Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak zvládnout návrat z dovolené ve zdraví?
jak-zvladnout-navrat-z-dovolene-ve-zdravi.jpg

Jak zvládnout návrat z dovolené ve zdraví?

Zveřejněno: 08.09.2014

Září je přelomová doba nejen pro školáky, kteří po prázdninách znovu usedají do školních lavic. Často znamená návrat k pracovním povinnostem i pro dospělé, jimž končí dovolená. S přechodem z odpočinkového do pracovního režimu bývá spjato značné psychické vypětí, které se může odrazit i na našem fyzickém zdraví. Jak zvládnout návrat do práce nebo školy co nejlépe? 

Dost času na aklimatizaci

Obecná rada, jak se vyhnout stresu při návratu z dovolené a prázdnin, zní – dopřejte si čas na aklimatizaci. Nejlepší je se z dovolené vrátit aspoň o jeden nebo dva dny dřív, než se znovu pustíte do kolotoče pracovních nebo školních povinností. Rozhodně se nevyplatí protahovat dovolenou co nejdéle, vrátit se v neděli večer a v pondělí ráno se hned vypravit do práce. Po návratu si dopřejte pomalý “rozjezd“ – vybalování kufrů, úklid bytu, kontrolu pracovních emailů a nákupy potravin začněte řešit klidně až druhý den. I do pracovního procesu byste se měli vracet pozvolna. Bezprostředně po dovolené máme tendenci být přecitlivělí a rozladění, takže se nevyplatí si plánovat důležité pracovní schůzky nebo se hned snažit zvládnout všechny nakupené pracovní povinnosti během prvního dne v práci.

Podpořte svoji imunitu

Pokud jste na dovolené nebo během prázdnin byli zvyklí chodit spát pozdě v noci a ráno jste si přispávali, snažte se nastavit si po návratu zpět pevný režim. Choďte spát a vstávejte ve stejnou hodinu, řada výzkumů dokazuje, že váš spánek pak bude kvalitnější a budete se cítit odpočinutější. Kromě kvalitního spánku se snažte podpořit i svou obranyschopnost, která může být například kvůli klimatickým rozdílům a právě kvůli stresu oslabená. Jezte víc čerstvého ovoce – hlavně toho, které obsahuje hodně vitamínu C. Ideálním přírodním zdrojem tohoto vitamínu jsou na podzim dozrávající šípky, případně rakytník, který můžete konzumovat také v podobě sirupu nebo šťávy.

Pokud jste dovolenou trávili v nějaké exotické destinaci a pociťujete po návratu jiné zdravotní problémy, než je pouhá únava a psychická nepohoda, měli byste určitě podstoupit zdravotní prohlídku. Jestli jste před cestou podstoupili všechna nezbytná očkování, je pravděpodobné, že se nebude jednat o nic vážného, ale v případě průjmových onemocnění, nevolnosti atd. je lepší se obrátit na lékaře a nepokoušet se zdravotní problémy řešit na vlastní pěst. Návrat do školy představuje velkou zátěž i pro imunitní systém našich dětí. O tom, jak zvýšit obranyschopnost školáků, jsme psali v jednom z našich předchozích článků zde.      

Doporučujeme


cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.