák zkrátka právem můžeme považovat za zázračnou potravinu. 

Víte, že květák obsahuje větší množství vitaminu C než citróny a díky draslíku pomáhá udržet zdravé cévy a srdce? Navíc sloučenina indol – 3 – karabinol, kterou obsahuje, má silné protirakovinné účinky.

Květák zkrátka právem můžeme považovat za zázračnou potravinu. Kromě vitaminu C dodá tělu provitamin A, vitaminy skupiny B, vitamin K, draslík, vápník, zinek, mangan, měď a selen. Obsahuje velké množství vlákniny a působí blahodárně na celý trávicí systém. Je to proto ideální potravina pro všechny, kteří často trpí žaludečními obtížemi nebo zácpou.

Záleží ale na tom, v jaké úpravě květák konzumujeme. Smažený v trojobalu zdraví moc neprospívá. Protože květák obsahuje málo bílkovin, je vhodné doplnit ho například vajíčkem. Velice zdravý pokrm je proto takzvaný květákový mozeček. Květák se ale dá také dusit v páře, zapékat s bramborami či těstovinami a lze z něj připravit zdravou a chutnou polévku.

Využít ale můžete i jeho košťály, které stejně jako růžičky totiž obsahují mnoho vitaminů a minerálů. Dají se třeba nadrobno nasekat a přidat do zeleninové polévky. Jestliže vám vadí charakteristické aroma květáku při jeho vaření, můžete jej zmírnit přidáním bobkového listu či nového koření.

Květák se dá konzumovat i syrový. V tomto stavu je ale hůř stravitelný a může působit nadýmavě. Vzhledem k tomu, že obsahuje jen velmi málo kalorií, je květák výborná volba pro ty, kdo se snaží snížit hmotnost. Opět je ale klíčový způsob jeho přípravy. Smažení se rozhodně nedoporučuje.

Pokud byste ale přesto chtěli květák připravit na pánvi, vyhněte se trojobalu a připravte z něj placičky, které osmahnete na minimálním množství tuku. Díky vysokému obsahu vlákniny dokáže zasytit na dlouhou dobu a dodá tělu potřebné vitaminy a minerály. Měl by tedy rozhodně být jednou z pravidelných složek zdravého jídelníčku. 

Doporučujeme


predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.