Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak prospívají zdraví slepičí vejce?
jak-prospivaji-zdravi-slepici-vejce.png

Jak prospívají zdraví slepičí vejce?

Zveřejněno: 24.03.2016

Možná si ještě pamatujete doby, kdy se o vejcích mluvilo hlavně v souvislosti s cholesterolem a také se tvrdilo, že bychom je neměli konzumovat každý den. V současné době ale odborníci na výživu tvrdí, že konzumace 1 – 2 slepičích vajec denně organismu nijak neškodí, ale naopak mu může prospět. Jaké užitečné látky pro zdraví se skrývají pod skořápkou? 

Možná si ještě pamatujete doby, kdy se o vejcích mluvilo hlavně v souvislosti s cholesterolem a také se tvrdilo, že bychom je neměli konzumovat každý den. V současné době ale odborníci na výživu tvrdí, že konzumace 1 – 2 slepičích vajec denně organismu nijak neškodí, ale naopak mu může prospět. Jaké užitečné látky pro zdraví se skrývají pod skořápkou? 

Slepičí vejce váží v průměru 60 gramů a obsahuje zhruba 85 kalorií. Protože obsahuje mnoho látek prospěšných zdraví, do zdravého jídelníčku rozhodně patří a konzumovat by ho měli pravidelně i ti, kteří se snaží snížit svou hmotnost. Kromě vitaminů (zejména A, B1, B2, B3, B6) a minerálních látek (vápník, fosfor, hořčík) dodají vejce tělu i kvalitní bílkoviny a nenasycené mastné kyseliny.

A jak je to s oním často zmiňovaným cholesterolem? Ten ve vejcích skutečně je, ale zároveň jsou v nich obsaženy i látky, které metabolismus cholesterolu příznivě ovlivňují. Navíc aktuální výzkumy ukazují, že cholesterol přijatý ze stravy nemá na hladinu cholesterolu v krvi až tak velký vliv. Mnohem horší jsou v tomto případě nasycené mastné kyseliny, které se vyskytují například v uzeninách, tučném mase, sádle, tučných mléčných výrobcích a také ve ztužených rostlinných tucích. Pokud se tedy obáváte vysoké hladiny cholesterolu, měli byste omezit spíše příjem těchto potravin a raději si místo nich dopřát právě vejce.

A na závěr ještě dva tipy od informačního centra ministerstva zemědělství, jak vejce skladovat a jak poznat, zda jsou čerstvá. Měli byste je uchovávat špičkou dolů. U ploché strany je totiž vzduchová bublina, která zabraňuje pohybu žloutku. Pokud vejce stojí špičkou nahoru, může se bílek snáz smísit se žloutkem a takto skladovaná vejce se rychleji kazí.

Jestliže chcete poznat, zda je vejce čerstvé, dejte ho do vody. Když je čerstvé, klesne ke dnu, v opačném případě se drží u hladiny. 

Doporučujeme


personalizovana-medicina-jako-pomocnik-v-onkologii.png

Personalizovaná medicína jako pomocník v onkologii

20.11.2018Každý člověk je jedinečný, a tak se může stát, že různí pacienti se stejnou nemocí reagují na shodnou léčbu jinak. Účinky léčby totiž značně ovlivňují individuální charakteristiky jednotlivých lidí, jako jsou genetické dispozice nebo celkový zdravotní stav. Personalizovaná medicína je obor, který se cíleně zaměřuje na jednotlivce a snaží se upravit léčebné a diagnostické postupy tak, aby byly ušity na míru konkrétnímu pacientovi, a tím pádem byly účinnější. Výrazně pomáhá zejména v onkologické terapii.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?