Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKřehký pórek prospívá zažívání
krehky-porek-prospiva-zazivani.png

Křehký pórek prospívá zažívání

Zveřejněno: 15.12.2017

Pór zahradní je opředen legendami, které mu přisuzují řadu úžasných vlastností. V dávných dobách měl zabraňovat otravám, zvyšovat fyzickou sílu, chránit před zraněním, ale i zahánět noční můry. Dnes se v kuchyni uplatňuje jako zelenina s jemným aroma i coby koření, jež dodá jídlu příjemný říz.

Možná byste do této nenápadné zeleniny ani neřekli, jakým je skvělým zdrojem živin. Obsahuje vitaminy A, B, C, K a kyselinu listovou, jež je pro tělo obzvlášť důležitá v těhotenství, protože prospívá správnému vývoji plodu.

Je cenným zdrojem minerálů, jako je železo, hořčík, draslík a fosfor. Bohatý poměr vlákniny přispívá ke snížení hladiny cholesterolu v krvi. Látka kaempferol chrání cévy proti volným radikálům, proto by na pórek neměli zapomínat senioři, aby zmírnili riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Sirné silice, které pór obsahuje, podporují dobré zažívání a činnost ledvin. Látka allicin působí proti bakteriím, virům a kvasinkám. U žen pomáhá zmírnit časté problémy spojené s močovým měchýřem.

Nejvíce zdravých látek si pór zachová, pokud ho jíme v syrovém stavu. Proto neváhejme si ho dopřávat co nejčastěji. Výborně pozdvihne chuť tvarohové pomazánky. Velké oblibě se ale těší i v teplé kuchyni.

TIP: Zapečený pórkový koláč

Plech vyložte cereálním listovým těstem. Na másle osmahněte 1 cibuli, přidejte 1 nasekaný pórek, 300 g šunky a orestujte. Směs navršte na těsto a zalijte lehce osolenou a opepřenou směsí ze smetany ke šlehání (1 kelímek), 3 vajec a 300 g nastrouhaného eidamu. Pečte necelou půlhodinku v troubě na 200 °C.

Nejlepší podzimní dobroty z řepy

3 Nej způsoby jak si pochutnat na dýni

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
stitna-zlaza-u-zvirat-nebezpecny-a-drahy-nepritel.png

Štítná žláza u zvířat – nebezpečný a drahý nepřítel

20.03.2018Ročně Češi vynaloží až dvě miliardy korun na zdravotní péči o domácí mazlíčky. Stejně jako u lidí přitom pouhý krevní rozbor napoví, co zvíře trápí, a lze tedy včas zahájit léčbu, která pak může být nejen účinnější, ale i levnější. Jak ukazují zjištění laboratoří synlab czech, velmi častým problémem psů i koček je onemocnění štítné žlázy. Často však u nich bývá odhaleno pozdě a o zvíře tak není adekvátně postaráno.