Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKolik hodin spánku je ideální a jak snáz usínat?
kolik-hodin-spanku-je-idealni-a-jak-snaz-usinat.jpg

Kolik hodin spánku je ideální a jak snáz usínat?

Zveřejněno: 21.10.2015

Britští odborníci na výzkum spánku z univerzity v Oxfordu přišli nedávno s tvrzením, že školákům starším deseti let by vyučování mělo začínat až v deset hodin. Tým vědců v čele s doktorem Paulem Kelleym navíc v závěru své studie tvrdí, že i dospělí by do zaměstnání měli chodit později než na devátou hodinu ranní. Kdyby si prý lidé ráno o hodinu přispali, byli by výkonnější a pro jejich organismus by to bylo zdravější. Kolik hodin spánku je vlastně pro naše zdraví ideální a co dělat, pokud máte se spánkem potíže? 

Britští odborníci na výzkum spánku z univerzity v Oxfordu přišli nedávno s tvrzením, že školákům starším deseti let by vyučování mělo začínat až v deset hodin. Tým vědců v čele s doktorem Paulem Kelleym navíc v závěru své studie tvrdí, že i dospělí by do zaměstnání měli chodit později než na devátou hodinu ranní. Kdyby si prý lidé ráno o hodinu přispali, byli by výkonnější a pro jejich organismus by to bylo zdravější. Kolik hodin spánku je vlastně pro naše zdraví ideální a co dělat, pokud máte se spánkem potíže?

Pro většinu českých pracujících a studentů je doporučení chodit do práce či do školy až na desátou hodinu v praxi naprosto neuskutečnitelné. I když ale ráno musíte brzo vstávat, je možné ovlivnit kvalitu spánku. Jak?

Usínat a vstávat byste měli stále ve stejnou dobu. U lidí, kteří pracují na směny, je to samozřejmě problém, ale všichni ostatní by toto pravidlo měli zkusit dodržovat.

Uléhat byste měli s prázdným žaludkem. Poslední jídlo byste měli zkonzumovat zhruba tři hodiny před tím, než plánujete jít spát.

Čaj nebo kávu byste si měli naposledy dopřát kolem čtvrté hodiny odpoledne. Pokud máte s usínáním problémy, neměli byste je řešit sklenkou alkoholu. Už po malém množství je totiž spánek méně kvalitní, než bez něj. Pokud se vám nepodaří usnout do patnácti minut, neměli byste se silou vůle nutit spát, nebo zírat hodinu do stropu. Ideální je vstát a věnovat se nějaké příjemné, uklidňující činnosti.

Uvařte si meduňkový čaj, čtěte si knížku, věnujte se nějaké ruční práci. Zkuste se ale po setmění vyvarovat surfování na internetu nebo práci na počítači. Některé studie z poslední doby totiž tvrdí, že záření z monitorů může mít vliv na uvolňování melatoninu. Tento hormon je klíčový pro správný spánkový rytmus. Když se harmonogram jeho uvolňování naruší, může to mimo jiné způsobovat právě nespavost.

Na otázku, kolik hodin spánku je pro zdraví ideální, neexistuje jednoznačná odpověď. Dospělí lidé obvykle potřebují 6 – 8 spánku. Minimu populace ale stačí i méně, zlomek lidí potřebuje naopak k optimálnímu odpočinku spát ještě déle než 8 hodin. I když dokážeme potřebu spánku vědomě oddalovat, a dokonce si ho dlouhodobě odpírat, rozhodně to není zdravé. 

Doporučujeme


planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
kocky-a-ledviny-proc-je-nutna-preventivni-pece.jpg

Kočky a ledviny – proč je nutná preventivní péče?

13.07.2018Kočky se nebojí žádné šarvátky a většinou z nich také vyváznou bez úhony, jako by doopravdy měly devět životů. Jednu neviditelnou slabinu ale sdílejí všechny z nich – ledviny, respektive závažné onemocnění ledvin, které může vyústit až v jejich kompletní selhání. Zákeřnost tohoto onemocnění spočívá v tom, že jeho příznaky jsou viditelné až ve chvíli, kdy už je pozdě. Spolehlivým způsobem, jak toto onemocnění včas odhalit, je laboratorní test krve nebo moči.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?