Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak přežít svátky v psychické pohodě a bez stresu?
jak-prezit-svatky-v-psychicke-pohode-a-bez-stresu.jpg

Jak přežít svátky v psychické pohodě a bez stresu?

Zveřejněno: 23.12.2014

Období mezi vánočními svátky a Novým rokem je plné rodinných návštěv a přátelských setkání. Ta by nám sice měla dělat radost, ale občas mohou přinášet i řadu stresujících momentů. Kromě toho mezi Štědrým dnem a novoročními oslavami obvykle jíme hodně nezdravého jídla a pijeme víc alkoholu než běžně. Jaký vliv má tohle období na naše zdraví a jak mírnit negativní dopady? 

I když se to možná nezdá, jsou stres a pocity nervozity během svátků úplně běžná věc. Když už nic jiného, může vás utěšovat, že v tom nejste sami. Jak je zmírnit nebo jim předcházet? Jedna z klíčových rad psychologů zní – neočekávejte zázraky! Svátky jsou obvykle čas setkávání i s těmi příbuznými, se kterými se jinak nevídáte.

Pokud máte s někým z rodiny neshody během celého roku, neočekávejte, že by se vše náhle během vánočních svátku vyřešilo. Na rodinných sešlostech se pokuste předcházet zbytečným konfliktům. Pokud víte, že v názorech na nějaké téma (jako třeba politická situace) se s někým z členů neshodnete, zkuste se debatě o něm během návštěvy vyhnout. Pokud cítíte, že se stav nervozity zvyšuje, zkuste některou z jednoduchých relaxačních technik. Zhluboka se nadechněte nosem. Vzduch chvilku podržte v plicích a pomalu vydechněte. Zkuste se na nádech a výdech plně koncentrovat a několikrát jej zopakujte. Už po několika málo opakováních začne klesat krevní tlak a zpomalí se vyplavování stresových hormonů. Někteří mají tendenci řešit stresové situace zvýšenou konzumací alkoholu. Všechny konflikty a pocity nervozity tím ale nejenže nezmizí, ale ještě se zhorší!

Psychologové radí vzít po obědě nebo večeři členy rodiny a příbuzné na procházku nebo je zapojit do nějaké fyzicky náročné aktivity. Díky endorfinům, které se při fyzické aktivitě vyplaví, budou mít všichni lepší náladu i bez pití alkoholu. Navíc svižnou procházkou nebo sáňkováním spálíte přebytečné kalorie, které jste do sebe při svátečních hodech vpravili.

A jak zní tři úplně jednoduché rady na závěr, které odborníci považují za cestu ke zdravějšímu a pohodovějšímu strávení svátků?

Zaprvé – snažte se být střídmí. I když jsou svátky časem přejídání, zkuste to letos nepřehánět. Psychické pohodě a fyzickému zdraví rozhodně neprospěje, pokud se začátkem ledna postavíte na váhu o několik kilo těžší.

Zadruhé – dopřejte si dostatek spánku a snažte se vstávat ve stejnou hodinu jako během roku, abyste tělu nenarušili jeho rytmus.

A zatřetí – hýbejte se! Fyzický pohyb pomáhá odplavovat stresové hormony a navíc pomáhá spalovat kalorie.

Doporučujeme


co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
objednejte-se-na-bezplatne-vysetreni-hladiny-cukru-v-krvi.jpg

Objednejte se na bezplatné vyšetření hladiny cukru v krvi

16.11.2017Od 20. až do 29. listopadu se všichni zájemci starší 18 let mohou na webu nextlifeapp.cz objednat na vyšetření hladiny cukru v krvi, které dokáže odhalit již počáteční stadium cukrovky neboli diabetu 2. typu.