Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak zmírnit projevy artrózy? A dá se této bolestivé nemoci předcházet?
jak-zmirnit-projevy-artrozy-a-da-se-teto-bolestive-nemoci-predchazet.jpg

Jak zmírnit projevy artrózy? A dá se této bolestivé nemoci předcházet?

Zveřejněno: 28.10.2015

Bolestivým onemocněním kloubů trpí až 12 % české populace. Pravděpodobnost výskytu artrózy se s přibývajícím věkem rapidně zvyšuje. U lidí starších sedmdesáti let už se tento problém dle dostupných údajů týká skoro 90 %. Špatná zpráva je, že zaručený lék na toto degenerativní onemocnění kloubů neexistuje. Pozitivní je, že se projevy této nemoci dají výrazně zmírnit. Jak?

Bolestivým onemocněním kloubů trpí až 12 % české populace. Pravděpodobnost výskytu artrózy se s přibývajícím věkem rapidně zvyšuje. U lidí starších sedmdesáti let už se tento problém dle dostupných údajů týká skoro 90 %.

Špatná zpráva je, že zaručený lék na toto degenerativní onemocnění kloubů neexistuje. Pozitivní je, že se projevy této nemoci dají výrazně zmírnit. Jak? Trvalé změny kloubů jsou s přibývajícím věkem normální. Klouby se zkrátka a jednoduše opotřebovávají a stárnou. Jiná věc je, že u mnoha lidí je stav kloubů o dost horší, než by jejich věku odpovídalo.

Příčinou může být genetika, kterou nijak nezměníte. Řadu rizikových faktorů artrózy ale můžete sami ovlivnit. K rozvoji této bolestivé nemoci přispívají třeba nadváha, kouření, nedostatečná fyzická aktivita a také jednostranné a nadměrné zatěžování kloubů. V neposlední řadě si své potíže můžete zhoršit tím, když budete odkládat návštěvu lékaře a přijdete s artrózou až v pokročilém stádiu.

Artróza nejčastěji postihuje drobné klouby na rukou, kolenní a kyčelní klouby a páteř. Prvními projevy jsou ztuhlost a otoky. Přidává se i bolest, která se postupem času zhoršuje. Pokud trpíte artrózou a máte nadváhu, první co vám lékař doporučí je shodit přebytečná kila. Jakákoliv nadměrná zátěž totiž artrotické klouby ještě více ničí.

Pomoci vám může i správně zvolená fyzická aktivita, která klouby nepřetěžuje a zároveň pomáhá posilovat vazy a svaly kolem nich. Jedná se třeba o plavání, rehabilitační cvičení pod odborným dohledem, jízdu na kole nebo jógu a u nás dosud méně známé tai-či.

Pacienti s artrózou by měli věnovat velkou péči výběru vhodné obuvi. Nevhodné jsou příliš úzké boty a boty na podpatku. Správně zvolená obuv by měla mít dostatečně kvalitní podrážku, která dokáže tlumit nárazy a otřesy při chůzi. Při pokročilejších stádiích artrózy je lepší konzultovat výběr bot s ortopedem a nespoléhat se jen na radu personálu v prodejnách se zdravou obuví.

V neposlední řadě pomáhá i úprava jídelníčku. Poškozené kloubní chrupavky sice už stravou neopravíte, můžete ale zpomalit jejich další poškozování. Lidé s artrózou by měli přijímat dostatek potravin s velkým množstvím antioxidantů – důležité jsou hlavně vitaminy A, C a E, selen a zinek. Ideální jsou proto ovoce a zelenina s dostatkem betakarotenu, jako jsou například meruňky, mrkev, nektarinky a broskve. Selen najdete v rybách, celozrnném pečivu a vejcích. Zinek načerpáte hlavně z dýňových semínek a vlašských ořechů. Vitamin E je ve vyšší míře ve slunečnicovém a olivovém oleji, mandlích a v pšeničných klíčcích. A starý známý vitamin C skýtají třeba šípky, rakytníky, růžičková kapusta, citrusové plody a zelí. Změna jídelníčku je jeden z nejsnazších a zároveň i nejlevnějších způsobů, jak s artrózou bojovat. 

Doporučujeme


osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
zradne-zahranicni-nemoci-proti-kterym-neexistuje-ockovani.jpg

Zrádné zahraniční nemoci, proti kterým neexistuje očkování

10.09.2018Infekční nemoci jsou u cestovatelů v exotických zemích poměrně běžné. Proti některým z nich jako například žloutenka A nebo B, břišní tyfus nebo žlutá zimnice je možné se chránit včasným očkováním, proti řadě dalších závažných onemocnění ale bohužel zatím očkovací vakcína neexistuje. Nejspolehlivějším způsobem, jak se po návratu ze zahraničí ujistit o svém zdraví a vyhnout následkům nebezpečných nemocí, je preventivní rozbor krve. Člověk tak ochrání sebe i své okolí, některá onemocnění jsou totiž vysoce nakažlivá.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.