Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJaké jsou zásady zdravého saunování?
jake-jsou-zasady-zdraveho-saunovani.jpg

Jaké jsou zásady zdravého saunování?

Zveřejněno: 12.09.2014

Prevence proti chřipce a nachlazení, detoxikace organismu, uvolnění a regenerace svalů, psychická relaxace – všechny tyto pozitivní účinky se pojí s pravidelnými návštěvami sauny. Je ale nutné mít na paměti, že pobyt v sauně není vhodný pro všechny a že pro zdravotní přínos je třeba dodržovat během saunování určité zásady. 

Pozitivní účinky saunování se obvykle projeví až v dlouhodobém horizontu. Jedna či dvě návštěvy sice mohou uvolnit ztuhlé svaly a odplavit stres, ale prevencí proti nachlazení a chřipce nejsou. Obecně se doporučuje navštěvovat saunu 1x týdně a to pravidelně během celého roku. Ideálně bychom měli v sauně vydržet cca 10 – 15 minut, ovšem pokud nám pobyt v ní začne být nepříjemný, rozhodně bychom ho neměli prodlužovat. U dětí, jejichž tělo se prohřeje mnohem rychleji než u dospělých, se pro saunování doporučuje kratší doba - obvykle se udává cca 5 - 8 minut.

Navzdory rozšířené domněnce, že po opuštění sauny je nutné se zchladit co nejrychleji, doporučují lékaři opak – ochlazení prohřátého organismu by správně mělo být pozvolné. Vhodnější než chladicí bazének je proto sprcha. Zpočátku je možné se sprchovat vlažnou vodou a tu postupně ochlazovat. Rozehřátý organismus se totiž musí na změnu teploty postupně adaptovat a šok z ledové vody rozhodně není pro zdraví to pravé. Cévy, které se v horku roztáhnou, se totiž při prudkém ochlazení rychle stahují a tím dochází k výkyvu krevního tlaku. Čím pomalejší je přechod z horka do zimy, tím pomaleji cévy reagují a tím menší tento výkyv je. Celý proces prohřátí v sauně a následného zchlazení se doporučuje opakovat 2x – 3x. Větší počet opakování by už představoval zbytečnou zátěž. Po ochlazení byste před dalším vstupem do vyhřáté sauny měli počkat minimálně stejně dlouhou dobu, jakou jste před tím v sauně strávili

. Vzhledem k tomu, že během saunování ztrácí naše tělo hodně tekutin je nutné je následně doplnit – ideální je slabá minerálka, obyčejná voda, ovocný čaj nebo džus naředěný s vodou. Saunování ovšem není vhodné pro všechny. Lékaři ho nedoporučují lidem, kteří trpí vysokým krevním tlakem, mají nemocné srdce nebo trpí srdeční arytmií. Sauně by se měli vyhnout i ti, kdo mají zdravotní problémy s ledvinami či játry nebo pacienti s akutními zánětlivými stádii revmatických onemocnění a lidé s akutním zánětem žil.  Pobyt v sauně se dále nedoporučuje v případě, že máte nebo jste zrovna prodělali chřipku, angínu, horečku nebo zánět dýchacích cest.  Se svým lékařem by se o vhodnosti saunování měli předem poradit těhotné ženy a ti, kdo trpí kožními chorobami. 

Doporučujeme


je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.