Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKolik ovoce a zeleniny byste měli v zájmu svého zdraví denně sníst?
kolik-ovoce-a-zeleniny-byste-meli-v-zajmu-sveho-zdravi-denne-snist.png

Kolik ovoce a zeleniny byste měli v zájmu svého zdraví denně sníst?

Zveřejněno: 30.05.2017

Ovoce a zelenina jsou klíčovými potravinami pro naši vitalitu, to je stará známá věc. Jaké druhy ovoce a zeleniny jsou ale těmi nejsilnějšími bojovníky proti závažným chorobám, jako je rakovina nebo srdeční onemocnění, a v jakém množství bychom je měli jíst?   

Ovoce a zelenina jsou klíčovými potravinami pro naši vitalitu, to je stará známá věc. Jaké druhy ovoce a zeleniny jsou ale těmi nejsilnějšími bojovníky proti závažným chorobám, jako je rakovina nebo srdeční onemocnění, a v jakém množství bychom je měli jíst? 

Vědci z Královské univerzity v Londýně došli na základě desítek studií ke zjištění, že optimální je zkonzumovat 800 gramů ovoce a zeleniny denně. Denní příjem takového množství ovoce a zeleniny je dle jejich propočtů spojený se sníženým rizikem srdečních onemocnění o 24 %, mrtvice o 33 %, kardiovaskulárních onemocnění o 28 %, rakoviny o 13 % a předčasného úmrtí o 31 %. Výpočet se zakládá na srovnání s nulovým příjmem těchto potravin.

Nejvíce se v boji proti výše uvedeným chorobám osvědčily tyto potraviny: jablka, hrušky, citrusy, saláty a další listová zelenina jako špenát nebo čekanka. Dále brokolice, zelí a květák. Mezi zeleninu s vlivem na snížení rizika rakoviny se řadí mimo jiné zelené fazolky, mrkev, žlutá paprika a košťálová zelenina.

Vedoucí tohoto výzkumu, jehož výsledky publikoval Mezinárodní magazín epidemiologie, uvedl, že za zdravotními benefity stojí zejména komplexní síť živin v ovoci a zelenině. Pomáhá při snižování krevního tlaku a hladiny cholesterolu a zvyšování odolnosti cévní soustavy a celé imunity.

Důležité jsou antioxidanty, které mohou redukovat poškození DNA či riziko rakoviny. Širokou škálu zdraví prospěšných látek nelze plnohodnotně nahradit pouze doplňky stravy v tabletách. Čerstvé ovoce a zelenina jsou nenahraditelné. 

5 druhů extra zdravého ovoce, které dozrává v létě

Zdravotní přínosy podzimní zeleniny a ovoce​  

Doporučujeme


jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.