Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak se dostat do formy po vánočním přejídání a lenošení? 
jak-se-dostat-do-formy-po-vanocnim-prejidani-a-lenoseni.jpg

Jak se dostat do formy po vánočním přejídání a lenošení? 

Zveřejněno: 14.01.2015

Vánoční svátky a novoroční oslavy jsou definitivně pryč a řada z nás se teď chce vypořádat nejen s nadbytečnými kily, která jsme si během nich pořídili, ale také bychom se chtěli zbavit všudypřítomné malátnosti a únavy. Věřte, že tyhle pocity jsou úplně normální a každý, kdo si svátky užil doma u televize s mísou cukroví na klíně, je teď zažívá. Přečtěte si, jak se dostat zpátky do formy. 

 Začněte pozvolna

Pokud jste už delší dobu necvičili, nepřepalte to hned na začátku. Ztráta fyzické výkonnosti a svalové hmoty se u lidí, kteří jinak cvičí pravidelně, objeví už zhruba po týdnu až dvou. Pokud jste si tedy o vánočních svátcích dali od sportu pauzu a navíc jste si dopřávali větší množství jídla, měli byste se k fyzické aktivitě vracet zvolna.

Pokud chodíte běhat, snižte dobu běhu na zhruba polovinu proti tomu, co jste běhali dřív a postupně si přidávejte. Chodíte-li do posilovny, nesnižujte si zátěž, ale snižte počet opakování cviků. Pokud jste ve sportovní oblasti úplný nováček, pak pro vás pravidlo pozvolného startu platí dvojnásob. Chcete-li v novém roce začít cvičit, nic vám tak nezkazí chuť jako bolestivě namožené svaly po prvním cvičení.

Pokud chcete začít běhat, zkuste to klidně jenom pět nebo deset minut. A pokud budete moc zadýchaní, klidně přejděte do chůze. To samé platí třeba i pro plavání. Nenechte se strhnout poloprofesionálními plavci, kteří se v bazénu nezastaví. Klidně uplavte dva až tři bazény a dejte si chvíli přestávku. Při každé další návštěvě, si můžete bazén nebo dva přidat.

Vraťte se ke klasickému režimu spaní

Během dovolené nebo vánočních prázdnin máme tendenci chodit spát pozdě a ráno si přispat. Pro naše tělo, které je navyklé na jiný režim, tahle změna ale představuje značnou zátěž a my se potom celý den cítíme malátní a unavení. Začněte chodit spát a  ráno vstávejte v jeden a ten samý čas. Vyhněte se nutkání si zdřímnout přes den. Za několik dní se tělo pravidelnému režimu přizpůsobí a budete se cítit víc svěží.

Upravte jídelníček

Není nutné si po vánočních svátcích ordinovat přísnou dietu, kterou obvykle stejně většina lidí brzy poruší. Stejně jako v případě sportování stačí pozvolna upravit způsob stravování. Každý den snězte tři porce čerstvého ovoce a jednu přílohu nahraďte zeleninou. Máte-li doma ještě zbytek cukroví nebo vánočky, neodpírejte si je, ale zkuste se jimi nepřejídat. Začněte pít víc vody. Kromě toho, že tím napomůžete střevní očistě, povzbudíte taky svůj mozek. Dehydrace totiž často vede k tomu, že nám to takzvaně nemyslí. Dejte si každý den o tři skleničky čisté vody navíc a uvidíte, že povánoční malátnost bude rychle pryč. 

Doporučujeme


ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.