Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKvašená zelenina: domácí multivitamin na zimu
kvasena-zelenina-domaci-multivitamin-na-zimu.png

Kvašená zelenina: domácí multivitamin na zimu

Zveřejněno: 05.01.2017

Asi víte, že 60 % naší imunity sídlí ve střevech. To, jak efektivně se naše tělo dokáže bránit virózám a bakteriím útočícím zvenku, ovlivňuje do velké míry právě složení našeho střevního mikrobiomu. Průmyslová strava plná aditiv a život ve stresu naše prospěšné bakteriální souputníky ve střevech hubí. Jako protilátku nasaďte kvašenou zeleninu. 

Asi víte, že 60 % naší imunity sídlí ve střevech. To, jak efektivně se naše tělo dokáže bránit virózám a bakteriím útočícím zvenku, ovlivňuje do velké míry právě složení našeho střevního mikrobiomu. Průmyslová strava plná aditiv a život ve stresu naše prospěšné bakteriální souputníky ve střevech hubí. Jako protilátku nasaďte kvašenou zeleninu. 

Po letech znovu dobývá kuchyně moderního člověka. Příprava kvašené zeleniny alias „pickles“ je snadná a levná. Její benefity jsou k nezaplacení. Přináší do střev prospěšné bakterie, které je pomáhají čistit a udržovat správný střevní mikrobiom.

Během kvašení rozkládají probiotické bakterie přirozené cukry v zelenině a vzniká kyselina mléčná. Zvyšuje se obsah enzymů pomáhajících dobrému trávení. Zelenina je díky nim lépe stravitelná sama o sobě, a navíc pomáhá trávení těžších jídel, lžíce nebo dvě skvěle doplní pečená a smažená masa. Třicet deka kysaného zelí denně zajistí potřebnou dávku vitaminu C. Kromě toho obsahuje i vitaminy E, K a většinu ze skupiny B, minerální látky (hořčík, draslík, železo, vápník či zinek).

Zelí obsahuje rozpustnou i nerozpustnou vlákninu a pochopitelně spoustu přátelských mikroorganismů, díky nimž jsme odolní a silní. Při infekcích pomáhají především jeho sirnaté složky, které mohou za štiplavou chuť. Nepleťte si kvašenou zeleninu se sterilovanou Vyjma kysaného zelí a okurek kvašenou zeleninu v obchodech běžně nekoupíte. Sterilovaná zelenina (okurky, papriky, zelí...) neprospívá zdraví tak jako kvašená. Jelikož prošla tepelnou úpravou, neobsahuje tolik enzymů, vitaminů ani přátelských bakterií.  

Podobné články: 

Koriandr – výborný pomocník při vaření, ale také silný zdroj vitaminů

Petržel a petrželová nať pomohou mimo jiné při problémech s močovým měchýřem

Doporučujeme


jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.
nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.