Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKvašená zelenina: domácí multivitamin na zimu
kvasena-zelenina-domaci-multivitamin-na-zimu.png

Kvašená zelenina: domácí multivitamin na zimu

Zveřejněno: 05.01.2017

Asi víte, že 60 % naší imunity sídlí ve střevech. To, jak efektivně se naše tělo dokáže bránit virózám a bakteriím útočícím zvenku, ovlivňuje do velké míry právě složení našeho střevního mikrobiomu. Průmyslová strava plná aditiv a život ve stresu naše prospěšné bakteriální souputníky ve střevech hubí. Jako protilátku nasaďte kvašenou zeleninu. 

Asi víte, že 60 % naší imunity sídlí ve střevech. To, jak efektivně se naše tělo dokáže bránit virózám a bakteriím útočícím zvenku, ovlivňuje do velké míry právě složení našeho střevního mikrobiomu. Průmyslová strava plná aditiv a život ve stresu naše prospěšné bakteriální souputníky ve střevech hubí. Jako protilátku nasaďte kvašenou zeleninu. 

Po letech znovu dobývá kuchyně moderního člověka. Příprava kvašené zeleniny alias „pickles“ je snadná a levná. Její benefity jsou k nezaplacení. Přináší do střev prospěšné bakterie, které je pomáhají čistit a udržovat správný střevní mikrobiom.

Během kvašení rozkládají probiotické bakterie přirozené cukry v zelenině a vzniká kyselina mléčná. Zvyšuje se obsah enzymů pomáhajících dobrému trávení. Zelenina je díky nim lépe stravitelná sama o sobě, a navíc pomáhá trávení těžších jídel, lžíce nebo dvě skvěle doplní pečená a smažená masa. Třicet deka kysaného zelí denně zajistí potřebnou dávku vitaminu C. Kromě toho obsahuje i vitaminy E, K a většinu ze skupiny B, minerální látky (hořčík, draslík, železo, vápník či zinek).

Zelí obsahuje rozpustnou i nerozpustnou vlákninu a pochopitelně spoustu přátelských mikroorganismů, díky nimž jsme odolní a silní. Při infekcích pomáhají především jeho sirnaté složky, které mohou za štiplavou chuť. Nepleťte si kvašenou zeleninu se sterilovanou Vyjma kysaného zelí a okurek kvašenou zeleninu v obchodech běžně nekoupíte. Sterilovaná zelenina (okurky, papriky, zelí...) neprospívá zdraví tak jako kvašená. Jelikož prošla tepelnou úpravou, neobsahuje tolik enzymů, vitaminů ani přátelských bakterií.  

Podobné články: 

Koriandr – výborný pomocník při vaření, ale také silný zdroj vitaminů

Petržel a petrželová nať pomohou mimo jiné při problémech s močovým měchýřem

Doporučujeme


dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?