Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJaké jsou zásady zdravého saunování?
jake-jsou-zasady-zdraveho-saunovani.jpg

Jaké jsou zásady zdravého saunování?

Zveřejněno: 12.09.2014

Prevence proti chřipce a nachlazení, detoxikace organismu, uvolnění a regenerace svalů, psychická relaxace – všechny tyto pozitivní účinky se pojí s pravidelnými návštěvami sauny. Je ale nutné mít na paměti, že pobyt v sauně není vhodný pro všechny a že pro zdravotní přínos je třeba dodržovat během saunování určité zásady. 

Pozitivní účinky saunování se obvykle projeví až v dlouhodobém horizontu. Jedna či dvě návštěvy sice mohou uvolnit ztuhlé svaly a odplavit stres, ale prevencí proti nachlazení a chřipce nejsou. Obecně se doporučuje navštěvovat saunu 1x týdně a to pravidelně během celého roku. Ideálně bychom měli v sauně vydržet cca 10 – 15 minut, ovšem pokud nám pobyt v ní začne být nepříjemný, rozhodně bychom ho neměli prodlužovat. U dětí, jejichž tělo se prohřeje mnohem rychleji než u dospělých, se pro saunování doporučuje kratší doba - obvykle se udává cca 5 - 8 minut.

Navzdory rozšířené domněnce, že po opuštění sauny je nutné se zchladit co nejrychleji, doporučují lékaři opak – ochlazení prohřátého organismu by správně mělo být pozvolné. Vhodnější než chladicí bazének je proto sprcha. Zpočátku je možné se sprchovat vlažnou vodou a tu postupně ochlazovat. Rozehřátý organismus se totiž musí na změnu teploty postupně adaptovat a šok z ledové vody rozhodně není pro zdraví to pravé. Cévy, které se v horku roztáhnou, se totiž při prudkém ochlazení rychle stahují a tím dochází k výkyvu krevního tlaku. Čím pomalejší je přechod z horka do zimy, tím pomaleji cévy reagují a tím menší tento výkyv je. Celý proces prohřátí v sauně a následného zchlazení se doporučuje opakovat 2x – 3x. Větší počet opakování by už představoval zbytečnou zátěž. Po ochlazení byste před dalším vstupem do vyhřáté sauny měli počkat minimálně stejně dlouhou dobu, jakou jste před tím v sauně strávili

. Vzhledem k tomu, že během saunování ztrácí naše tělo hodně tekutin je nutné je následně doplnit – ideální je slabá minerálka, obyčejná voda, ovocný čaj nebo džus naředěný s vodou. Saunování ovšem není vhodné pro všechny. Lékaři ho nedoporučují lidem, kteří trpí vysokým krevním tlakem, mají nemocné srdce nebo trpí srdeční arytmií. Sauně by se měli vyhnout i ti, kdo mají zdravotní problémy s ledvinami či játry nebo pacienti s akutními zánětlivými stádii revmatických onemocnění a lidé s akutním zánětem žil.  Pobyt v sauně se dále nedoporučuje v případě, že máte nebo jste zrovna prodělali chřipku, angínu, horečku nebo zánět dýchacích cest.  Se svým lékařem by se o vhodnosti saunování měli předem poradit těhotné ženy a ti, kdo trpí kožními chorobami. 

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?