Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyKedluben může pokrýt denní potřebu vitaminu C
kedluben-muze-pokryt-denni-potrebu-vitaminu-c.png

Kedluben může pokrýt denní potřebu vitaminu C

Zveřejněno: 05.05.2017

Možná byste do této bulvy neřekli, jak je výjimečná. Vypadá nenápadně, ale množství vitaminů, které obsahuje, je skutečně úctyhodné. Její sezona právě začíná. Věděli jste, že zpracovat můžete i kedlubnové listy?

Možná byste do této bulvy neřekli, jak je výjimečná. Vypadá nenápadně, ale množství vitaminů, které obsahuje, je skutečně úctyhodné. Její sezona právě začíná.

Věděli jste, že zpracovat můžete i kedlubnové listy? Kedluben je příbuzný s brokolicí a květákem, jež patří mezi oblíbenou košťálovou zeleninu. Obsahuje velké množství vitaminu C, který posiluje imunitní systém. Sto gramů mladého jarního kedlubnu dokáže pokrýt doporučenou denní dávku „céčka“ (60 mg). Kromě toho je také nezanedbatelným zdrojem vápníku, draslíku a železa. Všechny tyto cenné látky se v ještě větším množství vyskytují v nati, jíž se ale obvykle zbavujeme. Pokud pěstitel nepoužívá chemické postřiky, nasekejte nať do zeleninového salátu, polévky, na chléb s máslem nebo ji připravte jako špenát. Samotná bulva se dá kromě konzumace zasyrova (která je nejzdravější) také tepelně upravovat. Specialitou našich babiček je takzvané kedlubnové zelí, jímž můžete nahradit to klasické. Připravíte ho rychleji a bývá sladší. K dalšímu bohatství kedlubnů patří obsah vitaminů skupiny B, například kyseliny pantothenové, která se účastní metabolismu všech živin v těle. A nesmíme zapomenout na vlákninu, jež blahodárně působí na trávicí trakt. Víte, že... Bílá odrůda dokáže dorůst až do váhy 3–4 kilogramů.

Česko se pyšní unikátem – v roce 1978 u nás byla vyšlechtěna odrůda Gigant, jejíž bulvy váží až 5 kilogramů.

Kedlubny hrají roli v prevenci rakoviny a tělu dodají vitaminy i minerály

Polévka zahřeje a prospěje zdraví

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.