Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak zvládnout návrat z dovolené ve zdraví?
jak-zvladnout-navrat-z-dovolene-ve-zdravi.jpg

Jak zvládnout návrat z dovolené ve zdraví?

Zveřejněno: 08.09.2014

Září je přelomová doba nejen pro školáky, kteří po prázdninách znovu usedají do školních lavic. Často znamená návrat k pracovním povinnostem i pro dospělé, jimž končí dovolená. S přechodem z odpočinkového do pracovního režimu bývá spjato značné psychické vypětí, které se může odrazit i na našem fyzickém zdraví. Jak zvládnout návrat do práce nebo školy co nejlépe? 

Dost času na aklimatizaci

Obecná rada, jak se vyhnout stresu při návratu z dovolené a prázdnin, zní – dopřejte si čas na aklimatizaci. Nejlepší je se z dovolené vrátit aspoň o jeden nebo dva dny dřív, než se znovu pustíte do kolotoče pracovních nebo školních povinností. Rozhodně se nevyplatí protahovat dovolenou co nejdéle, vrátit se v neděli večer a v pondělí ráno se hned vypravit do práce. Po návratu si dopřejte pomalý “rozjezd“ – vybalování kufrů, úklid bytu, kontrolu pracovních emailů a nákupy potravin začněte řešit klidně až druhý den. I do pracovního procesu byste se měli vracet pozvolna. Bezprostředně po dovolené máme tendenci být přecitlivělí a rozladění, takže se nevyplatí si plánovat důležité pracovní schůzky nebo se hned snažit zvládnout všechny nakupené pracovní povinnosti během prvního dne v práci.

Podpořte svoji imunitu

Pokud jste na dovolené nebo během prázdnin byli zvyklí chodit spát pozdě v noci a ráno jste si přispávali, snažte se nastavit si po návratu zpět pevný režim. Choďte spát a vstávejte ve stejnou hodinu, řada výzkumů dokazuje, že váš spánek pak bude kvalitnější a budete se cítit odpočinutější. Kromě kvalitního spánku se snažte podpořit i svou obranyschopnost, která může být například kvůli klimatickým rozdílům a právě kvůli stresu oslabená. Jezte víc čerstvého ovoce – hlavně toho, které obsahuje hodně vitamínu C. Ideálním přírodním zdrojem tohoto vitamínu jsou na podzim dozrávající šípky, případně rakytník, který můžete konzumovat také v podobě sirupu nebo šťávy.

Pokud jste dovolenou trávili v nějaké exotické destinaci a pociťujete po návratu jiné zdravotní problémy, než je pouhá únava a psychická nepohoda, měli byste určitě podstoupit zdravotní prohlídku. Jestli jste před cestou podstoupili všechna nezbytná očkování, je pravděpodobné, že se nebude jednat o nic vážného, ale v případě průjmových onemocnění, nevolnosti atd. je lepší se obrátit na lékaře a nepokoušet se zdravotní problémy řešit na vlastní pěst. Návrat do školy představuje velkou zátěž i pro imunitní systém našich dětí. O tom, jak zvýšit obranyschopnost školáků, jsme psali v jednom z našich předchozích článků zde.      

Doporučujeme


vcasna-kontrola-stitne-zlazy-muze-zachranit-zivot.jpg

Včasná kontrola štítné žlázy může zachránit život

03.06.2019Poruchy štítné žlázy postihují obě pohlaví, častěji však ženy. Snížená funkce štítné žlázy, takzvaná hypotyreóza, může být příčinou problémů s otěhotněním. Způsobuje také zvyšování hladiny cholesterolu, které vede k vážným kardiovaskulárním chorobám. Zvýšená funkce štítné žlázy neboli hypertyreóza způsobuje poruchy srdečního rytmu a může vést k osteoporóze, úbytku kostní hmoty. Tyto nemoci jsou většinou dobře léčitelné, musí se však odhalit včas. Zda vám štítná žláza funguje správně, zjistíte z krevního testu.
co-vsechno-lze-zjistit-z-vysetreni-krve.jpg

Co všechno lze zjistit z vyšetření krve

05.04.2019Fungují vaše ledviny a játra správně? Máte v pořádku imunitu či zdravou hladinu cukrů a tuků v krvi? To vše se dozvíte z krevního rozboru. Výsledky mohou poukázat také na nedostatek vitamínů či minerálů v těle nebo upozornit na probíhající infekci. Kromě toho odhalí i závažné nemoci, které zajím mohou probíhat bez viditelných příznaků, nebo potenciální riziko dědičných chorob.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.