Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKvěták chrání před rakovinou a kardiovaskulárními chorobami
kvetak-chrani-pred-rakovinou-a-kardiovaskularnimi-chorobami.png

Květák chrání před rakovinou a kardiovaskulárními chorobami

Zveřejněno: 30.03.2016

Víte, že květák obsahuje větší množství vitaminu C než citróny a díky draslíku pomáhá udržet zdravé cévy a srdce? Navíc sloučenina indol – 3 – karabinol, kterou obsahuje, má silné protirakovinné účinky. Květák zkrátka právem můžeme považovat za zázračnou potravinu. 

Víte, že květák obsahuje větší množství vitaminu C než citróny a díky draslíku pomáhá udržet zdravé cévy a srdce? Navíc sloučenina indol – 3 – karabinol, kterou obsahuje, má silné protirakovinné účinky.

Květák zkrátka právem můžeme považovat za zázračnou potravinu. Kromě vitaminu C dodá tělu provitamin A, vitaminy skupiny B, vitamin K, draslík, vápník, zinek, mangan, měď a selen. Obsahuje velké množství vlákniny a působí blahodárně na celý trávicí systém. Je to proto ideální potravina pro všechny, kteří často trpí žaludečními obtížemi nebo zácpou.

Záleží ale na tom, v jaké úpravě květák konzumujeme. Smažený v trojobalu zdraví moc neprospívá. Protože květák obsahuje málo bílkovin, je vhodné doplnit ho například vajíčkem. Velice zdravý pokrm je proto takzvaný květákový mozeček. Květák se ale dá také dusit v páře, zapékat s bramborami či těstovinami a lze z něj připravit zdravou a chutnou polévku.

Využít ale můžete i jeho košťály, které stejně jako růžičky totiž obsahují mnoho vitaminů a minerálů. Dají se třeba nadrobno nasekat a přidat do zeleninové polévky. Jestliže vám vadí charakteristické aroma květáku při jeho vaření, můžete jej zmírnit přidáním bobkového listu či nového koření.

Květák se dá konzumovat i syrový. V tomto stavu je ale hůř stravitelný a může působit nadýmavě. Vzhledem k tomu, že obsahuje jen velmi málo kalorií, je květák výborná volba pro ty, kdo se snaží snížit hmotnost. Opět je ale klíčový způsob jeho přípravy. Smažení se rozhodně nedoporučuje.

Pokud byste ale přesto chtěli květák připravit na pánvi, vyhněte se trojobalu a připravte z něj placičky, které osmahnete na minimálním množství tuku. Díky vysokému obsahu vlákniny dokáže zasytit na dlouhou dobu a dodá tělu potřebné vitaminy a minerály. Měl by tedy rozhodně být jednou z pravidelných složek zdravého jídelníčku. 

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
renatin-blog-sila-kouzelnych-vuni.png

Renatin blog: Síla kouzelných vůní

03.06.2018Naposledy jsem se o skrytých silách rostlin přesvědčila na vlastní kůži u kamarádky – majitelky dvou koček. Místo mazlení s nimi jsem jako alergik dostala šplíchanec olivového oleje do dlaní, kam jsem přidala pár kapek levandulového esenciálního oleje. Směs jsem třením rozehřála a v klidu vdechovala. Po chvíli se nekompromisní nástup kašle a zahlenění uklidnil a konejšivá vůně mě přenesla do příjemné nálady.
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.