Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKvěták chrání před rakovinou a kardiovaskulárními chorobami
kvetak-chrani-pred-rakovinou-a-kardiovaskularnimi-chorobami.png

Květák chrání před rakovinou a kardiovaskulárními chorobami

Zveřejněno: 30.03.2016

Víte, že květák obsahuje větší množství vitaminu C než citróny a díky draslíku pomáhá udržet zdravé cévy a srdce? Navíc sloučenina indol – 3 – karabinol, kterou obsahuje, má silné protirakovinné účinky. Květák zkrátka právem můžeme považovat za zázračnou potravinu. 

Víte, že květák obsahuje větší množství vitaminu C než citróny a díky draslíku pomáhá udržet zdravé cévy a srdce? Navíc sloučenina indol – 3 – karabinol, kterou obsahuje, má silné protirakovinné účinky.

Květák zkrátka právem můžeme považovat za zázračnou potravinu. Kromě vitaminu C dodá tělu provitamin A, vitaminy skupiny B, vitamin K, draslík, vápník, zinek, mangan, měď a selen. Obsahuje velké množství vlákniny a působí blahodárně na celý trávicí systém. Je to proto ideální potravina pro všechny, kteří často trpí žaludečními obtížemi nebo zácpou.

Záleží ale na tom, v jaké úpravě květák konzumujeme. Smažený v trojobalu zdraví moc neprospívá. Protože květák obsahuje málo bílkovin, je vhodné doplnit ho například vajíčkem. Velice zdravý pokrm je proto takzvaný květákový mozeček. Květák se ale dá také dusit v páře, zapékat s bramborami či těstovinami a lze z něj připravit zdravou a chutnou polévku.

Využít ale můžete i jeho košťály, které stejně jako růžičky totiž obsahují mnoho vitaminů a minerálů. Dají se třeba nadrobno nasekat a přidat do zeleninové polévky. Jestliže vám vadí charakteristické aroma květáku při jeho vaření, můžete jej zmírnit přidáním bobkového listu či nového koření.

Květák se dá konzumovat i syrový. V tomto stavu je ale hůř stravitelný a může působit nadýmavě. Vzhledem k tomu, že obsahuje jen velmi málo kalorií, je květák výborná volba pro ty, kdo se snaží snížit hmotnost. Opět je ale klíčový způsob jeho přípravy. Smažení se rozhodně nedoporučuje.

Pokud byste ale přesto chtěli květák připravit na pánvi, vyhněte se trojobalu a připravte z něj placičky, které osmahnete na minimálním množství tuku. Díky vysokému obsahu vlákniny dokáže zasytit na dlouhou dobu a dodá tělu potřebné vitaminy a minerály. Měl by tedy rozhodně být jednou z pravidelných složek zdravého jídelníčku. 

Doporučujeme


jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.