Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak přežít svátky v psychické pohodě a bez stresu?
jak-prezit-svatky-v-psychicke-pohode-a-bez-stresu.jpg

Jak přežít svátky v psychické pohodě a bez stresu?

Zveřejněno: 23.12.2014

Období mezi vánočními svátky a Novým rokem je plné rodinných návštěv a přátelských setkání. Ta by nám sice měla dělat radost, ale občas mohou přinášet i řadu stresujících momentů. Kromě toho mezi Štědrým dnem a novoročními oslavami obvykle jíme hodně nezdravého jídla a pijeme víc alkoholu než běžně. Jaký vliv má tohle období na naše zdraví a jak mírnit negativní dopady? 

I když se to možná nezdá, jsou stres a pocity nervozity během svátků úplně běžná věc. Když už nic jiného, může vás utěšovat, že v tom nejste sami. Jak je zmírnit nebo jim předcházet? Jedna z klíčových rad psychologů zní – neočekávejte zázraky! Svátky jsou obvykle čas setkávání i s těmi příbuznými, se kterými se jinak nevídáte.

Pokud máte s někým z rodiny neshody během celého roku, neočekávejte, že by se vše náhle během vánočních svátku vyřešilo. Na rodinných sešlostech se pokuste předcházet zbytečným konfliktům. Pokud víte, že v názorech na nějaké téma (jako třeba politická situace) se s někým z členů neshodnete, zkuste se debatě o něm během návštěvy vyhnout. Pokud cítíte, že se stav nervozity zvyšuje, zkuste některou z jednoduchých relaxačních technik. Zhluboka se nadechněte nosem. Vzduch chvilku podržte v plicích a pomalu vydechněte. Zkuste se na nádech a výdech plně koncentrovat a několikrát jej zopakujte. Už po několika málo opakováních začne klesat krevní tlak a zpomalí se vyplavování stresových hormonů. Někteří mají tendenci řešit stresové situace zvýšenou konzumací alkoholu. Všechny konflikty a pocity nervozity tím ale nejenže nezmizí, ale ještě se zhorší!

Psychologové radí vzít po obědě nebo večeři členy rodiny a příbuzné na procházku nebo je zapojit do nějaké fyzicky náročné aktivity. Díky endorfinům, které se při fyzické aktivitě vyplaví, budou mít všichni lepší náladu i bez pití alkoholu. Navíc svižnou procházkou nebo sáňkováním spálíte přebytečné kalorie, které jste do sebe při svátečních hodech vpravili.

A jak zní tři úplně jednoduché rady na závěr, které odborníci považují za cestu ke zdravějšímu a pohodovějšímu strávení svátků?

Zaprvé – snažte se být střídmí. I když jsou svátky časem přejídání, zkuste to letos nepřehánět. Psychické pohodě a fyzickému zdraví rozhodně neprospěje, pokud se začátkem ledna postavíte na váhu o několik kilo těžší.

Zadruhé – dopřejte si dostatek spánku a snažte se vstávat ve stejnou hodinu jako během roku, abyste tělu nenarušili jeho rytmus.

A zatřetí – hýbejte se! Fyzický pohyb pomáhá odplavovat stresové hormony a navíc pomáhá spalovat kalorie.

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
soutez-ukaz-knir-o-5-phi-testu.jpg

Soutěž „Ukaž knír“ o 5 PHI testů

14.11.2018Listopad je již tradičně měsícem boje proti rakovině prostaty, kterou v České republice ročně onemocní téměř 8 000 mužů. U této příležitosti si pánové po celém světě pečlivě pěstují svůj knír, čímž dávají najevo, že jsou součástí hnutí, které se snaží změnit tvář mužského zdraví k lepšímu. SYNLAB tuto iniciativu podporuje, a proto vyhlašujeme soutěž o pět testů PHI, které slouží k určení indexu zdravé prostaty.