Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak přežít svátky v psychické pohodě a bez stresu?
jak-prezit-svatky-v-psychicke-pohode-a-bez-stresu.jpg

Jak přežít svátky v psychické pohodě a bez stresu?

Zveřejněno: 23.12.2014

Období mezi vánočními svátky a Novým rokem je plné rodinných návštěv a přátelských setkání. Ta by nám sice měla dělat radost, ale občas mohou přinášet i řadu stresujících momentů. Kromě toho mezi Štědrým dnem a novoročními oslavami obvykle jíme hodně nezdravého jídla a pijeme víc alkoholu než běžně. Jaký vliv má tohle období na naše zdraví a jak mírnit negativní dopady? 

I když se to možná nezdá, jsou stres a pocity nervozity během svátků úplně běžná věc. Když už nic jiného, může vás utěšovat, že v tom nejste sami. Jak je zmírnit nebo jim předcházet? Jedna z klíčových rad psychologů zní – neočekávejte zázraky! Svátky jsou obvykle čas setkávání i s těmi příbuznými, se kterými se jinak nevídáte.

Pokud máte s někým z rodiny neshody během celého roku, neočekávejte, že by se vše náhle během vánočních svátku vyřešilo. Na rodinných sešlostech se pokuste předcházet zbytečným konfliktům. Pokud víte, že v názorech na nějaké téma (jako třeba politická situace) se s někým z členů neshodnete, zkuste se debatě o něm během návštěvy vyhnout. Pokud cítíte, že se stav nervozity zvyšuje, zkuste některou z jednoduchých relaxačních technik. Zhluboka se nadechněte nosem. Vzduch chvilku podržte v plicích a pomalu vydechněte. Zkuste se na nádech a výdech plně koncentrovat a několikrát jej zopakujte. Už po několika málo opakováních začne klesat krevní tlak a zpomalí se vyplavování stresových hormonů. Někteří mají tendenci řešit stresové situace zvýšenou konzumací alkoholu. Všechny konflikty a pocity nervozity tím ale nejenže nezmizí, ale ještě se zhorší!

Psychologové radí vzít po obědě nebo večeři členy rodiny a příbuzné na procházku nebo je zapojit do nějaké fyzicky náročné aktivity. Díky endorfinům, které se při fyzické aktivitě vyplaví, budou mít všichni lepší náladu i bez pití alkoholu. Navíc svižnou procházkou nebo sáňkováním spálíte přebytečné kalorie, které jste do sebe při svátečních hodech vpravili.

A jak zní tři úplně jednoduché rady na závěr, které odborníci považují za cestu ke zdravějšímu a pohodovějšímu strávení svátků?

Zaprvé – snažte se být střídmí. I když jsou svátky časem přejídání, zkuste to letos nepřehánět. Psychické pohodě a fyzickému zdraví rozhodně neprospěje, pokud se začátkem ledna postavíte na váhu o několik kilo těžší.

Zadruhé – dopřejte si dostatek spánku a snažte se vstávat ve stejnou hodinu jako během roku, abyste tělu nenarušili jeho rytmus.

A zatřetí – hýbejte se! Fyzický pohyb pomáhá odplavovat stresové hormony a navíc pomáhá spalovat kalorie.

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
zjistete-sve-alergie-skutecne-setrnou-metodou.png

Zjistěte své alergie skutečně šetrnou metodou

06.03.2018Alergie dokážou potrápit. Často jde o celoživotní onemocnění, které může propuknout jak v dětství, tak v dospělém věku. Nutností pro správnou diagnózu a léčbu je odhalení konkrétních alergenů.