Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKřehký pórek prospívá zažívání
krehky-porek-prospiva-zazivani.png

Křehký pórek prospívá zažívání

Zveřejněno: 15.12.2017

Pór zahradní je opředen legendami, které mu přisuzují řadu úžasných vlastností. V dávných dobách měl zabraňovat otravám, zvyšovat fyzickou sílu, chránit před zraněním, ale i zahánět noční můry. Dnes se v kuchyni uplatňuje jako zelenina s jemným aroma i coby koření, jež dodá jídlu příjemný říz.

Možná byste do této nenápadné zeleniny ani neřekli, jakým je skvělým zdrojem živin. Obsahuje vitaminy A, B, C, K a kyselinu listovou, jež je pro tělo obzvlášť důležitá v těhotenství, protože prospívá správnému vývoji plodu.

Je cenným zdrojem minerálů, jako je železo, hořčík, draslík a fosfor. Bohatý poměr vlákniny přispívá ke snížení hladiny cholesterolu v krvi. Látka kaempferol chrání cévy proti volným radikálům, proto by na pórek neměli zapomínat senioři, aby zmírnili riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Sirné silice, které pór obsahuje, podporují dobré zažívání a činnost ledvin. Látka allicin působí proti bakteriím, virům a kvasinkám. U žen pomáhá zmírnit časté problémy spojené s močovým měchýřem.

Nejvíce zdravých látek si pór zachová, pokud ho jíme v syrovém stavu. Proto neváhejme si ho dopřávat co nejčastěji. Výborně pozdvihne chuť tvarohové pomazánky. Velké oblibě se ale těší i v teplé kuchyni.

TIP: Zapečený pórkový koláč

Plech vyložte cereálním listovým těstem. Na másle osmahněte 1 cibuli, přidejte 1 nasekaný pórek, 300 g šunky a orestujte. Směs navršte na těsto a zalijte lehce osolenou a opepřenou směsí ze smetany ke šlehání (1 kelímek), 3 vajec a 300 g nastrouhaného eidamu. Pečte necelou půlhodinku v troubě na 200 °C.

Nejlepší podzimní dobroty z řepy

3 Nej způsoby jak si pochutnat na dýni

Doporučujeme


jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.