Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak se vyhnout předvánočnímu stresu?
jak-se-vyhnout-predvanocnimu-stresu.jpg

Jak se vyhnout předvánočnímu stresu?

Zveřejněno: 10.12.2014

Vánoce a čas adventu by měly být obdobím klidu, rozjímání a setkávání s rodinou a přáteli. Přiznejme si ale, že pro většinu lidí je to nejhektičtější a nejvíc stresující období roku. Nedostatek slunečního svitu a hon za vánočními dárky nikomu na klidu moc nepřidají. Jak dopady stresu na organismus co nejvíc zmírnit? 

Slovník cizích slov říká, že stres je stav organismu, který nastává, když jsme vystaveni mimořádným podmínkám (tzv. stresorům). Stres je vlastně obranná reakce, která má za úkol zabránit zranění nebo smrti organismu. Shon, nervozita a časová tíseň sice nejsou skutečnosti život ohrožující, nicméně naše tělo na ně obvykle tak reaguje a spouští odpovídající fyziologické pochody.  Do krve se uvolňuje řada stresových hormonů, hlavně adrenalin a kortizol. Tělo se připravuje na boj o život a i proto, je pro člověka stres velmi energeticky náročný a má za následek pocit vyčerpání. Dlouhodobé působení stresu vede například k zažívacím obtížím a hlavně zvyšuje riziko kardiovaskulárních chorob.

Jak se stresu před vánoci bránit?

Nesnažte se si štěstí kupovat. Pokud víte, že vám nakupování dárků nedělá radost nebo vás stresuje, že na ně nemáte dost peněz, neberte Vánoce jen jako příležitost někoho obdarovat. V rodině se třeba můžete domluvit na tom, že dárky koupíte jen dětem. Pokud na váš psychický stav špatně působí přeplněné obchody, zkuste část dárků nakoupit na internetu. Nemáte-li dost peněz, rozhodně si a vánoční dárky neberte půjčku. Pocity nervozity se ještě umocní tím, že budete vědět, že peníze musíte splácet a stresové období vás pak bude pronásledovat i po Vánocích.

Nepodceňujte význam zdravé stravy.

I když Vánoce a předvánoční období svádí k tomu jíst nezdravě, zkuste se i nyní držet zásad zdravé výživy. Strava totiž psychiku ovlivňuje víc, než si myslíte. Pokud se cítíte vyčerpaně a bez nálady, dejte si každý den jeden banán. Tohle exotické ovoce totiž obsahuje důležitou aminokyselinu tryptofan. Ta se v lidském těle přemění na serotonin, kterému se přezdívá hormon štěstí.

Pokud jste v časové tísni nebo unavení, rozhodně to nepřehánějte s vánočním úklidem a s kuchařskými přípravami.

Čistá okna, vyluxovaný koberec a dvacet druhů cukroví nejsou pro zdraví rozhodně tak důležité, jako psychická pohoda. Každý den si zkuste najít aspoň chvilku pro sebe. Naplánujte si, že s úklidem, nakupováním nebo pečením cukroví skončíte v určitou hodinu a tento čas se snažte dodržet. Pak si najděte chvilku jen pro sebe. Dopřejte si koupel, podívejte se na oblíbený film, čtěte si knížku, zajděte si na masáž nebo zacvičit. Z času, který si tímto způsobem vymezíte pro sebe, se snažte neukrajovat ve prospěch dohánění předvánočních příprav. I půlhodina takovéto relaxace působí na tělo blahodárně.

A na závěr si sáhněte do svědomí – pamatujete si, kolik druhů cukroví nebo jak dokonale utřený prach jste měli na Vánoce před dvěma lety? Pamatujete si dárky, které jste dostali nebo koupili? Většinou ne. Vzpomenete si spíš na celkovou náladu a atmosféru, kterou předvánoční čas a vánoce měly. Takže to zkuste mít na paměti a letošní vánoce zkuste pojmout víc pohodově! 

Doporučujeme


renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.