Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKolik ovoce a zeleniny byste měli v zájmu svého zdraví denně sníst?
kolik-ovoce-a-zeleniny-byste-meli-v-zajmu-sveho-zdravi-denne-snist.png

Kolik ovoce a zeleniny byste měli v zájmu svého zdraví denně sníst?

Zveřejněno: 30.05.2017

Ovoce a zelenina jsou klíčovými potravinami pro naši vitalitu, to je stará známá věc. Jaké druhy ovoce a zeleniny jsou ale těmi nejsilnějšími bojovníky proti závažným chorobám, jako je rakovina nebo srdeční onemocnění, a v jakém množství bychom je měli jíst?   

Ovoce a zelenina jsou klíčovými potravinami pro naši vitalitu, to je stará známá věc. Jaké druhy ovoce a zeleniny jsou ale těmi nejsilnějšími bojovníky proti závažným chorobám, jako je rakovina nebo srdeční onemocnění, a v jakém množství bychom je měli jíst? 

Vědci z Královské univerzity v Londýně došli na základě desítek studií ke zjištění, že optimální je zkonzumovat 800 gramů ovoce a zeleniny denně. Denní příjem takového množství ovoce a zeleniny je dle jejich propočtů spojený se sníženým rizikem srdečních onemocnění o 24 %, mrtvice o 33 %, kardiovaskulárních onemocnění o 28 %, rakoviny o 13 % a předčasného úmrtí o 31 %. Výpočet se zakládá na srovnání s nulovým příjmem těchto potravin.

Nejvíce se v boji proti výše uvedeným chorobám osvědčily tyto potraviny: jablka, hrušky, citrusy, saláty a další listová zelenina jako špenát nebo čekanka. Dále brokolice, zelí a květák. Mezi zeleninu s vlivem na snížení rizika rakoviny se řadí mimo jiné zelené fazolky, mrkev, žlutá paprika a košťálová zelenina.

Vedoucí tohoto výzkumu, jehož výsledky publikoval Mezinárodní magazín epidemiologie, uvedl, že za zdravotními benefity stojí zejména komplexní síť živin v ovoci a zelenině. Pomáhá při snižování krevního tlaku a hladiny cholesterolu a zvyšování odolnosti cévní soustavy a celé imunity.

Důležité jsou antioxidanty, které mohou redukovat poškození DNA či riziko rakoviny. Širokou škálu zdraví prospěšných látek nelze plnohodnotně nahradit pouze doplňky stravy v tabletách. Čerstvé ovoce a zelenina jsou nenahraditelné. 

5 druhů extra zdravého ovoce, které dozrává v létě

Zdravotní přínosy podzimní zeleniny a ovoce​  

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.