Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJaké jsou zásady zdravého saunování?
jake-jsou-zasady-zdraveho-saunovani.jpg

Jaké jsou zásady zdravého saunování?

Zveřejněno: 12.09.2014

Prevence proti chřipce a nachlazení, detoxikace organismu, uvolnění a regenerace svalů, psychická relaxace – všechny tyto pozitivní účinky se pojí s pravidelnými návštěvami sauny. Je ale nutné mít na paměti, že pobyt v sauně není vhodný pro všechny a že pro zdravotní přínos je třeba dodržovat během saunování určité zásady. 

Pozitivní účinky saunování se obvykle projeví až v dlouhodobém horizontu. Jedna či dvě návštěvy sice mohou uvolnit ztuhlé svaly a odplavit stres, ale prevencí proti nachlazení a chřipce nejsou. Obecně se doporučuje navštěvovat saunu 1x týdně a to pravidelně během celého roku. Ideálně bychom měli v sauně vydržet cca 10 – 15 minut, ovšem pokud nám pobyt v ní začne být nepříjemný, rozhodně bychom ho neměli prodlužovat. U dětí, jejichž tělo se prohřeje mnohem rychleji než u dospělých, se pro saunování doporučuje kratší doba - obvykle se udává cca 5 - 8 minut.

Navzdory rozšířené domněnce, že po opuštění sauny je nutné se zchladit co nejrychleji, doporučují lékaři opak – ochlazení prohřátého organismu by správně mělo být pozvolné. Vhodnější než chladicí bazének je proto sprcha. Zpočátku je možné se sprchovat vlažnou vodou a tu postupně ochlazovat. Rozehřátý organismus se totiž musí na změnu teploty postupně adaptovat a šok z ledové vody rozhodně není pro zdraví to pravé. Cévy, které se v horku roztáhnou, se totiž při prudkém ochlazení rychle stahují a tím dochází k výkyvu krevního tlaku. Čím pomalejší je přechod z horka do zimy, tím pomaleji cévy reagují a tím menší tento výkyv je. Celý proces prohřátí v sauně a následného zchlazení se doporučuje opakovat 2x – 3x. Větší počet opakování by už představoval zbytečnou zátěž. Po ochlazení byste před dalším vstupem do vyhřáté sauny měli počkat minimálně stejně dlouhou dobu, jakou jste před tím v sauně strávili

. Vzhledem k tomu, že během saunování ztrácí naše tělo hodně tekutin je nutné je následně doplnit – ideální je slabá minerálka, obyčejná voda, ovocný čaj nebo džus naředěný s vodou. Saunování ovšem není vhodné pro všechny. Lékaři ho nedoporučují lidem, kteří trpí vysokým krevním tlakem, mají nemocné srdce nebo trpí srdeční arytmií. Sauně by se měli vyhnout i ti, kdo mají zdravotní problémy s ledvinami či játry nebo pacienti s akutními zánětlivými stádii revmatických onemocnění a lidé s akutním zánětem žil.  Pobyt v sauně se dále nedoporučuje v případě, že máte nebo jste zrovna prodělali chřipku, angínu, horečku nebo zánět dýchacích cest.  Se svým lékařem by se o vhodnosti saunování měli předem poradit těhotné ženy a ti, kdo trpí kožními chorobami. 

Doporučujeme


mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.