Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak přežít svátky v psychické pohodě a bez stresu?
jak-prezit-svatky-v-psychicke-pohode-a-bez-stresu.jpg

Jak přežít svátky v psychické pohodě a bez stresu?

Zveřejněno: 23.12.2014

Období mezi vánočními svátky a Novým rokem je plné rodinných návštěv a přátelských setkání. Ta by nám sice měla dělat radost, ale občas mohou přinášet i řadu stresujících momentů. Kromě toho mezi Štědrým dnem a novoročními oslavami obvykle jíme hodně nezdravého jídla a pijeme víc alkoholu než běžně. Jaký vliv má tohle období na naše zdraví a jak mírnit negativní dopady? 

I když se to možná nezdá, jsou stres a pocity nervozity během svátků úplně běžná věc. Když už nic jiného, může vás utěšovat, že v tom nejste sami. Jak je zmírnit nebo jim předcházet? Jedna z klíčových rad psychologů zní – neočekávejte zázraky! Svátky jsou obvykle čas setkávání i s těmi příbuznými, se kterými se jinak nevídáte.

Pokud máte s někým z rodiny neshody během celého roku, neočekávejte, že by se vše náhle během vánočních svátku vyřešilo. Na rodinných sešlostech se pokuste předcházet zbytečným konfliktům. Pokud víte, že v názorech na nějaké téma (jako třeba politická situace) se s někým z členů neshodnete, zkuste se debatě o něm během návštěvy vyhnout. Pokud cítíte, že se stav nervozity zvyšuje, zkuste některou z jednoduchých relaxačních technik. Zhluboka se nadechněte nosem. Vzduch chvilku podržte v plicích a pomalu vydechněte. Zkuste se na nádech a výdech plně koncentrovat a několikrát jej zopakujte. Už po několika málo opakováních začne klesat krevní tlak a zpomalí se vyplavování stresových hormonů. Někteří mají tendenci řešit stresové situace zvýšenou konzumací alkoholu. Všechny konflikty a pocity nervozity tím ale nejenže nezmizí, ale ještě se zhorší!

Psychologové radí vzít po obědě nebo večeři členy rodiny a příbuzné na procházku nebo je zapojit do nějaké fyzicky náročné aktivity. Díky endorfinům, které se při fyzické aktivitě vyplaví, budou mít všichni lepší náladu i bez pití alkoholu. Navíc svižnou procházkou nebo sáňkováním spálíte přebytečné kalorie, které jste do sebe při svátečních hodech vpravili.

A jak zní tři úplně jednoduché rady na závěr, které odborníci považují za cestu ke zdravějšímu a pohodovějšímu strávení svátků?

Zaprvé – snažte se být střídmí. I když jsou svátky časem přejídání, zkuste to letos nepřehánět. Psychické pohodě a fyzickému zdraví rozhodně neprospěje, pokud se začátkem ledna postavíte na váhu o několik kilo těžší.

Zadruhé – dopřejte si dostatek spánku a snažte se vstávat ve stejnou hodinu jako během roku, abyste tělu nenarušili jeho rytmus.

A zatřetí – hýbejte se! Fyzický pohyb pomáhá odplavovat stresové hormony a navíc pomáhá spalovat kalorie.

Doporučujeme


renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.