Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJedno jablko denně dokáže divy
jedno-jablko-denne-dokaze-divy.png

Jedno jablko denně dokáže divy

Zveřejněno: 03.02.2017

Každý rok se jich sklidí 40 milionů tun. Více se urodí už jen hroznového vína, pomerančů a banánů. Když je budete jíst pravidelně, srovná se vám trávení a ulehčíte práci důležitým orgánům. Zařaďte je do svého jídelníčku právě teď – syrová, dušená, pečená – a podpořte imunitu.

Každý rok se jich sklidí 40 milionů tun. Více se urodí už jen hroznového vína, pomerančů a banánů. Když je budete jíst pravidelně, srovná se vám trávení a ulehčíte práci důležitým orgánům. Zařaďte je do svého jídelníčku právě teď – syrová, dušená, pečená – a podpořte imunitu.

Energeticky nejsou jablka příliš vydatná, protože obsahují až 83 % vody. Organismu ale dodají spoustu cenných látek. Mají obdivuhodnou schopnost regulovat činnost celé řady tělesných orgánů. Posilují imunitní systém, pozitivně působí na krevní oběh, srdce, cévy a stabilizují hladinu cukru v krvi. Jablka obsahují velké množství vlákniny (pektinu). Ten v žaludku bobtná a váže na sebe přebytečné tekutiny a toxické látky, například olovo a rtuť, a pomáhá je odvádět z těla ven.

Vláknina blahodárně působí na střeva a v kombinaci s organickými kyselinami (které jablko rovněž obsahuje) přispívá k obnově střevního mikrobiomu. Jablka tak slouží i jako přirozený posilovač imunity. Díky pektinu ovlivňují peristaltiku střev a upravují jejich funkci. Při zácpě zkuste snídat jedno až dvě jablka nalačno. Povzbuzují činnost střev a pomáhají při pravidelném vyprazdňování.

Prospěšnější je jíst jablka celá, nikoliv jen odšťavněná ve formě džusu. Stejně tak je dobré neloupat z nich slupku – ta je zdrojem vitaminů a minerálů, ale i nerozpustné vlákniny, která jako jemný kartáček zbavuje střeva zbytků potravy. Přednost dávejte tuzemským plodům před těmi, které k nám vážily dlouhou cestu ze zahraničí. Ideálně mějte po ruce ovoce z vlastní zahrádky.

Které zelenině prospěje tepelná úprava a kterou jezte raději syrovou?

Co jste možná nevěděli o pálivých chilli papričkách

Doporučujeme


cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.