Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJarní únava je fenomén. Co proti ní zabírá?
jarni-unava-je-fenomen-co-proti-ni-zabira.jpg

Jarní únava je fenomén. Co proti ní zabírá?

Zveřejněno: 26.02.2014

S přicházejícím jarem na mnohé z nás padá podivná těžkost. Nic se nám nechce, jsme unavení, nejraději bychom strávili celý den v posteli. Jarní únava je celospolečenský fenomén, potýká se s ní velká část naší populace. Co na ní zabírá, a jak s ní bojovat?

Co se vlastně děje s naším tělem? Je to jen pocit, výmysl nebo má jarní únava nějaký reálný základ? Jarní únava může být způsobena více faktory. A u každého z nás je to samozřejmě jinak. Někdo je citlivější na změny počasí, někdo méně. Někdo sportoval pravidelně i přes zimu, někdo byl jen jeden víkend na sjezdovkách. Důležitá je také celková pohoda i vaše životospráva. Kdo často pil alkohol, na toho obvykle dopadne jarní únava o to tvrději.

Na druhou stranu měla letošní zima poměrně hodně slunečných dnů, což se může promítnout nejen do naší pohody, ale může to mít i vliv na naši jarní únavu. Během zimy je také více zatížen náš imunitní systém. Brání nás proti všemožným onemocněním, ale po zimě je (právem) vyčerpán. Zima byla zápřahem také pro naše orgány. Především játra, žaludek a žlučník, které se musely poprat s větší konzumací jídla, případně těžšími jídly, sladkým či kávou. U některých lidí také dostaly orgány zabrat z důvodu větší konzumace alkoholu. Většině lidí navíc přes zimu chyběly vitamíny. Co však udělat pokud se opravdu cítíte unaveni více než obvykle?

Cest ke zlepšení je více, a můžete je kombinovat. Začněte například lehčí stravou. Někomu dokonce pomůže vynechání mléka a mléčných výrobků. Také méně solte. Jezte více zeleniny, doporučuje se většinou ta zelená. Ostatní ještě nemívá tolik vitamínů. Můžete také vyzkoušet očistu těla. Dalším krokem může být více pohybu. Zkuste třeba chodit do práce pěšky (alespoň část cesty). Dobré je neponocovat, a chodit včas spát. Většině lidí také pomáhá větší duševní pohoda, což se samozřejmě jednodušeji napíše, než udělá. A pokud se vás drží jarní únava opravdu dlouho (v řádu několika týdnů až měsíců) vyhledejte raději radu svého lékaře.

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.