Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKolik ovoce a zeleniny byste měli v zájmu svého zdraví denně sníst?
kolik-ovoce-a-zeleniny-byste-meli-v-zajmu-sveho-zdravi-denne-snist.png

Kolik ovoce a zeleniny byste měli v zájmu svého zdraví denně sníst?

Zveřejněno: 30.05.2017

Ovoce a zelenina jsou klíčovými potravinami pro naši vitalitu, to je stará známá věc. Jaké druhy ovoce a zeleniny jsou ale těmi nejsilnějšími bojovníky proti závažným chorobám, jako je rakovina nebo srdeční onemocnění, a v jakém množství bychom je měli jíst?   

Ovoce a zelenina jsou klíčovými potravinami pro naši vitalitu, to je stará známá věc. Jaké druhy ovoce a zeleniny jsou ale těmi nejsilnějšími bojovníky proti závažným chorobám, jako je rakovina nebo srdeční onemocnění, a v jakém množství bychom je měli jíst? 

Vědci z Královské univerzity v Londýně došli na základě desítek studií ke zjištění, že optimální je zkonzumovat 800 gramů ovoce a zeleniny denně. Denní příjem takového množství ovoce a zeleniny je dle jejich propočtů spojený se sníženým rizikem srdečních onemocnění o 24 %, mrtvice o 33 %, kardiovaskulárních onemocnění o 28 %, rakoviny o 13 % a předčasného úmrtí o 31 %. Výpočet se zakládá na srovnání s nulovým příjmem těchto potravin.

Nejvíce se v boji proti výše uvedeným chorobám osvědčily tyto potraviny: jablka, hrušky, citrusy, saláty a další listová zelenina jako špenát nebo čekanka. Dále brokolice, zelí a květák. Mezi zeleninu s vlivem na snížení rizika rakoviny se řadí mimo jiné zelené fazolky, mrkev, žlutá paprika a košťálová zelenina.

Vedoucí tohoto výzkumu, jehož výsledky publikoval Mezinárodní magazín epidemiologie, uvedl, že za zdravotními benefity stojí zejména komplexní síť živin v ovoci a zelenině. Pomáhá při snižování krevního tlaku a hladiny cholesterolu a zvyšování odolnosti cévní soustavy a celé imunity.

Důležité jsou antioxidanty, které mohou redukovat poškození DNA či riziko rakoviny. Širokou škálu zdraví prospěšných látek nelze plnohodnotně nahradit pouze doplňky stravy v tabletách. Čerstvé ovoce a zelenina jsou nenahraditelné. 

5 druhů extra zdravého ovoce, které dozrává v létě

Zdravotní přínosy podzimní zeleniny a ovoce​  

Doporučujeme


rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.