Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak se vyhnout předvánočnímu stresu?
jak-se-vyhnout-predvanocnimu-stresu.jpg

Jak se vyhnout předvánočnímu stresu?

Zveřejněno: 10.12.2014

Vánoce a čas adventu by měly být obdobím klidu, rozjímání a setkávání s rodinou a přáteli. Přiznejme si ale, že pro většinu lidí je to nejhektičtější a nejvíc stresující období roku. Nedostatek slunečního svitu a hon za vánočními dárky nikomu na klidu moc nepřidají. Jak dopady stresu na organismus co nejvíc zmírnit? 

Slovník cizích slov říká, že stres je stav organismu, který nastává, když jsme vystaveni mimořádným podmínkám (tzv. stresorům). Stres je vlastně obranná reakce, která má za úkol zabránit zranění nebo smrti organismu. Shon, nervozita a časová tíseň sice nejsou skutečnosti život ohrožující, nicméně naše tělo na ně obvykle tak reaguje a spouští odpovídající fyziologické pochody.  Do krve se uvolňuje řada stresových hormonů, hlavně adrenalin a kortizol. Tělo se připravuje na boj o život a i proto, je pro člověka stres velmi energeticky náročný a má za následek pocit vyčerpání. Dlouhodobé působení stresu vede například k zažívacím obtížím a hlavně zvyšuje riziko kardiovaskulárních chorob.

Jak se stresu před vánoci bránit?

Nesnažte se si štěstí kupovat. Pokud víte, že vám nakupování dárků nedělá radost nebo vás stresuje, že na ně nemáte dost peněz, neberte Vánoce jen jako příležitost někoho obdarovat. V rodině se třeba můžete domluvit na tom, že dárky koupíte jen dětem. Pokud na váš psychický stav špatně působí přeplněné obchody, zkuste část dárků nakoupit na internetu. Nemáte-li dost peněz, rozhodně si a vánoční dárky neberte půjčku. Pocity nervozity se ještě umocní tím, že budete vědět, že peníze musíte splácet a stresové období vás pak bude pronásledovat i po Vánocích.

Nepodceňujte význam zdravé stravy.

I když Vánoce a předvánoční období svádí k tomu jíst nezdravě, zkuste se i nyní držet zásad zdravé výživy. Strava totiž psychiku ovlivňuje víc, než si myslíte. Pokud se cítíte vyčerpaně a bez nálady, dejte si každý den jeden banán. Tohle exotické ovoce totiž obsahuje důležitou aminokyselinu tryptofan. Ta se v lidském těle přemění na serotonin, kterému se přezdívá hormon štěstí.

Pokud jste v časové tísni nebo unavení, rozhodně to nepřehánějte s vánočním úklidem a s kuchařskými přípravami.

Čistá okna, vyluxovaný koberec a dvacet druhů cukroví nejsou pro zdraví rozhodně tak důležité, jako psychická pohoda. Každý den si zkuste najít aspoň chvilku pro sebe. Naplánujte si, že s úklidem, nakupováním nebo pečením cukroví skončíte v určitou hodinu a tento čas se snažte dodržet. Pak si najděte chvilku jen pro sebe. Dopřejte si koupel, podívejte se na oblíbený film, čtěte si knížku, zajděte si na masáž nebo zacvičit. Z času, který si tímto způsobem vymezíte pro sebe, se snažte neukrajovat ve prospěch dohánění předvánočních příprav. I půlhodina takovéto relaxace působí na tělo blahodárně.

A na závěr si sáhněte do svědomí – pamatujete si, kolik druhů cukroví nebo jak dokonale utřený prach jste měli na Vánoce před dvěma lety? Pamatujete si dárky, které jste dostali nebo koupili? Většinou ne. Vzpomenete si spíš na celkovou náladu a atmosféru, kterou předvánoční čas a vánoce měly. Takže to zkuste mít na paměti a letošní vánoce zkuste pojmout víc pohodově! 

Doporučujeme


mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.