Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak zmírnit projevy artrózy? A dá se této bolestivé nemoci předcházet?
jak-zmirnit-projevy-artrozy-a-da-se-teto-bolestive-nemoci-predchazet.jpg

Jak zmírnit projevy artrózy? A dá se této bolestivé nemoci předcházet?

Zveřejněno: 28.10.2015

Bolestivým onemocněním kloubů trpí až 12 % české populace. Pravděpodobnost výskytu artrózy se s přibývajícím věkem rapidně zvyšuje. U lidí starších sedmdesáti let už se tento problém dle dostupných údajů týká skoro 90 %. Špatná zpráva je, že zaručený lék na toto degenerativní onemocnění kloubů neexistuje. Pozitivní je, že se projevy této nemoci dají výrazně zmírnit. Jak?

Bolestivým onemocněním kloubů trpí až 12 % české populace. Pravděpodobnost výskytu artrózy se s přibývajícím věkem rapidně zvyšuje. U lidí starších sedmdesáti let už se tento problém dle dostupných údajů týká skoro 90 %.

Špatná zpráva je, že zaručený lék na toto degenerativní onemocnění kloubů neexistuje. Pozitivní je, že se projevy této nemoci dají výrazně zmírnit. Jak? Trvalé změny kloubů jsou s přibývajícím věkem normální. Klouby se zkrátka a jednoduše opotřebovávají a stárnou. Jiná věc je, že u mnoha lidí je stav kloubů o dost horší, než by jejich věku odpovídalo.

Příčinou může být genetika, kterou nijak nezměníte. Řadu rizikových faktorů artrózy ale můžete sami ovlivnit. K rozvoji této bolestivé nemoci přispívají třeba nadváha, kouření, nedostatečná fyzická aktivita a také jednostranné a nadměrné zatěžování kloubů. V neposlední řadě si své potíže můžete zhoršit tím, když budete odkládat návštěvu lékaře a přijdete s artrózou až v pokročilém stádiu.

Artróza nejčastěji postihuje drobné klouby na rukou, kolenní a kyčelní klouby a páteř. Prvními projevy jsou ztuhlost a otoky. Přidává se i bolest, která se postupem času zhoršuje. Pokud trpíte artrózou a máte nadváhu, první co vám lékař doporučí je shodit přebytečná kila. Jakákoliv nadměrná zátěž totiž artrotické klouby ještě více ničí.

Pomoci vám může i správně zvolená fyzická aktivita, která klouby nepřetěžuje a zároveň pomáhá posilovat vazy a svaly kolem nich. Jedná se třeba o plavání, rehabilitační cvičení pod odborným dohledem, jízdu na kole nebo jógu a u nás dosud méně známé tai-či.

Pacienti s artrózou by měli věnovat velkou péči výběru vhodné obuvi. Nevhodné jsou příliš úzké boty a boty na podpatku. Správně zvolená obuv by měla mít dostatečně kvalitní podrážku, která dokáže tlumit nárazy a otřesy při chůzi. Při pokročilejších stádiích artrózy je lepší konzultovat výběr bot s ortopedem a nespoléhat se jen na radu personálu v prodejnách se zdravou obuví.

V neposlední řadě pomáhá i úprava jídelníčku. Poškozené kloubní chrupavky sice už stravou neopravíte, můžete ale zpomalit jejich další poškozování. Lidé s artrózou by měli přijímat dostatek potravin s velkým množstvím antioxidantů – důležité jsou hlavně vitaminy A, C a E, selen a zinek. Ideální jsou proto ovoce a zelenina s dostatkem betakarotenu, jako jsou například meruňky, mrkev, nektarinky a broskve. Selen najdete v rybách, celozrnném pečivu a vejcích. Zinek načerpáte hlavně z dýňových semínek a vlašských ořechů. Vitamin E je ve vyšší míře ve slunečnicovém a olivovém oleji, mandlích a v pšeničných klíčcích. A starý známý vitamin C skýtají třeba šípky, rakytníky, růžičková kapusta, citrusové plody a zelí. Změna jídelníčku je jeden z nejsnazších a zároveň i nejlevnějších způsobů, jak s artrózou bojovat. 

Doporučujeme


kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.