Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJarní únava je fenomén. Co proti ní zabírá?
jarni-unava-je-fenomen-co-proti-ni-zabira.jpg

Jarní únava je fenomén. Co proti ní zabírá?

Zveřejněno: 26.02.2014

S přicházejícím jarem na mnohé z nás padá podivná těžkost. Nic se nám nechce, jsme unavení, nejraději bychom strávili celý den v posteli. Jarní únava je celospolečenský fenomén, potýká se s ní velká část naší populace. Co na ní zabírá, a jak s ní bojovat?

Co se vlastně děje s naším tělem? Je to jen pocit, výmysl nebo má jarní únava nějaký reálný základ? Jarní únava může být způsobena více faktory. A u každého z nás je to samozřejmě jinak. Někdo je citlivější na změny počasí, někdo méně. Někdo sportoval pravidelně i přes zimu, někdo byl jen jeden víkend na sjezdovkách. Důležitá je také celková pohoda i vaše životospráva. Kdo často pil alkohol, na toho obvykle dopadne jarní únava o to tvrději.

Na druhou stranu měla letošní zima poměrně hodně slunečných dnů, což se může promítnout nejen do naší pohody, ale může to mít i vliv na naši jarní únavu. Během zimy je také více zatížen náš imunitní systém. Brání nás proti všemožným onemocněním, ale po zimě je (právem) vyčerpán. Zima byla zápřahem také pro naše orgány. Především játra, žaludek a žlučník, které se musely poprat s větší konzumací jídla, případně těžšími jídly, sladkým či kávou. U některých lidí také dostaly orgány zabrat z důvodu větší konzumace alkoholu. Většině lidí navíc přes zimu chyběly vitamíny. Co však udělat pokud se opravdu cítíte unaveni více než obvykle?

Cest ke zlepšení je více, a můžete je kombinovat. Začněte například lehčí stravou. Někomu dokonce pomůže vynechání mléka a mléčných výrobků. Také méně solte. Jezte více zeleniny, doporučuje se většinou ta zelená. Ostatní ještě nemívá tolik vitamínů. Můžete také vyzkoušet očistu těla. Dalším krokem může být více pohybu. Zkuste třeba chodit do práce pěšky (alespoň část cesty). Dobré je neponocovat, a chodit včas spát. Většině lidí také pomáhá větší duševní pohoda, což se samozřejmě jednodušeji napíše, než udělá. A pokud se vás drží jarní únava opravdu dlouho (v řádu několika týdnů až měsíců) vyhledejte raději radu svého lékaře.

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.