Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKteré zelenině prospěje tepelná úprava a kterou jezte raději syrovou?
ktere-zelenine-prospeje-tepelna-uprava-a-kterou-jezte-radeji-syrovou.png

Které zelenině prospěje tepelná úprava a kterou jezte raději syrovou?

Zveřejněno: 16.11.2016

Vařit, či nevařit? Toť otázka. Obecné doporučení zní, že nejlepší je konzumovat zeleninu čerstvou a syrovou. Ovšem v některých případech může tepelná úprava pozitivním zdravotním přínosům zeleniny prospět. O kterou zeleninu se jedná? 

Vařit, či nevařit? Toť otázka. Obecné doporučení zní, že nejlepší je konzumovat zeleninu čerstvou a syrovou. Ovšem v některých případech může tepelná úprava pozitivním zdravotním přínosům zeleniny prospět. O kterou zeleninu se jedná?

Některé zdravé látky obsažené v zelenině, jako je například vitamin C, jsou na tepelnou úpravu extrémně citlivé. Pokud tedy chcete zachovat maximum zrovna tohoto vitaminu klíčového pro správně fungující imunitu, tepelnému zpracování zeleniny byste se měli vyhnout. Jiné zdravé látky, jako například betakaroten obsažený v mrkvi, ale lidský organismus snadněji vstřebá z mrkve vařené.

Čemu teplo prospěje

Betakaroten v mrkvi, ze kterého si lidské tělo následně vyrábí vitamin A, organismus snáz přijímá z vařené mrkve než ze syrové. Stejně tak může vaření prospět chřestu. Tedy za předpokladu, že chcete maximálně využít zdravotní přínos v něm obsaženého antioxidantu, kterým je kyselina ferulová.  Pokud restujete nebo dusíte rajčata, můžete sice snížit množství obsaženého vitaminu C, nicméně zase tělu usnadníte vstřebávání antioxidantu lykopenu.

A jakou zeleninu si dát raději syrovou

Na druhou stranu celá řada druhů zeleniny, kterou si obvykle spojujeme výhradně s vařením, dušením nebo zapékáním, by nám víc prospěla syrová. Patří sem třeba brokolice. Jejím vařením totiž snižujeme pozitivní účinek glukosinolátů, které bývají mimo jiné spojovány s prevencí rakoviny. Další zeleninou, kterou byste neměli vystavovat vysokým teplotám, je česnek. Teplo totiž snižuje snižuje množství alicinu, což je látka s téměř zázračnými účinky. Pokud syrový česnek a jeho charakteristickou vůni nemůžete vystát, měli byste aspoň co nejvíc zkrátit čas jeho tepelné úpravy. Do pokrmů byste ho proto měli přidat až těsně před koncem vaření.  

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.