Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKteré zelenině prospěje tepelná úprava a kterou jezte raději syrovou?
ktere-zelenine-prospeje-tepelna-uprava-a-kterou-jezte-radeji-syrovou.png

Které zelenině prospěje tepelná úprava a kterou jezte raději syrovou?

Zveřejněno: 16.11.2016

Vařit, či nevařit? Toť otázka. Obecné doporučení zní, že nejlepší je konzumovat zeleninu čerstvou a syrovou. Ovšem v některých případech může tepelná úprava pozitivním zdravotním přínosům zeleniny prospět. O kterou zeleninu se jedná? 

Vařit, či nevařit? Toť otázka. Obecné doporučení zní, že nejlepší je konzumovat zeleninu čerstvou a syrovou. Ovšem v některých případech může tepelná úprava pozitivním zdravotním přínosům zeleniny prospět. O kterou zeleninu se jedná?

Některé zdravé látky obsažené v zelenině, jako je například vitamin C, jsou na tepelnou úpravu extrémně citlivé. Pokud tedy chcete zachovat maximum zrovna tohoto vitaminu klíčového pro správně fungující imunitu, tepelnému zpracování zeleniny byste se měli vyhnout. Jiné zdravé látky, jako například betakaroten obsažený v mrkvi, ale lidský organismus snadněji vstřebá z mrkve vařené.

Čemu teplo prospěje

Betakaroten v mrkvi, ze kterého si lidské tělo následně vyrábí vitamin A, organismus snáz přijímá z vařené mrkve než ze syrové. Stejně tak může vaření prospět chřestu. Tedy za předpokladu, že chcete maximálně využít zdravotní přínos v něm obsaženého antioxidantu, kterým je kyselina ferulová.  Pokud restujete nebo dusíte rajčata, můžete sice snížit množství obsaženého vitaminu C, nicméně zase tělu usnadníte vstřebávání antioxidantu lykopenu.

A jakou zeleninu si dát raději syrovou

Na druhou stranu celá řada druhů zeleniny, kterou si obvykle spojujeme výhradně s vařením, dušením nebo zapékáním, by nám víc prospěla syrová. Patří sem třeba brokolice. Jejím vařením totiž snižujeme pozitivní účinek glukosinolátů, které bývají mimo jiné spojovány s prevencí rakoviny. Další zeleninou, kterou byste neměli vystavovat vysokým teplotám, je česnek. Teplo totiž snižuje snižuje množství alicinu, což je látka s téměř zázračnými účinky. Pokud syrový česnek a jeho charakteristickou vůni nemůžete vystát, měli byste aspoň co nejvíc zkrátit čas jeho tepelné úpravy. Do pokrmů byste ho proto měli přidat až těsně před koncem vaření.  

Doporučujeme


rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.