Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJsou houby zdravé? Hodně záleží na tom, jak je upravíte
jsou-houby-zdrave-hodne-zalezi-na-tom-jak-je-upravite.jpg

Jsou houby zdravé? Hodně záleží na tom, jak je upravíte

Zveřejněno: 08.08.2016

Sbírání hub je mezi Čechy zvlášť v létě a na podzim velmi oblíbenou kratochvílí. Jedná se ale jen o vlastnoručně nasbíranou pochoutku, která nám ozvláštní jídelníček, nebo nám houby mohou i zdravotně prospět? Takové houbové řízky smažené v trojobalu nejsou zrovna úplně nejzdravější. Zeleninová polévka z hlívy ústřičné našemu zdraví naopak prospěje. 

Sbírání hub je mezi Čechy zvlášť v létě a na podzim velmi oblíbenou kratochvílí. Jedná se ale jen o vlastnoručně nasbíranou pochoutku, která nám ozvláštní jídelníček, nebo nám houby mohou i zdravotně prospět?

Takové houbové řízky smažené v trojobalu nejsou zrovna úplně nejzdravější. Zeleninová polévka z hlívy ústřičné našemu zdraví naopak prospěje. V první řadě je pozitivní už samotný sběr hub. Pohyb na čerstvém vzduchu je zdravý vždycky bez ohledu na to, zda domů přineseme košík plný pravých hřibů nebo přijdeme s prázdnou. Jak je to ale s blahodárností hub pro organismus?

Protože obsahují jen velmi malé množství kalorií, mohou si je bez výčitek dopřát i ti, kdo trpí nadváhou a chtějí optimalizovat svou hmotnost. Pozitivní pro náš trávicí trakt je poměrně vysoký obsah vlákniny, kterou mimo jiné tvoří polysacharid chitin zastoupený v buněčných stěnách hub. Protože řada lidí má s dostatečným přísunem vlákniny potíže, mohou ji částečně doplnit právě konzumací hub.

Extrémně důležitý je ale způsob, jakým je uvaříme. Smažení v trojobalu rozhodně není ideální. Zdravější alternativu představují houbové polévky se zeleninou a česnekem nebo třeba dušené houby s kmínem. Protože jsou ovšem v jakékoliv formě poměrně těžko stravitelné, měli by se jejich nadměrné konzumaci vyhnout všichni, kdo mají s trávením dlouhodobější problémy. Ze stejného důvodu se houby nedoporučují malým dětem zhruba do věku tří let.

A jedna zajímavost na závěr. Podle Informačního centra pro bezpečnost potravin Ministerstva zemědělství ČR je pro houby charakteristický vyšší obsah provitaminu D2. Většina populace pokrývá svoji potřebu vitaminu D především příjmem jeho varianty D3 (cholekalciferolu) z živočišných produktů, houby proto mohou být nezanedbatelným zdrojem vitaminu D pro vegany, kteří se živočišným produktům vyhýbají. 

Doporučujeme


renatin-blog-top-5-prirodnich-pomocniku-na-cesty.png

Renatin blog: TOP 5 přírodních pomocníků na cesty

15.06.2018Ať už v Česku, nebo zahraničí, lékárnička je jedna z věcí, které by na dovolené chybět neměly. Těžko se obejdete například bez léků proti bolesti či alergii, pokud jí zrovna trpíte. V takovém případě je lepší se spolehnout na osvědčené přípravky.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.