Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak zvládnout návrat z dovolené ve zdraví?
jak-zvladnout-navrat-z-dovolene-ve-zdravi.jpg

Jak zvládnout návrat z dovolené ve zdraví?

Zveřejněno: 08.09.2014

Září je přelomová doba nejen pro školáky, kteří po prázdninách znovu usedají do školních lavic. Často znamená návrat k pracovním povinnostem i pro dospělé, jimž končí dovolená. S přechodem z odpočinkového do pracovního režimu bývá spjato značné psychické vypětí, které se může odrazit i na našem fyzickém zdraví. Jak zvládnout návrat do práce nebo školy co nejlépe? 

Dost času na aklimatizaci

Obecná rada, jak se vyhnout stresu při návratu z dovolené a prázdnin, zní – dopřejte si čas na aklimatizaci. Nejlepší je se z dovolené vrátit aspoň o jeden nebo dva dny dřív, než se znovu pustíte do kolotoče pracovních nebo školních povinností. Rozhodně se nevyplatí protahovat dovolenou co nejdéle, vrátit se v neděli večer a v pondělí ráno se hned vypravit do práce. Po návratu si dopřejte pomalý “rozjezd“ – vybalování kufrů, úklid bytu, kontrolu pracovních emailů a nákupy potravin začněte řešit klidně až druhý den. I do pracovního procesu byste se měli vracet pozvolna. Bezprostředně po dovolené máme tendenci být přecitlivělí a rozladění, takže se nevyplatí si plánovat důležité pracovní schůzky nebo se hned snažit zvládnout všechny nakupené pracovní povinnosti během prvního dne v práci.

Podpořte svoji imunitu

Pokud jste na dovolené nebo během prázdnin byli zvyklí chodit spát pozdě v noci a ráno jste si přispávali, snažte se nastavit si po návratu zpět pevný režim. Choďte spát a vstávejte ve stejnou hodinu, řada výzkumů dokazuje, že váš spánek pak bude kvalitnější a budete se cítit odpočinutější. Kromě kvalitního spánku se snažte podpořit i svou obranyschopnost, která může být například kvůli klimatickým rozdílům a právě kvůli stresu oslabená. Jezte víc čerstvého ovoce – hlavně toho, které obsahuje hodně vitamínu C. Ideálním přírodním zdrojem tohoto vitamínu jsou na podzim dozrávající šípky, případně rakytník, který můžete konzumovat také v podobě sirupu nebo šťávy.

Pokud jste dovolenou trávili v nějaké exotické destinaci a pociťujete po návratu jiné zdravotní problémy, než je pouhá únava a psychická nepohoda, měli byste určitě podstoupit zdravotní prohlídku. Jestli jste před cestou podstoupili všechna nezbytná očkování, je pravděpodobné, že se nebude jednat o nic vážného, ale v případě průjmových onemocnění, nevolnosti atd. je lepší se obrátit na lékaře a nepokoušet se zdravotní problémy řešit na vlastní pěst. Návrat do školy představuje velkou zátěž i pro imunitní systém našich dětí. O tom, jak zvýšit obranyschopnost školáků, jsme psali v jednom z našich předchozích článků zde.      

Doporučujeme


proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.