Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKolik hodin spánku je ideální a jak snáz usínat?
kolik-hodin-spanku-je-idealni-a-jak-snaz-usinat.jpg

Kolik hodin spánku je ideální a jak snáz usínat?

Zveřejněno: 21.10.2015

Britští odborníci na výzkum spánku z univerzity v Oxfordu přišli nedávno s tvrzením, že školákům starším deseti let by vyučování mělo začínat až v deset hodin. Tým vědců v čele s doktorem Paulem Kelleym navíc v závěru své studie tvrdí, že i dospělí by do zaměstnání měli chodit později než na devátou hodinu ranní. Kdyby si prý lidé ráno o hodinu přispali, byli by výkonnější a pro jejich organismus by to bylo zdravější. Kolik hodin spánku je vlastně pro naše zdraví ideální a co dělat, pokud máte se spánkem potíže? 

Britští odborníci na výzkum spánku z univerzity v Oxfordu přišli nedávno s tvrzením, že školákům starším deseti let by vyučování mělo začínat až v deset hodin. Tým vědců v čele s doktorem Paulem Kelleym navíc v závěru své studie tvrdí, že i dospělí by do zaměstnání měli chodit později než na devátou hodinu ranní. Kdyby si prý lidé ráno o hodinu přispali, byli by výkonnější a pro jejich organismus by to bylo zdravější. Kolik hodin spánku je vlastně pro naše zdraví ideální a co dělat, pokud máte se spánkem potíže?

Pro většinu českých pracujících a studentů je doporučení chodit do práce či do školy až na desátou hodinu v praxi naprosto neuskutečnitelné. I když ale ráno musíte brzo vstávat, je možné ovlivnit kvalitu spánku. Jak?

Usínat a vstávat byste měli stále ve stejnou dobu. U lidí, kteří pracují na směny, je to samozřejmě problém, ale všichni ostatní by toto pravidlo měli zkusit dodržovat.

Uléhat byste měli s prázdným žaludkem. Poslední jídlo byste měli zkonzumovat zhruba tři hodiny před tím, než plánujete jít spát.

Čaj nebo kávu byste si měli naposledy dopřát kolem čtvrté hodiny odpoledne. Pokud máte s usínáním problémy, neměli byste je řešit sklenkou alkoholu. Už po malém množství je totiž spánek méně kvalitní, než bez něj. Pokud se vám nepodaří usnout do patnácti minut, neměli byste se silou vůle nutit spát, nebo zírat hodinu do stropu. Ideální je vstát a věnovat se nějaké příjemné, uklidňující činnosti.

Uvařte si meduňkový čaj, čtěte si knížku, věnujte se nějaké ruční práci. Zkuste se ale po setmění vyvarovat surfování na internetu nebo práci na počítači. Některé studie z poslední doby totiž tvrdí, že záření z monitorů může mít vliv na uvolňování melatoninu. Tento hormon je klíčový pro správný spánkový rytmus. Když se harmonogram jeho uvolňování naruší, může to mimo jiné způsobovat právě nespavost.

Na otázku, kolik hodin spánku je pro zdraví ideální, neexistuje jednoznačná odpověď. Dospělí lidé obvykle potřebují 6 – 8 spánku. Minimu populace ale stačí i méně, zlomek lidí potřebuje naopak k optimálnímu odpočinku spát ještě déle než 8 hodin. I když dokážeme potřebu spánku vědomě oddalovat, a dokonce si ho dlouhodobě odpírat, rozhodně to není zdravé. 

Doporučujeme


renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.