Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak zvládnout návrat z dovolené ve zdraví?
jak-zvladnout-navrat-z-dovolene-ve-zdravi.jpg

Jak zvládnout návrat z dovolené ve zdraví?

Zveřejněno: 08.09.2014

Září je přelomová doba nejen pro školáky, kteří po prázdninách znovu usedají do školních lavic. Často znamená návrat k pracovním povinnostem i pro dospělé, jimž končí dovolená. S přechodem z odpočinkového do pracovního režimu bývá spjato značné psychické vypětí, které se může odrazit i na našem fyzickém zdraví. Jak zvládnout návrat do práce nebo školy co nejlépe? 

Dost času na aklimatizaci

Obecná rada, jak se vyhnout stresu při návratu z dovolené a prázdnin, zní – dopřejte si čas na aklimatizaci. Nejlepší je se z dovolené vrátit aspoň o jeden nebo dva dny dřív, než se znovu pustíte do kolotoče pracovních nebo školních povinností. Rozhodně se nevyplatí protahovat dovolenou co nejdéle, vrátit se v neděli večer a v pondělí ráno se hned vypravit do práce. Po návratu si dopřejte pomalý “rozjezd“ – vybalování kufrů, úklid bytu, kontrolu pracovních emailů a nákupy potravin začněte řešit klidně až druhý den. I do pracovního procesu byste se měli vracet pozvolna. Bezprostředně po dovolené máme tendenci být přecitlivělí a rozladění, takže se nevyplatí si plánovat důležité pracovní schůzky nebo se hned snažit zvládnout všechny nakupené pracovní povinnosti během prvního dne v práci.

Podpořte svoji imunitu

Pokud jste na dovolené nebo během prázdnin byli zvyklí chodit spát pozdě v noci a ráno jste si přispávali, snažte se nastavit si po návratu zpět pevný režim. Choďte spát a vstávejte ve stejnou hodinu, řada výzkumů dokazuje, že váš spánek pak bude kvalitnější a budete se cítit odpočinutější. Kromě kvalitního spánku se snažte podpořit i svou obranyschopnost, která může být například kvůli klimatickým rozdílům a právě kvůli stresu oslabená. Jezte víc čerstvého ovoce – hlavně toho, které obsahuje hodně vitamínu C. Ideálním přírodním zdrojem tohoto vitamínu jsou na podzim dozrávající šípky, případně rakytník, který můžete konzumovat také v podobě sirupu nebo šťávy.

Pokud jste dovolenou trávili v nějaké exotické destinaci a pociťujete po návratu jiné zdravotní problémy, než je pouhá únava a psychická nepohoda, měli byste určitě podstoupit zdravotní prohlídku. Jestli jste před cestou podstoupili všechna nezbytná očkování, je pravděpodobné, že se nebude jednat o nic vážného, ale v případě průjmových onemocnění, nevolnosti atd. je lepší se obrátit na lékaře a nepokoušet se zdravotní problémy řešit na vlastní pěst. Návrat do školy představuje velkou zátěž i pro imunitní systém našich dětí. O tom, jak zvýšit obranyschopnost školáků, jsme psali v jednom z našich předchozích článků zde.      

Doporučujeme


jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
zjistete-sve-alergie-skutecne-setrnou-metodou.png

Zjistěte své alergie skutečně šetrnou metodou

10.08.2018Alergie dokážou potrápit. Často jde o celoživotní onemocnění, které může propuknout jak v dětství, tak v dospělém věku. Nutností pro správnou diagnózu a léčbu je odhalení konkrétních alergenů.
rakovina-prostaty-neviditelna-hrozba-kterou-odhali-test-krve.jpg

Rakovina prostaty – neviditelná hrozba, kterou odhalí test krve

05.11.2018Karcinom prostaty je nejčastějším typem rakoviny u mužů hned po karcinomu tlustého střeva a konečníku a rakovině plic. Bez speciálního testu je onemocnění jen obtížně odhalitelné, vnější příznaky se totiž projevují se zpožděním a jsou snadno zaměnitelné za jiné zdravotní problémy. Moderní možnosti léčby společně s včasnou diagnózou výrazně zvyšují šanci na přežití. Nejčastěji rakovinu prostaty odhalí testy krve, konkrétně test PSA a PHI.