Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKolik hodin spánku je ideální a jak snáz usínat?
kolik-hodin-spanku-je-idealni-a-jak-snaz-usinat.jpg

Kolik hodin spánku je ideální a jak snáz usínat?

Zveřejněno: 21.10.2015

Britští odborníci na výzkum spánku z univerzity v Oxfordu přišli nedávno s tvrzením, že školákům starším deseti let by vyučování mělo začínat až v deset hodin. Tým vědců v čele s doktorem Paulem Kelleym navíc v závěru své studie tvrdí, že i dospělí by do zaměstnání měli chodit později než na devátou hodinu ranní. Kdyby si prý lidé ráno o hodinu přispali, byli by výkonnější a pro jejich organismus by to bylo zdravější. Kolik hodin spánku je vlastně pro naše zdraví ideální a co dělat, pokud máte se spánkem potíže? 

Britští odborníci na výzkum spánku z univerzity v Oxfordu přišli nedávno s tvrzením, že školákům starším deseti let by vyučování mělo začínat až v deset hodin. Tým vědců v čele s doktorem Paulem Kelleym navíc v závěru své studie tvrdí, že i dospělí by do zaměstnání měli chodit později než na devátou hodinu ranní. Kdyby si prý lidé ráno o hodinu přispali, byli by výkonnější a pro jejich organismus by to bylo zdravější. Kolik hodin spánku je vlastně pro naše zdraví ideální a co dělat, pokud máte se spánkem potíže?

Pro většinu českých pracujících a studentů je doporučení chodit do práce či do školy až na desátou hodinu v praxi naprosto neuskutečnitelné. I když ale ráno musíte brzo vstávat, je možné ovlivnit kvalitu spánku. Jak?

Usínat a vstávat byste měli stále ve stejnou dobu. U lidí, kteří pracují na směny, je to samozřejmě problém, ale všichni ostatní by toto pravidlo měli zkusit dodržovat.

Uléhat byste měli s prázdným žaludkem. Poslední jídlo byste měli zkonzumovat zhruba tři hodiny před tím, než plánujete jít spát.

Čaj nebo kávu byste si měli naposledy dopřát kolem čtvrté hodiny odpoledne. Pokud máte s usínáním problémy, neměli byste je řešit sklenkou alkoholu. Už po malém množství je totiž spánek méně kvalitní, než bez něj. Pokud se vám nepodaří usnout do patnácti minut, neměli byste se silou vůle nutit spát, nebo zírat hodinu do stropu. Ideální je vstát a věnovat se nějaké příjemné, uklidňující činnosti.

Uvařte si meduňkový čaj, čtěte si knížku, věnujte se nějaké ruční práci. Zkuste se ale po setmění vyvarovat surfování na internetu nebo práci na počítači. Některé studie z poslední doby totiž tvrdí, že záření z monitorů může mít vliv na uvolňování melatoninu. Tento hormon je klíčový pro správný spánkový rytmus. Když se harmonogram jeho uvolňování naruší, může to mimo jiné způsobovat právě nespavost.

Na otázku, kolik hodin spánku je pro zdraví ideální, neexistuje jednoznačná odpověď. Dospělí lidé obvykle potřebují 6 – 8 spánku. Minimu populace ale stačí i méně, zlomek lidí potřebuje naopak k optimálnímu odpočinku spát ještě déle než 8 hodin. I když dokážeme potřebu spánku vědomě oddalovat, a dokonce si ho dlouhodobě odpírat, rozhodně to není zdravé. 

Doporučujeme


zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!