Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJarní únava je fenomén. Co proti ní zabírá?
jarni-unava-je-fenomen-co-proti-ni-zabira.jpg

Jarní únava je fenomén. Co proti ní zabírá?

Zveřejněno: 26.02.2014

S přicházejícím jarem na mnohé z nás padá podivná těžkost. Nic se nám nechce, jsme unavení, nejraději bychom strávili celý den v posteli. Jarní únava je celospolečenský fenomén, potýká se s ní velká část naší populace. Co na ní zabírá, a jak s ní bojovat?

Co se vlastně děje s naším tělem? Je to jen pocit, výmysl nebo má jarní únava nějaký reálný základ? Jarní únava může být způsobena více faktory. A u každého z nás je to samozřejmě jinak. Někdo je citlivější na změny počasí, někdo méně. Někdo sportoval pravidelně i přes zimu, někdo byl jen jeden víkend na sjezdovkách. Důležitá je také celková pohoda i vaše životospráva. Kdo často pil alkohol, na toho obvykle dopadne jarní únava o to tvrději.

Na druhou stranu měla letošní zima poměrně hodně slunečných dnů, což se může promítnout nejen do naší pohody, ale může to mít i vliv na naši jarní únavu. Během zimy je také více zatížen náš imunitní systém. Brání nás proti všemožným onemocněním, ale po zimě je (právem) vyčerpán. Zima byla zápřahem také pro naše orgány. Především játra, žaludek a žlučník, které se musely poprat s větší konzumací jídla, případně těžšími jídly, sladkým či kávou. U některých lidí také dostaly orgány zabrat z důvodu větší konzumace alkoholu. Většině lidí navíc přes zimu chyběly vitamíny. Co však udělat pokud se opravdu cítíte unaveni více než obvykle?

Cest ke zlepšení je více, a můžete je kombinovat. Začněte například lehčí stravou. Někomu dokonce pomůže vynechání mléka a mléčných výrobků. Také méně solte. Jezte více zeleniny, doporučuje se většinou ta zelená. Ostatní ještě nemívá tolik vitamínů. Můžete také vyzkoušet očistu těla. Dalším krokem může být více pohybu. Zkuste třeba chodit do práce pěšky (alespoň část cesty). Dobré je neponocovat, a chodit včas spát. Většině lidí také pomáhá větší duševní pohoda, což se samozřejmě jednodušeji napíše, než udělá. A pokud se vás drží jarní únava opravdu dlouho (v řádu několika týdnů až měsíců) vyhledejte raději radu svého lékaře.

Doporučujeme


nadmerne-padani-vlasu-se-da-resit-vcasnou-lecbou.jpg

Nadměrné padání vlasů se dá řešit včasnou léčbou

03.06.2019Padání vlasů je přirozenou součástí výměny vlasového porostu. Zdravému člověku běžně vypadne 50 až 80 vlasů za den. O nadměrném padání vlasů zvaném alopecie hovoříme v případě denního úbytku vyššího než 100 vlasů. Vlasy mohou řídnout a vypadávat rovnoměrně po celé hlavě, nebo zanechávat viditelné, jasně ohraničené lysinky. Oba typy nadměrného padání vlasů postihují muže i ženy a mohou být dědičné, přirozeně doprovázet stárnutí, ale také poukazovat na hormonální nerovnováhu nebo infekční či autoimunitní onemocnění. V případě zaznamenání většího úbytku vlasů je na místě navštívit praktického nebo kožního lékaře, který pomůže stanovit příčinu a určí vhodnou léčbu.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.