Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak zmírnit projevy artrózy? A dá se této bolestivé nemoci předcházet?
jak-zmirnit-projevy-artrozy-a-da-se-teto-bolestive-nemoci-predchazet.jpg

Jak zmírnit projevy artrózy? A dá se této bolestivé nemoci předcházet?

Zveřejněno: 28.10.2015

Bolestivým onemocněním kloubů trpí až 12 % české populace. Pravděpodobnost výskytu artrózy se s přibývajícím věkem rapidně zvyšuje. U lidí starších sedmdesáti let už se tento problém dle dostupných údajů týká skoro 90 %. Špatná zpráva je, že zaručený lék na toto degenerativní onemocnění kloubů neexistuje. Pozitivní je, že se projevy této nemoci dají výrazně zmírnit. Jak?

Bolestivým onemocněním kloubů trpí až 12 % české populace. Pravděpodobnost výskytu artrózy se s přibývajícím věkem rapidně zvyšuje. U lidí starších sedmdesáti let už se tento problém dle dostupných údajů týká skoro 90 %.

Špatná zpráva je, že zaručený lék na toto degenerativní onemocnění kloubů neexistuje. Pozitivní je, že se projevy této nemoci dají výrazně zmírnit. Jak? Trvalé změny kloubů jsou s přibývajícím věkem normální. Klouby se zkrátka a jednoduše opotřebovávají a stárnou. Jiná věc je, že u mnoha lidí je stav kloubů o dost horší, než by jejich věku odpovídalo.

Příčinou může být genetika, kterou nijak nezměníte. Řadu rizikových faktorů artrózy ale můžete sami ovlivnit. K rozvoji této bolestivé nemoci přispívají třeba nadváha, kouření, nedostatečná fyzická aktivita a také jednostranné a nadměrné zatěžování kloubů. V neposlední řadě si své potíže můžete zhoršit tím, když budete odkládat návštěvu lékaře a přijdete s artrózou až v pokročilém stádiu.

Artróza nejčastěji postihuje drobné klouby na rukou, kolenní a kyčelní klouby a páteř. Prvními projevy jsou ztuhlost a otoky. Přidává se i bolest, která se postupem času zhoršuje. Pokud trpíte artrózou a máte nadváhu, první co vám lékař doporučí je shodit přebytečná kila. Jakákoliv nadměrná zátěž totiž artrotické klouby ještě více ničí.

Pomoci vám může i správně zvolená fyzická aktivita, která klouby nepřetěžuje a zároveň pomáhá posilovat vazy a svaly kolem nich. Jedná se třeba o plavání, rehabilitační cvičení pod odborným dohledem, jízdu na kole nebo jógu a u nás dosud méně známé tai-či.

Pacienti s artrózou by měli věnovat velkou péči výběru vhodné obuvi. Nevhodné jsou příliš úzké boty a boty na podpatku. Správně zvolená obuv by měla mít dostatečně kvalitní podrážku, která dokáže tlumit nárazy a otřesy při chůzi. Při pokročilejších stádiích artrózy je lepší konzultovat výběr bot s ortopedem a nespoléhat se jen na radu personálu v prodejnách se zdravou obuví.

V neposlední řadě pomáhá i úprava jídelníčku. Poškozené kloubní chrupavky sice už stravou neopravíte, můžete ale zpomalit jejich další poškozování. Lidé s artrózou by měli přijímat dostatek potravin s velkým množstvím antioxidantů – důležité jsou hlavně vitaminy A, C a E, selen a zinek. Ideální jsou proto ovoce a zelenina s dostatkem betakarotenu, jako jsou například meruňky, mrkev, nektarinky a broskve. Selen najdete v rybách, celozrnném pečivu a vejcích. Zinek načerpáte hlavně z dýňových semínek a vlašských ořechů. Vitamin E je ve vyšší míře ve slunečnicovém a olivovém oleji, mandlích a v pšeničných klíčcích. A starý známý vitamin C skýtají třeba šípky, rakytníky, růžičková kapusta, citrusové plody a zelí. Změna jídelníčku je jeden z nejsnazších a zároveň i nejlevnějších způsobů, jak s artrózou bojovat. 

Doporučujeme


jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?