Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJarní únava je fenomén. Co proti ní zabírá?
jarni-unava-je-fenomen-co-proti-ni-zabira.jpg

Jarní únava je fenomén. Co proti ní zabírá?

Zveřejněno: 26.02.2014

S přicházejícím jarem na mnohé z nás padá podivná těžkost. Nic se nám nechce, jsme unavení, nejraději bychom strávili celý den v posteli. Jarní únava je celospolečenský fenomén, potýká se s ní velká část naší populace. Co na ní zabírá, a jak s ní bojovat?

Co se vlastně děje s naším tělem? Je to jen pocit, výmysl nebo má jarní únava nějaký reálný základ? Jarní únava může být způsobena více faktory. A u každého z nás je to samozřejmě jinak. Někdo je citlivější na změny počasí, někdo méně. Někdo sportoval pravidelně i přes zimu, někdo byl jen jeden víkend na sjezdovkách. Důležitá je také celková pohoda i vaše životospráva. Kdo často pil alkohol, na toho obvykle dopadne jarní únava o to tvrději.

Na druhou stranu měla letošní zima poměrně hodně slunečných dnů, což se může promítnout nejen do naší pohody, ale může to mít i vliv na naši jarní únavu. Během zimy je také více zatížen náš imunitní systém. Brání nás proti všemožným onemocněním, ale po zimě je (právem) vyčerpán. Zima byla zápřahem také pro naše orgány. Především játra, žaludek a žlučník, které se musely poprat s větší konzumací jídla, případně těžšími jídly, sladkým či kávou. U některých lidí také dostaly orgány zabrat z důvodu větší konzumace alkoholu. Většině lidí navíc přes zimu chyběly vitamíny. Co však udělat pokud se opravdu cítíte unaveni více než obvykle?

Cest ke zlepšení je více, a můžete je kombinovat. Začněte například lehčí stravou. Někomu dokonce pomůže vynechání mléka a mléčných výrobků. Také méně solte. Jezte více zeleniny, doporučuje se většinou ta zelená. Ostatní ještě nemívá tolik vitamínů. Můžete také vyzkoušet očistu těla. Dalším krokem může být více pohybu. Zkuste třeba chodit do práce pěšky (alespoň část cesty). Dobré je neponocovat, a chodit včas spát. Většině lidí také pomáhá větší duševní pohoda, což se samozřejmě jednodušeji napíše, než udělá. A pokud se vás drží jarní únava opravdu dlouho (v řádu několika týdnů až měsíců) vyhledejte raději radu svého lékaře.

Doporučujeme


pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
ledviny-se-samy-vcas-neozvou.jpg

Ledviny se samy včas neozvou

01.11.2018Zdravotními problémy s tímto nepostradatelným orgánem trpí každý desátý člověk, mnoho z nich o tom ale neví. Ledviny totiž téměř nikdy nebolí a první příznaky jejich onemocnění se začínají objevovat až s velkým zpožděním. O to důležitější je prevence, která spočívá ve zdravém životním stylu, pravidelných prohlídkách u lékaře a testech krve nebo moči.